GE Aviation kończy pierwszy test w locie nowego silnika turbośmigłowego Catalyst
Nowy silnik turbośmigłowy Catalyst zakończył swój pierwszy lot.
30 września 2021 r. spółka zależna General Electric, GE Aviation, uruchomiła nowo zaprojektowany silnik na platformie Beechcraft King Air Flying Test Bed. Udany lot trwał 1 godzinę i 40 minut. Samolot wystartował i wylądował na lotnisku w Berlinie.
Wprowadzony na rynek w 2015 roku silnik Catalyst stał się pierwszym nowoczesnym turbośmigłowym sterowanym przez GE Aviation systemem FADEC (Full Authority Digital Engine Control), który może zapewnić zakres mocy od 850 do 1600 koni mechanicznych (SHP). Producent twierdzi, że nowy turbośmigłowy jest pierwszym w historii lotnictwa silnikiem wykonanym z komponentów drukowanych w 3D.
Według GE Aviation, charakteryzujący się ogólnym stosunkiem ciśnienia 16:1 i najnowszymi technologiami cyfrowymi, silnik Catalyst zużywa o 20% mniej paliwa i zapewnia o 10% wyższą moc przelotową w porównaniu do swoich konkurentów w tej samej klasie jednostek turbośmigłowych. W międzyczasie silnik ma również „podobne do odrzutowca, jednodźwigniowe sterowanie mocą i śmigłem” i zmniejsza obciążenie pilota, co zostało potwierdzone przez producenta.
„Pierwszy lot Catalyst otwiera świat możliwości na rynku lotnictwa biznesowego i ogólnego z naszym pierwszym klientem w Textron Aviation, ale także w przestrzeni obronnej dla zastosowań takich jak drony i konstrukcje treningowe. Ponadto może to być super wydajny rdzeń, który może utorować nam drogę do hybrydyzacji lotu” – powiedział Riccardo Procacci, dyrektor generalny GE Aviation Turboprop Engines.
„Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego udanego pierwszego lotu i dumni z naszego zespołu wybitnych profesjonalistów i specjalistów z całej Europy” – dodał Procacci.
GE Aviation zakończyło pierwsze testy nowego silnika turbośmigłowego w grudniu 2020 r. Później r. producent dostarczył swój pierwszy zdatny do lotu silnik swojemu klientowi Textron Aviation, który zastosuje go napędu jednosilnikowego turbośmigłowego Beechcrafta Denali, wcześniej znanego jako Cessna Denali. Do tej pory GE Aviation zbudowało 16 silników testowych, które podczas testów naziemnych przepracowały już ponad 2600 godzin i przeszły cztery testy certyfikacyjne.
W łańcuch dostaw i montaż nowego silnika Catalyst zaangażowanych jest łącznie sześć zakładów GE Aviation, w tym filie GE z siedzibą w Czechach, Włoszech, Polsce i Niemczech.
Komentarze