Air to Air Refuelling z udziałem polskich F-16

Tankowanie F-16/ fot. kpt. Marlena BIELEWICZ/2 SLT.

Tankowanie w polskiej przestrzeni powietrznej z holenderskiego tankowca KDC – 10 to jedno z ważniejszych zadań, jakie dziś realizowały polskie załogi samolotów wielozadaniowych F-16.

Do tankowania podeszło łącznie dwadzieścia samolotów wielozadaniowych F-16, stacjonujących w dwóch bazach 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego - dziesięć z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego oraz osiem z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Jest to kolejne tankowanie w polskiej przestrzeni powietrznej w tym roku. Manewr (slot) z realnym transferem paliwa odbył się w ramach podtrzymania i wznowienia nawyków pilotów, którzy wykonują go średnio raz na sześć miesięcy.

W związku z udziałem Krzesińskich pilotów w ćwiczeniu RED FLAG w 2012r., od miesiąca grudnia manewr tankowania w powietrzu planowany jest co miesiąc.

***

Tankowanie polega na precyzyjnym zbliżeniu do wystającego boomu, na wysokości około 8 tysięcy metrów, na której pilot lokalizuje tankowiec po czym operator tankowca ˝umieszcza˝ przewód paliwowy boomu w specjalnym miejscu za kabiną F-16. W tym czasie samolot musi utrzymywać stałą prędkość, bez przechyleń, około 550-600km/h. Tankowanie trwa około dwóch minut.

Do tankowania samoloty F-16 podchodzą standardowo kluczami, po cztery. Manewr przeprowadza się zarówno w dzień jak i w nocy. Pierwsze tankowanie ˝efów˝ w polskiej przestrzeni powietrznej miało miejsce 26 sierpnia 2009r.


kpt. Marlena BIELEWICZ
oficer prasowy 2 SLT

Źródło: 2 Skrzydło Lotnictwa Taktycznego
comments powered by Disqus

Komentarze

10+8 to 18 a nie 20.