Pogoda uziemiła w Tuluzie samolot Solar Impulse

Solar Impulse

Solar Impulse, samolot napędzany energią słoneczną, po locie z Madrytu wylądował pomyślnie w Tuluzie, ale dalszy jego lot w kierunku Szwajcarii został przesunięty do momentu wystąpienia korzystniejszych warunków atmosferycznych. Wylot do Payerne pierwotnie zaplanowano na 18 lipca, ale został on opóźniony z powodu nasilających się wiatrów, które powodowały silne turbulencje w regionie przygranicznym pomiędzy Francją i Szwajcarią.

"To jest dokładnie to, co nam się podoba w tym projekcie, że nigdy się nie nudzimy", powiedział pół żartem Andre Borschberg, dyrektor generalny i współzałożyciel firmy Solar Impulse. "Wiedzieliśmy, że przez pewien czas były możliwości wykonania tego lotu, ale niestety pogoda się pogorszyła i podjęliśmy mądrą decyzję, aby sprzyjać bezpieczeństwu i pozostać na ziemi", dodał. Bertrand Piccard, inicjator programu Solar Impulse, podkreślił, że jeżeli misje tym statkiem powietrznym byłyby takie łatwe, to wykonaliby je już dawno temu.

Piccard przebazował samolot Solar Impulse (znaki rejestracyjne HB-SIA) z Madrytu do francuskiej Tuluzy, w której mieści się historyczna siedziba linii lotniczej Aeropostale. Przewoźnik ten jako pierwszy na świecie wykonał komercyjny lot łączący Francję i Afrykę Północną. Stwierdził, że to jest idealne miejsce na wykonanie postoju samolotu. Jeśli tylko w najbliższym czasie warunki pogodowe zmienią się na lepsze, Piccard zamierza podjąć próbę przelotu na lotnisko macierzyste w Payerne, gdzie HB-SIA zakończy etap przelotów o łącznej długości 6 tys. km. Misja rozpoczęła się 24 maja w Szwajcarii, a docelowym miejscem lądowania było Maroko. W międzyczasie, maszyna udowodniła niezawodność technologii i efektywności zużycia energii.

W Maroku, zespół Solar Impulse wziął udział w uroczystości w rejonie Ouarzazate, gdzie Agencja MASEN planuje zbudować największą na świecie elektrownię słoneczną. Zakład, który będzie produkował 160 MW energii, jest częścią planu energetycznego tego kraju, który do 2020 r. zakłada zbudowanie pięciu parków słonecznych o mocy 2000 MW, co ma pozwolić zmniejszyć emisję CO2 o 3,7 mln ton rocznie.

Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.solarimpulse.com

Źródło: aero-news.net
comments powered by Disqus