Linie Jetstar muszą zapłacić grzywnę za zmuszanie do płacenia za własne szkolenia
Australijskie tanie linie lotnicze Jetstar zostały ukarane grzywną w wysokości 90 tys. dolarów za zmuszenie sześciu pilotów do zapłacenia za ich własne szkolenia. Federalny Sąd wydając wyrok przyznał, że działania przewoźnika naruszyły ustawę o Work Fair.
Piloci, zrekrutowani w okresie od października 2010 do stycznia 2011 r., zostali zatrudnieni na indywidualnych kontraktach przez nowozelandzką spółkę zależną Jetstar i poddani sześciomiesięcznemu szkoleniu.
Po zatrudnieniu zostali przeniesieni do Jetstar Group, a Jetstar próbował odzyskać od pilotów koszty szkoleń, pomimo faktu, iż jest to niezgodne z australijskimi Air Pilots Award 2010. Przewoźnik pomniejszył w sumie o 17,5 tys. dolarów wynagrodzenia wszystkich sześciu pilotów, w tym jednego, który nie wyraził na to zgody.
Pieniądze zostały zwrócone dwa miesiące później po wniesieniu oskarżenia przez Australian Federation of Air Pilots (AFAP). Sędzia Robert Buchanan powiedział, że linie Jetstar nie wykazały żadnej skruchy i żalu z powodu tych wydarzeń. "Firma użyła swojej znacznie mocniejszej pozycji, aby skutecznie osunąć osobisty opór pilotów kadetów i nie zaniechała takich działań dopóki nie wkroczyła AFAP", dodał.
"Zachowanie Jetstar Group oraz Tiger Airways miało na celu jedynie ochronę ich własnych interesów handlowych", tłumaczył sędzia. Biuro Rzecznika Praw Zatrudnionych w Australii prowadzi również działania przeciwko Tiger Airways Pty Ltd w związku z wykorzystywaniem przez te linie personelu pokładowego zatrudnionego przez firmy Singapore Valuair Limited oraz tajską firmę turystyczną Tour East (TET) Limited. Linie lotnicze kwestionują jednak te zarzuty.
Czytaj również:
Samozatrudnienie w liniach lotniczych - problem z wpływem na bezpieczeństwo
W nawiązaniu do Europejskiego Raportu ‘’Nietypowe formy zatrudnienia w lotnictwie’’ oraz Petycji Stop "Pay To Fly"
Komentarze