Szkolenie w chmurach
Bieliki, Orliki i Puszczyki – to niektóre ze „stalowych ptaków”, na których piloci-instruktorzy 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego prowadzą szkolenie podchorążych Szkoły Orląt. Podniebne treningi odbywają się również na śmigłowcach Mi-2 oraz samolotach transportowych M-28 Bryza.
Jak co roku, wiosna to czas wytężonej pracy zarówno dla personelu lotniczego 41. i 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego, jak i studentów wojskowych Lotniczej Akademii Wojskowej. W marcu rozpoczęły się praktyki lotnicze podchorążych V roku o specjalnościach: pilot samolotu odrzutowego, pilot samolotu transportowego i pilot śmigłowca. Na początku kwietnia dołączyli do nich również studenci wojskowi IV roku.
Przyszli piloci samolotów odrzutowych szkolący się na samolotach M-346 Bielik, mają już za sobą pierwsze samodzielne loty. Obecnie wykonują zadania lotnicze w formacjach, zarówno podstawowe, jak i taktyczne. Po zaliczeniu tego etapu szkolenia rozpoczną treningi z walk powietrznych BFM (ang. Basic Fighter Maneuver). Kolejna grupa podchorążych odbywa praktyki na turbośmigłowym PZL-130 Orlik, który jest etapem pośrednim między tłokowym Diamond DA20, a samolotem szkolenia zaawansowanego Bielik. Studenci IV roku wykonują loty z instruktorem, przygotowując się do pierwszych samodzielnych wylotów. Z kolei tegoroczni absolwenci, czyli studenci V roku zakończyli loty nocne i trenują loty instrumentalne według wskazań przyrządów.
(fot. Mateusz Chodelski)
Następna grupa odbywająca praktyki lotnicze w 4 SLSz to piloci samolotów transportowych, którzy aktualnie przechodzą szkolenie na samolotach M-28 Bryza w wykonywaniu lotów nocnych IFR (ang. Instrumental Flight Rules), po trasach oraz według procedur.
Kandydaci na pilotów śmigłowców odbywają praktyki lotnicze na maszynach Mi-2 i SW-4. Starszy rocznik zakończył loty IFR i rozpoczyna wykonywanie lotów nocnych na Puszczykach. Studenci wojskowi IV roku zaczynają szkolenie podstawowe na obu typach śmigłowców.
(fot. Mateusz Chodelski)
Szkolenie młodych adeptów lotnictwa potrwa do późnej jesieni. Jednocześnie, loty na Bielikach, Iskrach, Orlikach, Bryzach oraz śmigłowcach Mi-2 i Sw-4 wykonują piloci jednostek 4. Skrzydła. „Ciągłe doskonalenie oraz podtrzymywanie nawyków przez kadrę instruktorsko-dydaktyczną ma ogromny wpływ na przygotowanie i wyszkolenie kolejnych pokoleń pilotów wojskowych RP. Z pełną odpowiedzialnością podchodzimy do tego zadania.” – zaznacza Dowódca 4 SLSz płk pil. dr inż. Grzegorz Ślusarz.
por. Ewa Złotnicka
Komentarze