Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lot na Antypody

Jacek Flis, pilot szybowcowy Aeroklubu Ziemi Zamojskiej, wystartuje jako Reprezentant Polski na Szybowcowych Mistrzostwach Świata Juniorów w australijskim Narromine. Zawody odbędą się w grudniu 2015 roku, a Jacek poszybuje w najszybszej z klas juniorskich - w klasie Standard, na szybowcu Discus 2a. Jest to aktualnie najlepszy szybowiec w tej klasie.

Dotychczasowe osiągnięcia Jacka pozwalają sądzić, że będzie jednym z zawodników, którzy będą liczyć się w walce o medale. Swój debiut w Mistrzostwach Świata Juniorów zaliczył w 2013 roku w Lesznie, które ukończył na 5 miejscu w klasyfikacji indywidualnej oraz 1 miejscu w klasyfikacji drużynowej. W 2014 zadebiutował na Szybowcowych Mistrzostwach Świata w klasie 15 m (seniorów), gdzie zdobywał cenne doświadczenie u boku Sebastiana Kawy, 11-krotnego Mistrza Świata i najbardziej utytułowanego zawodnika w historii. Tydzień później w Białymstoku po raz drugi został Mistrzem Polski Juniorów w klasie Standard. Powołanie do Reprezentacji Polski na zawody w Australii było zatem pewne od dłuższego czasu.

Wyprawa na drugi koniec Świata to olbrzymie wyzwanie logistyczne dla całej 5-osobowej Reprezentacji. Ich szybowce zostaną zapakowane w specjalnie do tego przystosowany kontener i wysłane drogą morską. Zawodnicy wybiorą się do Australii 3 tygodnie przed zawodami w celu wykonania treningu i aklimatyzacji do warunków atmosferycznych w całkowicie nowym dla nich terenie. Same zawody potrwają 12 dni, podczas których zawodnicy będą narażeni na bardzo wysokie temperatury na ziemi i w powietrzu.

Tragiczna śmierć z powodu przegrzania organizmu polskiego zawodnika podczas ostatniego Rajdu Dakar pokazuje jak ważne jest przygotowanie kondycyjne oraz techniczne do działania w ekstremalnych warunkach. Loty w Australii odbywają się na znacznie większych wysokościach niż w Europie, dlatego potrzebne będzie zainstalowanie w szybowcu aparatury tlenowej. Nie obejdzie się także bez urządzeń lokalizacyjnych i telefonów satelitarnych ze względu na brak zasięgu telefonii komórkowej w przypadku lądowania w terenie przygodnym, co jest normalną procedurą dla pilotów latających zawodniczo.

Całe przedsięwzięcie to olbrzymie koszty. Wydatki Reprezentacji zostały oszacowane na ok. 250 tys. PLN. W najbliższych miesiącach najważniejszym zadaniem dla Jacka Flisa poza treningiem sportowym będzie szukanie sponsorów i nawiązanie z nimi współpracy oraz przygotowanie techniczne i kondycyjne do wyprawy na Antypody.

Charakterystyka zawodnika

Jacek Flis, ur. 27 lipca 1990 r. w Zamościu. Od 2007 roku członek Aeroklubu Ziemi Zamojskiej, gdzie wyszkolił się podstawowo. Zawód: inż. silników lotniczych. W pierwszych zawodach wystartował w lipcu 2010 roku w Ostrowie Wielkopolskim, po których został powołany do Szybowcowej Kadry Narodowej Juniorów. Dwukrotny Mistrz Polski Juniorów w klasie Standard (2012, 2014). Reprezentant Polski na Szybowcowe Mistrzostwa Świata Juniorów w klasie Standard (Leszno 2013) oraz na Szybowcowe Mistrzostwa Świata w klasie 15 m(Leszno2014).

Najważniejsze osiągniecia w szybownictwie:

2010
1 miejsce - Krajowe Zawody Szybowcowe (Stalowa Wola, klasa Club B)

2012
2 miejsce - Eurobeskidy Cup (Góra Żar, klasa Club)
1 miejsce - Mistrzostwa Polski Juniorów (Leszno, klasa Standard)
3 miejsce - Przedmistrzostwa Świata Juniorów (Leszno, klasa Standard)

2013
5 miejsce - Mistrzostwa Świata Juniorów 2013 (Leszno, klasa Standard)
3 miejsce - Mistrzostwa Polski Juniorów 2013 (Grudziądz, klasa Standard)
3 miejsce - Krajowe Zawody Szybowcowe (Stalowa Wola, klasa 18 m)

2014
1 miejsce - Mistrzostwa Polski Juniorów 2014 (Białystok, klasa Standard)
Udział w Szybowcowych Mistrzostwach Świata (Leszno, klasa 15 m)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony