Przejdź do treści
Źródło artykułu

Specjalistyczny hangar w roli tłumika dźwięku

Baza lotnictwa taktycznego to oprócz samolotów, pasa startowego, schronohangarów i portu lotniczego także ogromna cześć techniczna ze specjalistyczną infrastrukturą.

Jednym z takich mało znanych a ogromnie interesującym kompleksem jest Laboratorium Diagnozowania Silnika – Hamownia. Jak mówi kpt. Rafał Kolasa dowódca Klucza Obsługi i Naprawy Silnika w którego skład wchodzi laboratorium ” Nasz personel zajmuje się naprawą uszkodzonych silników na niespotykaną dotychczas w Siłach Powietrznych skalę. To właśnie tutaj wykonywane są naprawy silników i modułów oraz osprzętu silnika. Dysponujemy również możliwością remontu modułu dopalacza silnika”. Zakres napraw jest bardzo szeroki i umożliwia naprawę całego silnika zaczynając od usuwania drobnych usterek a na wymianie łopatek turbiny i łożysk silnika kończąc. Do pracy w naszej sekcji trafiają odpowiednio dobrani technicy, którzy są ekspertami w swojej specjalności. Wymaga się od nich wyjątkowej odpowiedzialności i dyscypliny. Cykl szkolenia techników jest długi i obejmuje wykonywanie bardzo skomplikowanych technologicznie czynności poza tym nieodłączna jest bardzo dobra znajomość języka angielskiego.

Laboratorium może przeprowadzać próby zarówno na zdemontowanym silniku jak i w samolocie, bez konieczności demontażu. Na wyposażeniu komórki znajduje się stanowisko prób silników A/M37T-20 zamontowane wewnątrz budynku Hush House T-10 pełniącego rolę hangaru i tłumika dźwięku.

Wewnątrz budynku można prowadzić próby samolotów typu F-16, F-15, F-18 a nawet F-22.

Głównym zadaniem jest prowadzenie prób silników F100-PW-229 stanowiących napęd F-16 Block 52+. Rodzaj próby, jaka będzie wykonana zależy od zakresu naprawy wykonanej na silniku i obejmuje zakres od relatywnie prostych testów po złożone wielogodzinne badania.

tekst: por. Radzimski
zdjęcia: kpt. Rafał Kolasa
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony