Przejdź do treści
"Wiecha" na tunelu aerodynamicznym w Leźnicy Wielkiej
Źródło artykułu

"Wiecha" na tunelu aerodynamicznym w Leźnicy Wielkiej

2 lipca 2013r. na terenie 1. dywizjonu lotniczego w Leźnicy Wielkiej odbyła się uroczystość zawieszenia ,,wiechy”, która zgodnie z tradycją budowlaną oznacza zakończenie ważnego etapu budowy, jakim jest położenie ostatniego elementu konstrukcji na tunelu aerodynamicznym.  

Z tej okazji wykonawca firma Elekatrotim S.A zaprosiła przedstawicieli inwestora, przyszłych użytkowników, projektantów oraz przedstawicieli władz lokalnych do udziału w uroczystości. Wojsko Polskie reprezentowane było przez między innymi Szefa Wojsk Aeromobilnych gen. bryg. pil. Dariusza Wrońskiego, Dowódcę 25 Brygady Kawalerii Powietrznej płk. dypl. Adama Grelę, Szefa Rejonowego Zarządu Infrastruktury w Bydgoszczy (inwestora) płk. Krzysztofa Szykulskiego. Ponadto w uroczystości wziął udział Prezes Związku Polskich Spadochroniarzy gen. dyw. w st. spocz. Jan Kempara.

Uroczystość "Wiechy" poprzedziło w dniu 9 sierpnia 2012r. wmurowanie ,,Aktu Erekcyjnego”, którego dokonał Dowódca 25 BKPow- gen. bryg. Marek Sokołowski. 

Historia symulatora skoków w garnizonie Leźnica Wielka rozpoczyna się  28 grudniu 2011 r., kiedy to inwestor RZI Bydgoszcz podpisał umowę z wykonawcą - firmą Elektrotim S.A. na realizację przedsięwzięcia. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia zakładała wykonanie symulatora skoków, którego parametry pozwalałyby na szkolenie skoczków w warunkach zbliżonych do tych, jakie występują w trakcie wykonywania skoków spadochronowych w tak zwanym "wolnym systemie otwarcia". Zgodnie z założeniami symulator musi między innymi być przystosowany do pracy w okresie całego roku, a temperatura powietrza w komorze roboczej powinna utrzymywać się w granicach 22 - 38 °C. Tunel musi odzwierciedlać warunki wykonywania skoku spadochronowego z wolnym systemem otwarcia, jak również umożliwiać wykonywanie treningu skoczków w standartowym ubiorze skoczka oraz umożliwiać wykonywanie treningu skoczka z pełnym wyposażeniem o wadze łącznej min. 130 kg.

Tunel wraz z infrastrukturą towarzyszącą zajmuje działkę o powierzchni 4660 m2 i składa się z dwóch budynków: symulatora skoków oraz budynku zaplecza socjalno- technicznego. Wysokość budynku symulatora sięga 30 m, z czego 23 m nad powierzchnię gruntu oraz 7 m w głąb.

Symulator – tunel aerodynamiczny pionowy budowany w Ośrodku Szkolenia Aeromobilno-Spadochronowego ma zabezpieczyć szkolenie przygotowujące żołnierzy do wykonywania skoków spadochronowych z wolnym otwarciem spadochronu, z pełnym oporządzeniem  w różnych warunkach atmosferycznych, w dzień i w nocy. Korzystać z niego będą żołnierze Wojska Polskiego, z różnych jednostek i formacji. 

Wysokie standardy techniczne dobranego urządzenia technologicznego (bazującego na czeskiej technologii) gwarantują wysokie walory bezpieczeństwa użytkowników oraz racjonalnie niskie koszty eksploatacji, wynikające szczególnie ze zużycia energii elektrycznej.

Szkolenie w tunelu jest bardzo efektywne zarówno pod wzglądem szkoleniowym jak i ekonomicznym. Szkolenie w symulatorze jest wielokrotnie tańsze niż szkolenie z wykorzystaniem statków powietrznych, choć nie może go całkowicie zastąpić. W symulatorze nie jesteśmy w stanie nauczyć szybowania na otwartej czaszy spadochronu oraz ladrowania na niej. Pozostałe czynności związane z płaskim spadaniem zapewnia tunel. 

Termin oddania do eksploatacji wyznaczony jest na konie listopada 2013 r.  a z początkiem 2014 r. rozpocznie się w nim szkolenie. Obecnie inwestycja zrealizowana jest w ok. 70 procentach i jak zapewnia wykonawca nie ma zagrożeń z terminowym ukończeniem inwestycji.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony