Przejdź do treści
F-16 na płycie lotniska - montaż uzbrojenia - widok z góry (fot. Leszek Jóźwik/2SLT/FB)
Źródło artykułu

W 2 Skrzydle Lotnictwa Taktycznego zainaugurowano rok szkoleniowy 2021

W dniu 5 stycznia w sali tradycji 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego odbyła się inauguracja roku szkoleniowego 2021, podczas której Dowódca 2SLT gen. bryg. pil. Ireneusz Nowak podsumował miniony rok i wręczył wyróżnienia żołnierzom Skrzydła i podległych jednostek.

Składając gratulacje żołnierzom wyróżnionym Tytułem Pilota Roku, Dowódca Skrzydła podkreślił, że są to wyróżnienia o tyle ważne, iż przyznawane są w rezultacie głosowania niejawnego przez samo środowisko pilotów. Jak zaznaczył, tytuł ten jest najważniejszym wyróżnienie w życiu lotniczym i w karierze lotniczej pilota. – Otrzymują go piloci, którzy najwięcej się szkolą, wykonując swoje zadania na niezwykle wysokim poziomie i których dorobek, w ten właśnie sposób, docenia lotnicze środowisko – podkreślił.

Tego dnia Dowódca Skrzydła nagrodził także żołnierzy wyróżnionych tytułami Szeregowego Roku i Podoficera Roku 2SLT oraz Podoficera Roku Dowództwa 2SLT. Mówiąc o ich efektywnej pracy i służbie, gen. Nowak zaznaczył, że korpus podoficerski jest tym, który chciałby wzmacniać tak, aby nadal był kręgosłupem armii.

Podczas samego szkolenia inauguracyjnego, rozliczona została realizacja priorytetowych zadań postawionych Skrzydłu w ubiegłym roku.


Inauguracja roku szkoleniowego (fot. st. szer. Adam Nowak)

Jak powiedział Dowódca 2SLT, choć miniony czas był dla wszystkich bardzo wymagającym, to Skrzydło i jednostki bezpośrednio podległe osiągnęły najwyższy nalot roczny od 2006 roku, czyli samego początku eksploatacji floty F-16 w Polsce, który w 2020 roku wyniósł 9307 godzin.

Generał Nowak podkreślił, że w latach poprzednich Skrzydło zbliżało się do nalotu wynoszącego 9000 godzin, jednak nie udało się nam tej granicy jeszcze wtedy osiągnąć. Uwypuklił, że w minionym roku na osiągnięcie to złożyło się wiele czynników, do których zaliczył wysoką sprawność i dostępność samolotów, co jak zaznaczył jest rezultatem ogromnej pracy służby inżynieryjno-lotniczej i utrzymania, pomimo pandemii, płynnej pracy obydwu Baz.

Oba lotniska były non stop czynne. Miał kto latać, mieliśmy na czym i gdzie latać – mówi generał. – Można więc śmiało powiedzieć, że w sensie lotniczym 2020 był dla 2SLT bardzo udanym rokiem – dodaje.

Gratulując inżynierom, technikom i pilotom tego co udało się uzyskać, generał Nowak podkreślił, że jest bardzo zadowolony z ubiegłorocznej tendencji wzrostowej.

Analizując strukturę jakościową analizowanego nalotu, Dowódca 2SLT wskazał, iż czas ten był bardzo dobrze wykorzystany na szkolenie lotnicze, w ramach którego wielu ludzi podwyższyło swoje uprawnienia i kwalifikacje.

Średni nalot na każdego pilota w Skrzydle wyniósł około 130 godzin – zaznacza generał Nowak i dodaje, że pilot jest wtedy wyszkolony, gdy dużo lata, a taki nalot zapewnia wszystkim pilotom – i młodym i starszym podtrzymanie nawyków na wysokim poziomie.

Mówiąc o planach na 2021 rok, Dowódca akcentuje, że w Skrzydle chcielibyśmy przebić osiągniętą w 2020 roku wartość, bo jak mówi – przy dobrej organizacji będzie to z pewnością jeszcze możliwe, pomimo zdarzeń od nas niezależnych.

kpt. Anna Issel

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony