Nowy system rezerwacji statków powietrznych TimeBROS
Program TimeBROS to pierwszy, ogólnopolski system rezerwacji statków powietrznych, z którego korzystać mogą wszyscy piloci, aerokluby, ośrodki szkolenia lotniczego oraz prywatni właściciele statków powietrznych. Program został oficjalnie uruchomiony na początku stycznia 2011 roku. Ośrodki szkolenia lotniczego, które nie posiadają wewnętrznego systemu rezerwacji, często rozpisują wszystkie loty na pokreślonych kartkach wieszanych na korkowych tablicach.
Program TimeBROS może nie tylko pomóc operatorom w sprawnym zarządzaniu statkami powietrznymi, ale również pilotom, którzy będą mogli podglądać rezerwacje dokonane przez innych użytkowników i rezerwować lot w dogodnym terminie. Nie ulega wątpliwości, że teraz jest najlepszy moment na wypróbowanie systemu i poznanie jego funkcji, zanim na dobre rozpocznie się nowy sezon lotniczy. Na uwagę zasługuje fakt, że program jest całkowicie darmowy zarówno dla pilotów, jak i operatorów. Sukces projektu w dużym stopniu zależy od zaangażowania operatorów i pilotów, którzy będą przesyłać swoje uwagi, pomysły i opinie na temat programu. Wszystkie uwagi będą bardzo pomocne przy wprowadzeniu dodatkowych opcji usprawniających działanie systemu. Już dziś, twórcy pracują nad nowymi funkcjami, które powinny pojawić się w programie tuż przed rozpoczęciem sezonu.
Idea projektu jest bardzo prosta. Chodziło głównie o stworzenie wspólnej bazy danych, z której korzystać mogliby zarówno operatorzy, jak i piloci rejestrujący się w systemie. Operatorem może być każdy, kto ma prawo do zarządzania danym statkiem powietrznym. Po założeniu konta w programie TimeBROS, każdy operator może dodać do systemu dowolną ilość statków powietrznych i udostępnić je wszystkim lub tylko wybranym użytkownikom. Przy rejestracji operator może zaznaczyć, czy chce zamieścić swoją wizytówkę na stronie głównej w zakładce „Operatorzy”, gdzie będą widoczne wszystkie dodane przez niego statki powietrzne, czy też będzie wolał pozostać anonimowy. Natomiast użytkownikiem programu może zostać jedynie osoba posiadająca licencję lotniczą. Podobnie jak operator, również użytkownik może przy rejestracji dobrowolnie zaznaczyć opcję zamieszczenia swojego profilu na stronie głównej, tyle że w zakładce „Piloci”. Dla osób szukających pracy w upragnionym zawodzie pilota, jest to dobre miejsce, żeby oferować swoje usługi.
Misją twórców programu jest ciągłe doskonalenie systemu, dodawanie nowych, bogatszych opcji, które sprawią, że program stanie się niezastąpiony w sprawnym zarządzaniu flotą powietrzną. Obecna wersja programu umożliwia intuicyjne dokonywanie rezerwacji w statkach powietrznych przez wszystkich zarejestrowanych użytkowników. Po zalogowaniu, każdy użytkownik może umieścić dowolny statek powietrzny w katalogu „Ulubione”, przeglądać rezerwacje dokonane przez innych użytkowników i zarezerwować termin, który mu najbardziej odpowiada. Przy dokonywaniu rezerwacji należy jednak pamiętać o pewnych ograniczeniach. Po pierwsze, przerwa między rezerwacji musi wynosić co najmniej 30 minut. Po drugie, rezerwacji nie można dokonywać z wyprzedzeniem większym niż jeden miesiąc i na okres dłuższy niż 7 dni. Wszystkie rezerwacje są oznaczone w kalendarzu kolorem czerwonym. Każdy dzień pokazany jest w formie 24-godzinnej linii czasu z dokładnością co 15 minut. Anulowanie rezerwacji może nastąpić nie wcześniej niż 24 godziny przed jej rozpoczęciem, dlatego każdy pilot będzie musiał z rozwagą rezerwować wybrany statek powietrzny. Nawet jeśli udało się pomyślnie dokonać rezerwacji, to operator ma prawo ją anulować. Powód anulowania może być dowolny np. obsługa techniczna lub nieprzewidziana awaria. Twórcy pracują nad tym, żeby w takiej sytuacji system automatycznie przydzielał użytkownikowi inny, dostępny statek powietrzny.
W niedługim czasie pojawią się nowe funkcje, takie jak optymalizacja czasu rezerwacji oraz sprawozdanie z lotu. Optymalizacja czasu rezerwacji polega na tym, że zadeklarowany czas wykonywania lotu nie będzie mógł być krótszy niż połowa czasu dokonanej rezerwacji w ciągu jednego dnia. W przypadku rezerwacji wielodniowej, system będzie uwzględniał zatrzymania nocne. Jeśli użytkownik będzie chciał dokonać rezerwacji na innych warunkach, to zawsze będzie mógł poprosić operatora, żeby ten zablokował statek powietrzny w jego imieniu. Specjalnie użyto tutaj terminu „blokowanie”, gdyż funkcja ta jest dostępna tylko po stronie operatora i ma zawsze priorytet nad funkcją rezerwacji po stronie użytkownika. Co to oznacza w praktyce? Jeśli termin blokady pokryje się z czasem rezerwacji dokonanej wcześniej przez użytkownika, to zostanie ona automatycznie anulowana. W związku z powyższym, operator powinien uwzględniać wszystkie rezerwacje i blokować statek powietrzny w wolnym terminie, chyba że sytuacja wymaga inaczej. Poniżej zamieszono zrzut ekranu z przyszłej wersji programu, który przedstawia funkcję zarządzanie statkiem powietrznym w panelu operatora:
Ciekawą opcją będzie również wspomniane wcześniej sprawozdanie z lotu. Każdy pilot po zakończeniu lotu, będzie musiał podać w systemie następujące informacje: stan licznika na początku i po zakończeniu lotu oraz czy lot odbył się, czy nie. Jeśli lot się nie odbył, to będzie trzeba podać powód. Na podstawie podanego stanu licznika, system będzie wyliczał faktyczny czas lotu i porównywał go z zadeklarowanym czasem lotu podanym w momencie dokonywania rezerwacji. Sprawozdanie z lotu będzie obowiązkowe. Po upływie czasu rezerwacji, system automatycznie wyśle informację drogą mailową do użytkownika, że należy wypełnić sprawozdanie z lotu. Podanie stanu licznika po zakończeniu lotu będzie miało istotny wpływ na pozostałe rezerwacje. Na tej podstawie system sam oceni, ile godzin pozostało do najbliższej obsługi technicznej. Jeśli zadeklarowany czas wykonania lotu przy dokonywaniu rezerwacji będzie dłuższy niż pozostała ilość godzin do najbliższej obsługi technicznej, to użytkownik będzie musiał zrezygnować z rezerwacji lub wybrać inny statek powietrzny. Będzie miało to szczególne znaczenie przy dokonywaniu rezerwacji z wyprzedzeniem.
Zachęcamy wszystkich do rejestracji w programie TimeBROS i testowania jego funkcji. Bardzo liczymy na waszą pomoc. Dla nowych operatorów i użytkowników uruchomiono specjalny kanał youtube, gdzie wszystkie funkcje został przedstawione w formie krótkich prezentacji filmowych. Twórcy programu na razie nie myślą o wprowadzeniu opłat. Niewykluczone, że strona będzie się głównie utrzymywać z wyświetlania reklam. Najważniejsze jest to, żeby program się przyjął w środowisku lotniczym i przyniósł wszystkim zakładane przez twórców korzyści.
Zapraszamy na www.timebros.pl
Komentarze