Przejdź do treści
Źródło artykułu

Ostatnie zgrupowanie Polskiej Reprezentacji przed 19. MŚ w Lataniu Precyzyjnym

W Toruniu, we wtorek 23 czerwca br. rozpoczyna się ostatnie zgrupowanie polskiej reprezentacji w lataniu precyzyjnym przed mistrzostwami świata. 19. Mistrzostwa Świata w Lataniu Precyzyjnym zostaną rozegrane w Toruniu w dniach 19-25 lipca br. Organizatorem mistrzostw w imieniu Międzynarodowej Federacji Lotniczej jest Aeroklub Pomorski. Patronat Honorowy nad Mistrzostwami objął Marszałek Sejmu RP – Bronisław Komorowski.

Udział w Mistrzostwach dotychczas potwierdziło ok. 65 zawodników z 16 krajów świata. W połowie lipca Toruń znajdzie się w centrum uwagi wszystkich wielbicieli sportów lotniczych.

Polskę będzie reprezentować 10 zawodników:
1. Janusz Darocha – Aeroklub Częstochowski
2. Michał Wieczorek – Aeroklub Krakowski
3. Zbigniew Chrząszcz – Aeroklub Wrocławski
4. Krzysztof Skrętowicz – Aeroklub Opolski
5. Wacław Wieczorek – Aeroklub Krakowski
6. Marek Kachniak – Aeroklub Rzeszowski
7. Jerzy Markiewicz – Aeroklub Krakowski
8. Bolesław Radomski – Aeroklub Pomorski
9. Michał Osowski – Aeroklub Częstochowski
10. Krzysztof Wieczorek – Aeroklub Krakowski

Zawodnicy rezerwowi:
1. Michał Bartler – Aeroklub Lubelski
2. Łukasz Pawlak – Aeroklub Warszawski

Andrzej Osowski - trener polskiej reprezentacji podkreśla: „Polscy lotnicy sportowi należą do czołówki światowej i szczycą się wieloma sukcesami. W 2006 roku podczas 17. Mistrzostw Świata w Lataniu Precyzyjnym w Troyes we Francji podium należało do Polaków - zdobyli złoto, srebro i brąz indywidualnie oraz złoto drużynowo. W 2008 r. w rozgrywanych w Ried-Kirchheim w Austrii 18. Mistrzostwach Świata w Lataniu Precyzyjnym, zdobyli 2 srebrne medale (indywidualnie i drużynowo), a w 16. Rajdowych Mistrzostwach Świata rozgrywanych równocześnie z Mistrzostwami Świata w Lataniu Precyzyjnym – 2 złote (indywidualnie i drużynowo) i 1 brązowy”.

Informacje dodatkowe znajdują się na stronie mistrzostw

Kalendarium mistrzostw:
14 - 18.07.2009 - Nieoficjalne treningi
19.07 Niedziela - Ceremonia otwarcia mistrzostw - lotnisko Aeroklubu Pomorskiego
20.07 Generalna odprawa zawodników
Oficjalny trening na celność lądowania
21.07 Oficjalna treningowa konkurencja nawigacyjna
22.07 I konkurencja nawigacyjna mistrzostw
23.07 II konkurencja nawigacyjna mistrzostw
24.07 Konkurencja lądowań mistrzostw
25.07 Dzień rezerwowy, uroczyste zakończenie mistrzostw
26.07 Odloty

Osiągnięcia polskich pilotów w sporcie samolotowym w mistrzostwach świata w 2008 r. (łącznie:5 medali)

18. Mistrzostwa Świata w Lataniu Precyzyjnym Ried-Kirchheim (Austria) 15-20.07.2008 r.:
2 srebrne medale: Indywidualnie srebro - Wacław Wieczorek
Drużynowo srebro - Michał Bartler, Michał Wieczorek, Wacław Wieczorek

16. Rajdowe Mistrzostwa Świata Ried-Kirchheim (Austria) 20-26.07.2008 r.:
2 złote medale i 1 brązowy: Indywidualnie złoto – Janusz Darocha i Zbigniew Chrząszcz;
Indywidualnie brąz – Krzysztof Skrętowicz – Krzysztof Wieczorek;
Drużynowo złoto - Darocha-Chrząszcz, Skrętowicz - Wieczorek

Andrzej Osowski - od 25 lat trener Samolotowej Kadry Narodowej. Od momentu rozpoczęcia pracy trenerskiej, polscy piloci samolotowi zdobyli łącznie 127 medali w tym 66 medali złotych, 37 srebrne i 24 medale brązowe na Igrzyskach Lotniczych, Mistrzostwach Świata i Europy. Andrzej Osowski jako pierwszy Polak w historii Mistrzostw Świata i Europy pełnił zaszczytne funkcje Prezydenta Jury i Głównego Sędziego. Przez 25 lat zorganizował i przeprowadził 250 imprez sportowych w ramach zawodów ogólnopolskich, mistrzostw Polski juniorów i seniorów oraz Mistrzostw Świata(1992) i Europy (1986,1995, 1998). Jest Przewodniczącym Podkomisji Rajdowej Komisji Lotnictwa Ogólnego FAI. Reprezentuje Aeroklub Częstochowski. Jako pilot komunikacyjny wylatał ponad 8000 godzin. Jest pilotem samolotu Boeing 737.

Skrócony opis rozgrywania zawodów (opracowanie A. Osowski)

Konkurencje latania precyzyjnego składa się z trzech prób:

I Próby planowania lotu i próby nawigacyjnej
II Próby obserwacji specjalnej
III Próby lądowań

I Próba planowania lotu i próba nawigacyjna
I.I Próba planowania lotu
Zadanie: wykonanie obliczeń nawigacyjnych przez pilota przed lotem. Pilot dokonuje obliczeń nawigacyjnych na ręcznym, specjalnym lotniczym suwaku logarytmicznym. Wyliczone wyniki przekazuje do komisji sędziowskiej i otrzymuje od niej wyniki wzorcowe pochodzące z komputera. Na podstawie tych wzorcowych wyników pilot opisuje szczegółowo wykreśloną przez siebie trasę lotu. Przewidywany czas: 30 minut

I.II Próba nawigacyjna
Zadanie: dokładny przelot samolotem na wyznaczonej trasie lotu z utrzymaniem nakazanej wysokości samolotu względem ziemi oraz utrzymaniem w każdym miejscu nakazanego czasu przelotu z tolerancją dwóch sekund. Wyznaczone na trasie Punkty Kontrolne pozwalają na ocenę regularności przelotu każdego zawodnika za pomocą specjalnych elektronicznych rejestratorów lotu współpracujących z systemem satelitarnym. Zawodnik nie zna usytuowania Punktów Kontrolnych na trasie.

II Próba obserwacji specjalnej
Cel: sprawdzenie umiejętności pilota w prowadzeniu szczegółowej obserwacji podczas lotu nawigacyjnego. Próba obejmuje:
- identyfikację kształtu znaków płóciennych wyłożonych na trasie przez sędziów w nieznanych dla zawodnika miejscach. Znaki to figury geometryczne z płócien o długości do 4 m i szerokości 0,5 m;
- identyfikację wcześniej sfotografowanych obiektów na trasie nawigacyjnej przez kierownika sportowego lub trenera. Obiektami są pojedyncze zabudowania, pojedyncze drzewa, drogi polne, polany, zakola rzek, strumyków, fragmenty jeziorek;
- określenie położenia powyższych rodzajów obiektów przez prawidłowe zaznaczenie ich na mapie zawodniczej.

III Próba lądowań
Cel: ocena umiejętności pilota w zakresie dokładnego przyziemienia samolotu w wyznaczonym obszarze. Obszarem jest prostokąt o szerokości 12 m i długości 72 m. W prostokącie oznakowana jest linia centralna – tzw. linia zerowa. Każde przyziemienie przed linią zerową daje zawodnikowi punkty karne, trzykrotnie wyższe niż za przyziemienie za linią zerową. Ocena dokładności lądowań jest wspomagana przez system urządzenia elektronicznego mierzącego każde lądowanie z dokładnością do 1 m. Sędziowie wychwytują wszelkie nieprawidłowości, które występują przy lądowaniach np.: lądowanie na zahamowanych kołach, przyziemienie na jedno koło, lądowanie na trzy punkty, odbicia samolotu po przyziemieniu.

Wykonuje się cztery typy odmiennych lądowań:
1. Lądowanie normalne - możliwa jest do wykorzystania moc silnika, klapy i wszelkie manewry pozwalające na dokładne przyziemienie
2. Lądowanie przymusowe bez gazu - wykonywane z wysokości 300 m, przy zdławionej do minimum mocy silnika, z możliwością użycia klap i wszelkich manewrów pozwalających na dokładne przyziemienie
3. Lądowanie przymusowe bez gazu i bez klap- wykonywane z wysokości 300 m, przy zdławionej do minimum mocy silnika, bez możliwości użycia klap, ale z możliwością wykonania wszelkich manewrów pozwalających na dokładne przyziemienie
4. Lądowanie znad bramki - o wysokości 2 m usytuowanej 50 m przed linią zerową; możliwe jest wykorzystanie mocy silnika, klap i wszelkich manewrów pozwalających na dokładne przyziemienie

Zwycięzcą zawodów precyzyjnych zostaje pilot, który w dwóch konkurencjach nawigacyjnych z próbą rozpoznania i obliczeniową oraz w czterech próbach lądowania uzyska najmniejszą liczbę punktów karnych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony