Firma Icon kończy badania na pionierskim systemem AoA
Firma, Icon Aircraft, która rozwija projekt amfibii A5 LSA (Light Sport Aircraft), poinformowała o zakończeniu badań systemu kąt natarcia (AoA - Angle of Attack) - kluczowego elementu bezpieczeństwa tego samolotu. Jest to też pierwszy nowej generacji system ostrzegający przed przeciągnięciem rozwinięty przez przemysł lotnictwa ogólnego.
Pierwsze szczegóły systemu przekazane przez Icon wskazują, że wskaźnik AoA w A5 przedstawia graficzną informację o kącie natarcia statku powietrznego za pomocą trójkolorowej wizualizacji, z zielonym kolorem wskazującym stabilny lot, żółtym ostrzegającym przed bliskością przeciągnięcia i czerwonym informującym o przeciągnięciu. Pomimo, że takie systemy są dość często wykorzystywane w wojskowych myśliwcach i prywatnych odrzutowcach biznesowych, to w statkach powietrznych segmentu general aviation są jeszcze rzadkością.
Greg Bowles, dyrektor ds. inżynierii i produkcji dla przemysłu oraz rzecznik Stowarzyszenia Producentów Lotnictwa Ogólnego (GAMA), zgadza się z opisem Icon. "To jest dokładne tak, że obecnie system AoA jest bardzo, bardzo rzadko spotykany w segmencie lotnictwa ogólnego", powiedział. "Rozwiązania zastosowane przez firmę Icon są najbardziej zaawansowane z kilku obecnie znajdujących się w stadium rozwoju", dodał. Systemy AoA są obecnie badane również przez Amerykańskie Stowarzyszenie Badań i Materiałów (ASTM).
Przemysł lekkich samolotów ma nadzieję, że systemy AoA pomogą zminimalizować najczęstszą przyczynę wypadków – tj. utratę kontroli podczas nawrotu do podejścia końcowego. "Ideą jest zapobieganie niektórym z tych wypadków, co jest również podkreślane przez działania Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA), która stara się zalecać instalowanie systemów AOA w coraz większej liczbie samolotów", tłumaczył Bowles. "Rozwiązanie zastosowane przez firmę Icon wyprzedziło tutaj inne pomysły", dodał.
(mz)
Komentarze