Heathrow już nie jest najruchliwszym lotniskiem w Europie

Lotnisko Heathrow (fot. dailymail.co.uk)

Lotnisko Londyn Heathrow straciło tytuł najbardziej ruchliwego lotniska w Europie, a jego miejsce zajęły powstające węzły lotnicze w Turcji i Rosji. W 2019 r. Londyn obsłużył 126,5 mln pasażerów, więcej niż jakiekolwiek inne miasto na świecie. Główne lotniska - Heathrow i Gatwick - wraz ze Stansted, Luton, London City i Southend pomogły Londynowi utrzymać pozycję najbardziej skomunikowanego miejsca na ziemi.

Jednak trwająca pandemia i ograniczenia w podróżowaniu radykalnie zmniejszyły ruch pasażerski, powodując 73 % spadki i powrót liczby pasażerów do poziomów z lat 70. 24 lutego 2021 r. londyńskie lotnisko Heathrow (LHR) poinformowało o stracie za rok podatkowy 2020 w wysokości 2,01 mld funtów, w porównaniu z zyskiem w wysokości 546 mln funtów osiągniętym w 2019 r. Jak stwierdził zarządca obiektu, był to „zdecydowanie najtrudniejszy rok” w jego 76-letniej historii.

„Polityka rządu brytyjskiego w ostatnich miesiącach skutecznie zamknęła granice. Nie otrzymaliśmy żadnego wsparcia i zwolnienia ze stawek biznesowych, w przeciwieństwie do innych lotnisk, firm handlowych i hotelarskich ”- podało lotnisko w oświadczeniu. Jak dotąd jedyną nadzieją dla Heathrow jest nowo ogłoszony plan działania rządu Wielkiej Brytanii dotyczący złagodzenia ograniczeń, co w maju 2021 r. mogłoby umożliwić wznowienie podróży międzynarodowych. Od lutego, Wielka Brytania, dawny największy rynek lotniczy w Europie, spadła na szóste miejsce pod względem liczby pasażerów.

Kryzys wyłonił dwie nowe potęgi lotnicze. Po przeanalizowaniu danych ruchu pasażerskiego z ponad 400 lotnisk (w okresie od kwietnia do grudnia 2020 r.), analitycy podkreślają, że wyraźnymi liderami są Turcja i Rosja, dwa kraje rozciągające się na Europę i Azję. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest przewaga silnych rynków rajowych, jakie posiadają oba te państwa. Rosja jest największym krajem w Europie, a ruch na trasach krajowych w grudniu osiągnął dość dobre wyniki na poziomie około 80% poprzedniego roku.  W miesiącach letnich popyt na loty wewnątrz Rosji był prawie na tym samym poziomie, co w 2019 r.

Z kolei ruch krajowy w Turcji latem również osiągnął szczyt na poziomie około 60% i zmniejszył się do około 40% w grudniu i styczniu. Port lotniczy w Stambule (IST) nawet przy 68% spadku ruchu pasażerskiego wyraźnie przewyższa inne europejskie porty lotnicze. W styczniu 2021 r. było to najbardziej ruchliwe lotnisko w Europie (1,7 mln pasażerów). Dominującym przewoźnikiem jest tam Turkish Airlines, który wygenerował prawie 80% tego wyniku. Tymczasem moskiewskie Domodiedowo (DME) i Szeremietiewo (SVO) zajmują kolejne miejsca w rankingu na najbardziej ruchliwe lotniska w Europie. Międzynarodowy port lotniczy Szeremietiewo obsłużył w styczniu mln 351 tys. pasażerów, co stanowi wzrost o 9,4% w porównaniu z grudniem 2020 r., podczas gdy z lotniska Domodiedowo skorzystało 1,5 mln pasażerów.

Źródło: AeroTime
comments powered by Disqus