Awionika B777X nie spełnia wymogów bezpieczeństwa FAA
Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) poinformowała koncern Boeing, że szerokokadłubowy B777X nie jest jeszcze gotowy do następnego etapu certyfikacji ze względu na obawy związane z bezpieczeństwem. Nowy pasażerski wariant popularnego B777 prawdopodobnie uzyska zatwierdzenie FAA dopiero pod koniec 2023 r., a nawet 2024 r.
W liście z 13 maja 2021 r., opublikowanym przez Seattle Times 27 czerwca 2021 r., FAA ostrzegła Boeinga, że być może będzie musiał zwiększyć liczbę lotów testowych modelu 777X i że kluczowa certyfikacja „realistycznie” potrwa dwa lata więcej. W liście podpisanym przez Iana Wona, kierownika lokalnego biura FAA, stwierdzono, że krytyczny system awioniki przewidziany dla modelu B777X nie spełnia wymogów bezpieczeństwa.
„Samolot nie jest jeszcze gotowy” – napisał Won. „Dane techniczne wymagane do certyfikacji typu nie osiągnęły punktu, w którym wydaje się, że projekt jest dojrzały i można oczekiwać, że spełni obowiązujące przepisy”. Boeing opracowuje nowy pasażerski wariant swojego popularnego B777 od 2013 r. Samolot miał być wprowadzony do eksploatacji w 2020 r., jednak ze względu na skrupulatny proces certyfikacji po ostatnich problemach produkcyjnych z B737 MAX i Dreamlinerem, wprowadzenie B777X do normalnych operacji było wielokrotnie opóźniane.
Komentarze