Przejdź do treści
Mistrzostwa Europy Modeli Latających na Uwięzi
Źródło artykułu

Mistrzostwa Europy Modeli Latających na Uwięzi

Chociaż są tylko modelami samolotów, latają prawie tak szybko jak prawdziwe statki powietrzne. I ścigają się jak bolidy w Formule 1. Na dodatek toczą boje nad ziemią. – Te emocjonujące wyścigi i walki powietrzne zobaczymy podczas Mistrzostw Europy Modeli Latających na Uwięzi w konkurencjach: F2A, F2B, F2C i F2D, organizowanych przez Aeroklub Częstochowski – mówi Włodzimierz Skalik, prezes Aeroklubu Polskiego. – Impreza odbędzie się w dniach 23-30 lipca br. na stadionie miejskim Arena Częstochowa przy ul. Olsztyńskiej oraz na lotnisku Rudniki. Zapraszamy nie tylko pasjonatów modelarstwa, ale wszystkich, którzy chcą ciekawie spędzić czas. Wstęp jest wolny.

Mistrzostwa Europy to najważniejsze zawody w modelarstwie lotniczym na naszym kontynencie. Rywalizować w nich będą ekipy z 26 krajów. O prymat w Europie zmagać się będzie ponad 300 zawodników – czołówka modelarzy. To widowiskowa i emocjonująca impreza.

– W klasie F2 – modeli na uwięzi startują modele latające, które są sterowane aerodynamicznie za pomocą usterzenia – tłumaczy Michał Braszczyński, dyrektor Aeroklubu Częstochowskiego. – Zawodnicy pilotują model z ziemi używając przymocowanych do niego dwóch specjalnych nierozciągających się linek. Modele latają po kręgu. Podczas mistrzostw Europy zostaną rozegrane cztery konkurencje.

F2A to kategoria prędkościowa. Piloci rywalizują w niej o osiągnięcie swoimi modelami jak największej prędkości. Nowoczesna technologia, wysokiej klasy silniki pozwalają na osiągnięcie zawrotnej prędkości nawet ponad 300 km na godzinę!

W konkurencji F2B modele wykonają efektowne akrobacje w powietrzu. Przez znawców jest ona porównywana do jazdy figurowej na lodzie, ponieważ modele latające z dużą prędkością muszą wykonać w powietrzu określony program obowiązkowych figur m.in.: pętle, kwadraty, trójkąty, ósemki.

– Mają na to siedem minut: od startu do lądowania. Figury kończą się lotem poziomym na wysokości około półtora metra. Drgnięcie ręki pilota, ułamek sekundy nieuwagi i model może zostać rozbity – podkreśla Michał Braszczyński.

Piloci kręcąc modelami akrobacje w powietrzu muszą się wykazać mistrzostwem i precyzją pilotażu.

Konkurencja F2C to modele wyścigowe. Ta kategoria cechuje się ostrą rywalizacją. Mierzy się w niej czas przelotu określonej liczby okrążeń po kręgu. Modele latają, lądują do tankowania paliwa i po uzupełnieniu baku znów wznoszą się w powietrze osiągając jak największą prędkość. To wyścig na wyznaczony dystans. Jest to możliwe dzięki pracy dwuosobowej załogi: pilota, który prowadzi model i musi wylądować oraz mechanika, który tankuje paliwo i musi uruchomić silnik. Wyścigi w klasie F2C są nazywane przez koneserów modelarską Formułą 1. Dlaczego? Bo jest widowiskowo, szybko, dynamicznie i głośno. W konkurencji F2C jednocześnie w kręgu startują trzy zespoły. Emocje w tej konkurencji są ogromne. Modele osiągają prędkość do 200 km na godzinę, są napędzane silnikami spalinowymi o pojemności 2,5 cm sześc., których moc sięga 1 KM. Wzajemnie się wyprzedzają. Głośna praca silników oraz prędkość modeli są szczególnie przyciągającymi elementami, tak jak w wyścigach samochodowych. To naprawdę ostra rywalizacja, prawdziwa jednoczesna walka trzech zespołów w kręgu, do której potrzebna jest także siła fizyczna.

W konkurencji F2D tzw. combat można podziwiać efektowne walki powietrzne modeli. To naprawdę kategoria walki! W szranki staje dwóch pilotów wraz ze swymi mechanikami. Modele są lekkie i tak skonstruowane, aby każdy manewr można było szybko wykonać w powietrzu. Każdy z modeli ma trzymetrową wstęgę przymocowaną do tylnej części kadłuba. W konkurencji chodzi o to, by model śmigłem lub skrzydłem obciął tę wstęgę konkurentowi. Każde takie cięcie daje ocenę u sędziów aż 100 punktów. W tej kategorii często dochodzi do zderzania się modeli, dlatego podczas konkurencji dla każdej z ekip dopuszczane są do startu dwa modele latające.

– We wszystkich tych konkurencjach będzie można podziwiać nie tylko widowiskową rywalizację modeli latających, ale i opanowanie pilotów, ich doświadczenie, silne nerwy, szybkość reakcji – podkreśla Włodzimierz Skalik. – Mistrzostwa Europy modeli latających na uwięzi to nie tylko impreza sportowa. To także spotkanie ludzi, których łączy wielka pasja, miłość do lotnictwa.

Konkurencje F2A, F2B i F2C zostaną rozegrane na stadionie miejskim Arena Częstochowa przy ul. Olsztyńskiej 123/127, a konkurencja F2D na lotnisku Rudniki (Kościelec, ul. Jana Pawła II 101).

Program mistrzostw:
23-24.07 godz. 8.00-19.00 – oficjalny trening,
24.07 godz.15.00 – oficjalne otwarcie mistrzostw,
25-28.07 godz. 8.00-19.00 – loty eliminacyjne.
29.07 godz. 8.00-18.00 – loty finałowe.

(wik)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony