Przejdź do treści
2 Skrzydło Lotnictwa Taktycznego
Źródło artykułu

Red Flag: alians pięciu nacji

Zakończyliśmy ćwiczenia przygotowawcze pk."Distant Frontier". Teraz uczestniczymy we właściwych wielonarodowych manewrach "Red Flag Alaska 12-2".

W ostatnim tygodniu Distant Frontier wykonaliśmy oprócz dwóch misji defensywnych MFFO cztery misje LFE (Large Force Employment), w których rozegraliśmy scenariusz obrony terytorium przed jednoczesnym atakiem z powietrza oraz uderzeniem sił naziemnych. Nasze F-16 wykonały misje AI (Air Interdiction) przechwycenia samolotów przeciwnika oraz rozpoznawcze SCAR (Strike Coordination and Reconnaissance). Ochroną przed atakiem z powietrza zajmowały się niemieckie EF-2000.

Do dotychczasowych uczestników ćwiczenia Distant Frontier w tych czterech misjach dołączyła 77 Eskadra Sił Powietrznych USA użytkująca F-16 Blok 50. Jej piloci odpowiadali za zwalczanie zestawów rakietowych ziemia-powietrze. Działali jako ugrupowanie przełamujące obronę przeciwlotniczą (SEAD).

Ćwiczenie DF zakończyliśmy 6 czerwca rozgrywając mecz piłki nożnej z reprezentacją komponentu niemieckiego. Nazajutrz od serii briefingów na temat procedur wykonywania lotów, zasad wykorzystania przestrzeni powietrznej oraz procedur bezpieczeństwa w trakcie ćwiczenia zaczęliśmy właściwe manewry Red Flag Alaska 12-2. Po południu każda z eskadr uczestniczących w nich zaprezentowała swoją jednostkę oraz możliwości używanych statków powietrznych i ich uzbrojenia. Briefingi odbyły się równolegle w bazach Eielson i Emeldorf dzięki wideokonferencji.

9 czerwca wykonywaliśmy loty Local Area Familiarization Flights, w których trenowaliśmy unikalne procedury odlotu i powrotu ze strefy poligonowej w ugrupowaniu LFE. Po raz ostatni przed ćwiczeniem sprawdziliśmy system łączności i przesyłania danych z samolotem AWACS, a niektórzy piloci wykonali treningowe tankowania w powietrzu.

W Red Flag Alaska 12-2 uczestniczy 12 jednostek amerykańskich (mają F-16, A-10, F-22, KC-135, E-3, C-17, C-130, UH-60), komponent polski (F-16 i C-130), komponent japoński (F-15MJ, KC-767, E-767), komponent niemiecki (EF-2000, A-310 MRTT) oraz komponent australijski B-737 AEW&C.

por. pil. Łukasz GRADZIŃSKI
31 BLT

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony