AKJ: O zmianach prawnych w obrocie paliwem lotniczym
Czy zmiany prawne w obrocie paliwem lotniczym nie są zagrożeniem dla bezpieczeństwa samolotów lotnictwa ogólnego?
Od 2 września (jeszcze podczas dynamicznego sezonu) bez wcześniejszej zapowiedzi zniesiono na naszych lotniskach możliwość sprzedaży paliwa Avgas bez koncesji. Dotychczasowe bardzo sensowne regulacje (m.in. dla bezpieczeństwa operacji lotniczych) umożliwiały zaopatrywanie samolotów w paliwo do wartości rocznej nie przekraczającej 1000.000,00 Euro - bez obowiązku uzyskiwania koncesji.
Tymi nowymi zmianami uczyniono zdecydowany krok w tył, powodując niezliczoną ilość problemów dla pilotów i operatorów samolotów.
Nie ma wątpliwości, że brak znajomości dziedziny lotnictwa ogólnego u pomysłodawcy zmiany jest (może nie zamierzonym) dosyć bolesnym ciosem dla rozwoju i bezpieczeństwa lotniczego.
Czyżby wracają czasy (jak koszmarny sen) kiedy ponownie będziemy latali w kokpitach samolotów z kanistrami wypełnionymi Avgasem? Bądż przy zmiennych warunkach (np. przeciwny wiatr) czynili "cuda" by tylko dolecieć do bezpiecznego miejsca lądowania, nawet na oparach paliwa?
Nie rozumiem sensu zmiany i byłoby dobrze dla rozwoju lotnictwa jak i poprawy bezpieczeństwa aby to jak najszybciej zostało naprawione przez ustawodawcę!
W tej sprawie zwróciłem się do Pana Marszałka Marka Kuchcińskiego oraz do Pani Premier Beaty Szydło, przedstawiając problem i sugestie w poniższym piśmie.
Stanisław Tołwiński
P.S. Ponieważ sprawa jest wielkiej wagi dla środowiska lotniczego i wymaga pilnego poruszenia wszelkich możliwych metod pozyskania sprzymierzeńców wsparcia naszych starań o pewną normalność, uznałem za niezbędne zwrócenie się jeszcze do kilku wpływowych osób.
By nie bazować jedynie na procedowaniu skierowanego pisma przez kancelarie Sejmu i Rady Ministrów, kopie listu do Sejmu i Rządu wraz z indywidualnym pismem skierowałem również do Wicepremiera Mateusza Morawieckiego (odpowiedzialnego za gospodarkę), Ministra Antoniego Macierewicza (deklarował nowe wsparcie dla Aeroklubów), Wiceministra Jerzego Szmita (odpowiedzialnego za transport lotniczy w MIiB), Prezesa ULC – Piotra Samsona, Prezesa URE – Macieja Bando, a więc do osób które funkcjonują w sferach realizacyjno – wykonawczych.
Taką samą akcję wykonałem kierując korespondencję do Parlamentu na ręce Przewodniczącego Parlamentarnego Klubu PiS i Wicemarszałka Sejmu – Ryszarda Terleckiego, Wiceprzewodniczącego Klubu PiS – Jacka Żalka (wspiera nas w sprawach ULM) oraz do Parlamentarnego Zespołu Lotnictwa i lidera rządzącej partii (PiS) – Posła Jarosława Kaczyńskiego – Prezesa PiS.
Jak sądzicie, na kogo z w/w będziemy mogli liczyć? Poczekamy a czas i rzeczywiste efekty, najlepiej to pokażą!
Stanisław Tołwiński
Komentarze