Relacja z 50 Lotu Południowo-Zachodniej Polski

Aeroklub Krakowski

W dniach 5-8 lipca rozegrano 50 Jubileuszowy Lot Południowo-Zachodniej Polski im. Franciszka Żwirki, który jako zawody samolotowe w Lataniu Precyzyjnym jest zaliczany do rankingu Pucharu Polski w tej dyscyplinie. Zawody zostały rozegrane na lotnisku Aeroklubu Krakowskiego w Pobiedniku Wielkim. Startowało 29 zawodników z 10 aeroklubów regionalnych oraz jeden pilot z Rosji. Rozegrano dwie trasy nawigacyjne i próbę lądowań.

Pierwszego dnia udało się rozegrać dwie konkurencje, dzięki sprzyjającej pogodzie i sprawnej organizacji. Pierwsza trasa nawigacyjna tzw. RED Route, przebiegała na północ od Krakowa w stronę Buska-Zdrój i Pińczowa. Większość zawodników była zadowolona po tej próbie i z optymizmem patrzyła w stronę konkurencji lądowań. Po pierwszej trasie prowadził Bolesław Radomski ze 106 punktami karnymi, tuż za nim znajdował się Krzysztof Wieczorek (117 punktów karnych), a trzeci był Marcin Chrząszcz (115 pkt.). Konkurencja lądowań przyniosła wiele emocji i pokazała, że solidny trening przed zawodami umożliwia precyzyjne przyziemienia. Wielu zawodników bezbłędnie „siadało” na linii zerowej, co budziło spore uznanie wśród publiki, zwłaszcza gdy kilku pilotów z rzędu idealnie lądowało. Najlepszy w tej próbie okazał się Marcin Skalik z Częstochowy (5 pkt.), startujący na samolocie polskiej konstrukcji - 3Xtrim, tuż za nim znalazł się Jarosław Sysio z Aeroklubu Bielsko-Bialskiego (10 pkt.) i na trzeciej pozycji znalazł się Michał Wieczorek, pilot Aeroklubu Krakowskiego (15 pkt.).

Druga trasa wymagała od lotników ogromnej koncentracji i ścisłej precyzji pilotażu, gdyż przebiegała na południe, aż pod lotnisko w Łososinie Dolnej. Ta próba była świetnym sprawdzianem dla pilotów reprezentacji narodowej, którzy już za miesiąc wylatują do Castellon w Hiszpanii walczyć o najwyższe laury w mistrzostwach Świata w Lataniu Rajdowo-Nawigacyjnym. Część zawodników miała problemy z nawigacją na tej trasie, najtrudniejszy odcinek w rejonie Lipnicy Dolnej dał się we znaki młodym pilotom, którzy pogubili się. Zwycięzcą GREEN Route okazał się Janusz Darocha z Aeroklubu Częstochowskiego (120 pkt.), tuż za pierwszą pozycją znalazł się Bolesław Radomski z Torunia (137 pkt.), a trzecie miejsce przypadło Zbigniewowi Chrząszczowi z Aeroklubu Wrocławskiego (145 pkt.)

Po dwudniowym boju zawody wygrał Bolesław Radomski z Aeroklubu Pomorskiego, zbierając tylko 278 punktów karnych, drugi był Janusz Darocha z Aeroklubu Częstochowskiego z ilością 311 punktów karnych, a trzeci Zbigniew Chrząszcz z Aeroklubu Wrocławskiego – 361 punktów karnych. Najlepszym amatorem okazał się Marcin Górnik z Nowego Targu, najmłodszym zawodnikiem był Marcin Wieczorek z Krakowa, a jedyną kobietą startującą w zawodach Martyna Małoń z Aeroklubu Pomorskiego. Po kilku latach nieobecności tego wyróżnienia, Aeroklub Krakowski przygotował nagrodę dla najlepszego zawodnika z Krakowa, którym okazał się Krzysztof Wieczorek. W czasie ceremonii wręczenia nagród obecny na bankiecie był Prezes Aeroklubu Polskiego Włodzimierz Skalik oraz Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Krzysztof Banaszek. Jednocześnie w czasie uroczystego zakończenia 50 Jubileuszowego LPZP Prezes Aeroklubu Krakowskiego Jacek Turczyński wręczył Marianowi Wieczorkowi tytuł Członka Honorowego Aeroklubu Krakowskiego, za wieloletnią działalność lotniczą i sportową na arenie krajowej, jak i międzynarodowej.

Zawody udało się rozegrać dzięki współpracy Aeroklubu Krakowskiego z Aeroklubem Polskim i Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, którzy jako partnerzy wspierający aktywnie współpracowali z nami przy organizacji zawodów. Wkład finansowy w 50 Jubileuszowy Lot Południowo-Zachodniej Polski im. Franciszka Żwirki był bardzo pomocny przy przygotowaniach, jednocześnie rzeczowe rady i zaangażowanie przedstawicieli tych jednostek w przygotowanie wszystkiego na najwyższym poziomie są nieocenione. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej na czas zawodów, przygotowała swoją bazę na lotnisku w Pobiedniku Wielkim, gdzie można było dowiedzieć się wielu ciekawych informacji np. jak zostać kontrolerem ruchu lotniczego, oraz wziąć udział w teście, który sprawdzał umiejętności szybkiego myślenia.

Serdecznie dziękujemy sponsorom i partnerom medialnym. Szczególnie dziękujemy burmistrzowi Niepołomic, wójtowi gminy Igołomia-Wawrzeńczyce, dyrektorowi Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, firmom: Satus, Progress, Margola, Komex, Tresko-Laser, Besseto, Manex oraz osobom prywatnym poświęcającym swój czas i wkład finansowy.

Podziękowania składamy również na ręce przedstawicieli mediów; Radio Kraków, Onet.pl, Dziennik Polski, Lotnicza Polska, Skrzydlata Polska, RMF FM, dlapilota.pl oraz portal Polish Flying Team’u.

Do zobaczenia za rok!
Aeroklub Krakowski

Źródło: Aeroklub Krakowski
comments powered by Disqus