Płk pilot Ludwik Krempa- lotnik z 304. Dywizjonu „Ziemi Śląskiej” skoczył 98 lat

Płk pilot Ludwik Krempa - lotnik z 304. Dywizjonu „Ziemi Śląskiej”

22 stycznia 98-me urodziny obchodził płk pil. Ludwik Krempa. Z tej okazji w Klubie Wojskowym 8. Bazy Lotnictwa Transportowego  w Krakowie odbyło się uroczyste spotkanie weterana walk nad Atlantykiem, służącego podczas II Wojny Światowej w 304 Dywizjonie Bombowym, Kawalera Orderu Virtuti Militari i zasłużonego lotnika z przybyłymi przyjaciółmi i gośćmi.

Zastępca Dowódcy 8. BLTr płk mgr inż. Mieczysław Wróbel i ppłk Krzysztof Janica złożyli jubilatowi najlepsze życzenia od żołnierzy i pracowników wojska oraz wręczyli mu odznakę 8. BLTr. Płk Krempa dokonał wpisu w księdze pamiątkowej jednostki. Uroczystość była zorganizowana przez Krakowski Oddział Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP, z którym 8. BLTr ściśle współpracuje. Płk Krempa ze wzruszeniem przyjął uroczystość na jego cześć.

Pułkownik w stanie spoczynku Ludwik Krempa jest jednym z ostatnich żyjących w Polsce lotników - kawalerów Orderu Virtuti Militari – najwyższego polskiego odznaczenia bojowego – i zarazem jednym z nielicznych, którzy karierę bojową rozpoczęli jeszcze we wrześniu 1939 r. Wojenne losy rzuciły go do Wielkiej Brytanii, gdzie latał w 304. Dywizjonie Bombowym „Ziemi Śląskiej” tropiąc niemieckie okręty podwodne. Był instruktorem pilotażu i pilotem transportowym. Pod koniec lat 80 tych XX w. powrócił do Polski i zamieszkał w Krakowie

Urodził się w Sanoku 22 stycznia 1916 r..

Za namową szkolnego kolegi Edmunda Ladry (późniejszego pilota m.in. 304. Dywizjonu Bombowego „Ziemi Śląskiej” i 1586. Eskadry do Zadań Specjalnych) zainteresował się lotnictwem. Swoją przygodę rozpoczął od szkolenia szybowcowego. Skrzętnie wykorzystał możliwość doszkalania się na samolotach myśliwskich w  2 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego Kraków. W tym samy pułku służyły przed II Wojna Światową kpt. pil, Wacław Król - as Cyrku Skalskiego i zmarły kilka miesięcy temu mjr pil Antoni Tomiczek.

21 lipca 1939 r. został powołany na ćwiczenia dla rezerwistów do eskadry treningowej 6. Pułku Lotniczego. Z uwagi na zbliżający się wybuch wojny i podjętą mobilizację, po zakończeniu ćwiczeń nie został zwolniony do domu, lecz krótko przed wybuchem wojny przydzielony do 66. Eskadry Obserwacyjnej. W czasie kampanii wrześniowej nie latał jednak bojowo, pozostając formalnie w eskadrze, jako pilot do dyspozycji dowódcy.

Zagrożony dostaniem się do sowieckiej niewoli zdecydował się na podjęcie ryzyka przedostania się do formujących się polskich jednostek na zachodzie

W Anglii trafił do polskiej bazy w Blackpool. Wkrótce zdobył stopień oficerski, dostając się do jednostki szkoleniowej w Bramcote. Wkrótce Krempę przydzielono do 304 Dywizjonu „Ziemi Śląskiej”. Rozpoczął udział w lotach bojowych na okręty podwodne. Podczas jednego z patroli udało im się wykryć trzy okręty nieprzyjaciela, podając o nich dokładne informacje.

W czerwcu 1944 r. Krempa wykonał swój ostatni, 50. lot bojowy (latał głównie nad Oceanem Atlantyckim i Zatoką Biskajską).

Za zasługi odznaczony został Krzyżem Srebrnym Virtuti Militari, dwukrotnie Krzyżem Walecznych, Polową Odznaką Pilota i Medalem Lotniczym.

W 2013 płk pil Ludwik Krempa został uhonorowany medalem ufundowanym przez Ambasadę Polską w Tunezji z okazji 70. rocznicy powstania jednostki pn. Polski Zespół Myśliwski (ang. Polish Fighting Team, PFT) - zwanej Cyrkiem Skalskiego 

Źródło: 3. Skrzydło Lotnictwa Transportowego
comments powered by Disqus