W Niemczech odbywają się 4 Mistrzostwa Świata w Wyścigach Szybowcowych

4th FAI World GP Gliding Championship

Na słynnym niemieckim lotnisku Wasserkuppe, niedaleko miasta Fulda w środkowych Niemczech, w dniach od 23 do 31 lipca rozgrywane są 4 Mistrzostwa Świata w Wyścigach Szybowcowych (4th FAI World Sailplane Grand Prix – Final).

Program Mistrzostw:
•    Trening 20 -22.07.2011 lotnisko Wasserkuppe
•    Ceremonia rozpoczęcia Mistrzostw 23.07.2011 (Sobota) godz. 20:00
•    Rozgrywanie Konkurencji 23 do 30.07.2011 lotnisko Wasserkuppe
•    Ceremonia Zakończenia Mistrzostw 31.07.2011 (Niedziela) godz. 11:00

Zawodnicy i sprzęt:
W mistrzostwach wystartuje  19 zawodników z 9 krajów Świata. Ze względów bezpieczeństwa maksymalna liczba zawodników nie może przekroczyć 20 pilotów. Tym razem obsada nie jest tak silna jak w poprzednich mistrzostwach. Zabraknie Sebastiana Kawy, który zwyciężył we wszystkich trzech rozegranych do tej pory mistrzostwach oraz Mario Kiesslinga, który dwukrotnie zdobył srebrny medal. Główną przyczyną słabszej reprezentacji jest decyzja Międzynarodowej Komisji Szybowcowej IGC, która zaakceptowała termin mistrzostw kolidujący z Mistrzostwami Europy.  Mistrzostwa będą rozgrywane w klasie 15 metrowej, w której jedynym ograniczeniem jest rozpiętość skrzydeł, która nie może przekroczyć długości 15 metrów.

Nasza Ekipa:
Nasz kraj będzie reprezentował Christoph Matkowski (zawodnik niezrzeszony) i Wojciech Kos z Aeroklubu Bielsko-Bialskiego. Obydwaj zawodnicy wystartują na własnych szybowcach ASG 29. Do mistrzostw zakwalifikował się również Sebastian Kawa z Aeroklubu Bielsko-Bialskiego, który startuje w odbywających się równolegle Mistrzostwach Europy i Kamil Wójcik z Aeroklubu Włocławskiego, któremu  start uniemożliwił brak odpowiedniego szybowca.

Rys historyczny:
Pierwsze Szybowcowe Mistrzostwa Świata w Wyścigach Szybowcowych były rozegrane na francuskim lotnisku Saint Auban we wrześniu 2005 roku. W dniach od 19 do 24 grudnia na nowozelandzkim lotnisku w Omarama  odbyła się druga edycja mistrzostw. Trzecie rozegrano w Santiago de Chile w pierwszej dekadzie stycznia 2010 r.

Trzy razy z rzędu tytuł Mistrza Świata we wspaniałym stylu zdobył Sebastian Kawa – wicelider światowego rankingu pilotów szybowcowych FAI. Nasz pilot latał na polskim szybowcu Diana 2.  Jest to nowy typ zawodów, których głównym celem jest poprawa medialności sportu szybowcowego. Regulamin został zmodyfikowany w sposób pozwalający łatwiej zrozumieć istotę rywalizacji sportowej szybowników.

Podstawowe zasady mistrzostw Grand Prix są proste i wyglądają następująco:
Konkurencje będą rozgrywane przez 8 dni. Zwykle rozgrywa się jedną konkurencję jednego dnia. Zwycięzcą konkurencji będzie pilot, który pokona wyznaczoną trasę w najkrótszym czasie. (Wynik zawodnika będzie wyrażony w godzinach, minutach i sekundach). Zwycięzca dnia otrzyma 10 punktów za konkurencję, drugi pilot dnia 8 punktów i pozostali za każde miejsce o jeden punkt mniej aż do dziewiątego zawodnika, który otrzyma 1 punkt. Piloci zajmujący miejsca od dziesiątego w dół nie otrzymają punktów. Mistrzem Świata będzie pilot, którego suma punktów zdobytych w poszczególnych konkurencjach będzie najwyższa.

Jak będą wyglądały konkurencje?
Organizator wyznacza trasę, która najczęściej przybiera kształt wieloboku o tym samym przebiegu i długości dla wszystkich zawodników. Odległość jest liczona od środka linii startu (o długości 5 km ulokowanej w pobliżu lotniska) przez wyznaczone punkty zwrotne do środka linii mety (o długości 0,5 km) usytuowanej na lotnisku. Minimalna długość trasy wynosi 100 km, a maksymalna zależy od warunków meteorologicznych i przeważnie nie przekracza 400 km. Zawodnicy zwykle osiągają średnie prędkości na trasie od 50 do 150 km/h. Prędkość średnia jest uzależniona od umiejętności pilota, osiągów szybowca i warunków meteorologicznych. Czas jest liczony dla wszystkich od tego samego momentu (równoczesny czas startu lotnego – „Regatta Start”) zwykle 20-30 minut po starcie ziemnym ostatniego pilota. Dzięki temu pilot przecinający metę jako pierwszy zawsze będzie zwycięzcą konkurencji.

Jak będzie wyglądała oprawa medialna i gdzie można kibicować pilotom?
W najlepszej sytuacji będą kibice znajdujący się na lotnisku w Wasserkuppe, którzy będą mogli obserwować rywalizację na żywo. Organizator zadbał o elementy poprawiające medialność szybownictwa. Rywalizacja pilotów na trasie poszczególnych konkurencji będzie transmitowana. Każdego dnia będzie realizowana transmisja połączona z animacją komputerową z nadajników zamontowanych na pokładzie szybowców pokazująca pozycje, wysokość, prędkość pionową i poziomą poszczególnych pilotów. Dane z szybowców będą przesyłane przez łącza satelitarne na lotnisko. Sympatycy szybownictwa przebywający poza Wasserkuppe, będą mogli oglądać rywalizację pilotów dzięki transmisji w internecie na stronie organizatora.  

Jak zapowiadają organizatorzy, transmisje zwykle będą się rozpoczynały około godziny 13:00 czasu polskiego. Wszystko zależy oczywiście od pogody, która może pokrzyżować plany.

Źródło: Aeroklub Polski
comments powered by Disqus