Przejdź do treści
tankowanie samolotu
Źródło artykułu

Skorzystają z doświadczeń Aeroklubu Częstochowskiego

Aeroklub Częstochowski, który od lat jest liderem w sprzedaży paliwa lotniczego posłuży swoim doświadczeniem dla innych aeroklubów regionalnych. Aeroklub Polski chce je zachęcić do dystrybucji paliw lotniczych i organizuje dla nich szkolenie w tym zakresie.

– To może być dodatkowe źródło dochodów dla aeroklubów regionalnych. A na pewno poprawi pilotom komfort korzystania z lotnisk sportowych i zasadniczo podniesie bezpieczeństwo przelotów samolotów lotnictwa ogólnego – uważa WŁODZIMIERZ SKALIK, prezes Aeroklubu Polskiego.

Aerokluby mogą nabywać paliwo lotnicze, ale tylko na własne potrzeby. To działalność obwarowana tak przepisami prawa, jak i biurokratycznymi formalnościami. W Polsce – jak dotąd – zaledwie trzy aerokluby zdecydowały się na pokonanie biurokratycznej bariery i prowadzą sprzedaż benzyny lotniczej dla innych podmiotów.

– To duży problem dla pilotów małych samolotów, którzy chcieliby lecieć w określoną trasę, a nie mają gdzie uzupełnić paliwa – mówi Włodzimierz Skalik. – Piloci muszą dostosować trasę przelotu do możliwości dotankowania paliwa. Często są zmuszeni do lądowania swoimi małymi samolotami w dużych portach lotniczych, gdzie niepotrzebnie tracą czas i pieniądze na wysokie opłaty lotniskowe. Poza tym na lotniskach aeroklubowych parkuje coraz większa ilość samolotów, których właściciele chcieliby w zgodzie z obowiązującymi przepisami nabywać paliwo od miejscowego aeroklubu. Sieć dystrybucji paliw na lotniskach aeroklubów regionalnych zlikwiduje te problemy i ułatwi rozwój małej komunikacji lotniczej – uważa prezes Aeroklubu Polskiego.

AP zamierza zorganizować szkolenie dla zarządzających aeroklubami regionalnymi, aby przekazać wiedzę niezbędną do dystrybucji paliw lotniczych. Będzie korzystać z doświadczeń m.in. Aeroklubu Częstochowskiego, który od lat jest liderem w sprzedaży paliwa lotniczego. Zaczął się tym zajmować jeszcze wtedy, kiedy aerokluby musiały mieć na to koncesję. Do przeprowadzenia szkolenia planowane jest również zaangażowanie specjalistów Urzędu Celnego, Urzędu Dozoru Technicznego oraz specjalistów finansowo-księgowych.

– Obecnie aerokluby nie potrzebują koncesji na dystrybucję paliwa lotniczego. Sprawa jest jednak skomplikowana. Na obrót paliwami jest nałożona akcyza, ale na loty inne niż turystyczne można nabywać paliwo bez akcyzy – wyjaśnia Włodzimierz Skalik. – Wymaga to jednak podporządkowania się dużym rygorom prawnym, prowadzenia szczegółowej ewidencji dystrybucji paliw lotniczych nadzorowanej przez urzędy celne. To skomplikowane, ale warto zgłębić tajniki tych procedur. Dystrybucja paliw lotniczych w proponowanym zakresie z pewnością zaowocuje rozwojem lotnisk aeroklubowych w całym kraju – podkreśla prezes Aeroklubu Polskiego. (kon)
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony