90 lat Sekcji Szybowcowej Aeroklubu Warszawskiego
Dla jednych szybowce to tylko początek przygody z lotnictwem, dla innych – to najbardziej wymagająca dyscyplina sportów lotniczych. To co jest pewne – szybownictwo jest sportem fascynującym i pięknym!
Dokładnie 90 lat temu, 22 stycznia 1931 roku, powstania Sekcja Szybowcowa Aeroklubu Warszawskiego. Z tej okacji Aeroklub Warszawski postanowił przypomnieć kilka ciekawostek i faktów ze swojej barwnej historii szybownictwa.
• Pierwszym kierownikiem Sekcji został Zbigniew Oleński – polski pilot szybowcowy i samolotowy, pilot doświadczalny, późniejszy kapitan Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii i uczestnik bitwy o Anglię.
• Pierwsze loty szybowników Aeroklubu odbywały się w Bezmiechowej, gdzie w okresie II Rzeczypospolitej utworzono – dzięki staraniom studentów Politechniki Lwowskiej – ośrodek szybowcowy. Pierwsze zawody szybowcowe zostały tu zorganizowane już w roku 1929.
Bezmiechowa
• Czołowym twórcą polskich szybowców stał się w tym czasie (obok Wacława Czerwińskiego i Szczepana Grzeszczyka) Antoni Kocjan – pilot Aeroklubu Warszawskiego. Z jego wytwórni pn. Warsztaty Szybowcowe, wyszły szkolne Wrony, przejściowe Czajki, treningowe Komary i Sroki, akrobacyjne Sokoły i wyczynowe Orliki, a także motoszybowiec Bąk.
• Postęp techniczny umożliwił szybownikom wkroczenie w dziedzinę dotąd dla nich niedostępną – akrobację. Pierwszy w Polsce kurs akrobacji szybowcowej odbył się w Warszawie w dniach 8-16 czerwca 1935 roku, wzięło w nim udział 15 uczestników, w tym 4 z Aeroklubu Warszawskiego.
• Po wojennej przerwie szybowce aeroklubowe dość szybko powróciły na niebo. 20 września 1945 roku reaktywowano Aeroklub Warszawski, utworzono 8 sekcji: samolotową, szybowcową, spadochronową, balonową, młodzieży, towarzyską, radiową oraz imprez i informacji. Na teoretyczne kursy szybowcowe i samolotowe prowadzone w okresie jesienno-zimowym zapisało się ponad 300 osób.
Reprezentacja Polski na Zawodach Szybowcowych Państw Demokracji Ludowej. Od lewej: Irena Kempówna, Ryszard Witkowski (Członek Honorowy Aeroklubu Warszawskiego), Jacek Figwer, Edward Adamski, Adam Zientek, Tadeusz Góra, Adam Niżnik
• Pierwszą w Aeroklubie Warszawskim złotą odznakę szybowcową zdobył w roku 1950 Ryszard Bitner za przelot z Warszawy do Wrocławia (301 km) oraz za przewyższenie 5800 m na obozie falowym w Jeżowie Sudeckim.
Warszawskie Zawody Szybowcowe na Gocławiu
• Wspaniałe osiągnięcia i rekordy należały do zrzeszonych w Aeroklubie Warszawskim szybowniczek. Wymieńmy choćby Lucynę Bajewską, która zdobyła 6 rekordów międzynarodowych i 11 rekordów Polski, Wandę Szemplińską, zdobywczynię 4 rekordów świata i 11 rekordów Polski czy Pelagię Majewską, która w latach 1956-1980 zdobyła aż 17 rekordów świata. Dzięki swoim sukcesom Pelagia Majewska jako pierwsza otrzymała Medal im. Czesława Tańskiego za wybitne osiągnięcia w szybownictwie, jako druga w Polsce, po Tadeuszu Górze, otrzymała Medal Lillenthala, była trzecią na świecie zdobywczynią diamentowej odznaki szybowcowej. W latach 70. znaczące sukcesy na arenie krajowej i międzynarodowej odnosiły z kolei Halina Rynkiewicz czy Anna Michalak.
• Na początku XXI w., po wielu „chudych” latach, polscy szybownicy znów zaczęli zdobywać medale nie tylko na krajowych zwodach. Zawodnicy Aeroklubu Warszawskiego mogący pochwalić się osiągnięciami na międzynarodowych zawodach to m.in. Adam Czeladzki, Marek Szumski czy Michał Lewczuk.
• W połowie lat 80. wyraźnie wzrosło zainteresowanie akrobacją szybowcową. W 1985 roku odbyły się I Mistrzostwa Świata w Akrobaci Szybowcowej. Brązowy medal zdobył na nich reprezentant Aeroklubu Warszawskiego Marek Szufa. Zawody te rozpoczęły pasmo sukcesów Polaków w tej dyscyplinie, a nasz wychowanek Maciej Pospieszyński to dwukrotny Mistrz Świata w akrobacji szybowcowej.
Maciej Pospieszyński za sterami Swifta
• Dziś Sekcja Szybowcowa Aeroklubu Warszawskiego liczy 240 członków. Jej reprezentanci rokrocznie uczestniczą w zawodach najwyższej rangi – Szybowcowych Mistrzostwach Polski, Szybowcowych Mistrzostwach Polski Juniorów, Szybowcowych Mistrzostwach Europy i Świata. Sport szybowcowy to loty po zadanej trasie szybowcem bez napędu, wykorzystanie sił natury i okazja do nieustannego samodoskonalenia. To możliwość spełniania marzeń o lataniu i zwykle pierwszy etap przygody lub kariery w lotnictwie.
A Ty? Jakie masz marzenia o lataniu? Przyjdź do Aeroklubu Warszawskiego, który pomoże Ci je spełnić.
Źródła fotografii: Adam Czeladzki, Andrzej Glass, Bernard Koszewski, Anna Piotrowska, Maciej Pospieszyński, Daniel Puciłowski, Waldemar Wingralek, Ryszard Witkowski
Komentarze