Przejdź do treści
Rodzina samolotów komercyjnych z konfiguracją TTBW z projektu SFD (fot. Boeing)
Źródło artykułu

NASA wybiera Boeinga do opracowania demonstratora lotu zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju

NASA wybrała Boeinga jako partnera do opracowania samolotu demonstracyjnego Transonic Truss-Braced Wing (TTBW), który jest częścią programu Sustainable Flight Demonstrator (SFD).

Koncern Boeing opracuje pełnowymiarowy demonstrator do testowania różnych technologii w celu obniżenia poziomu generowanych emisji. Na rozwój projektu NASA przekaże 425 mln dolarów, podczas gdy Boeing i jego partnerzy zapewnią kolejne 725 mln dolarów. Agencja rządowa zapewni również swoją „wiedzę techniczną i zaplecze”.

NASA wybrała segment samolotów wąskokadłubowych, ponieważ są one „końmi pociągowymi wielu flot linii lotniczych, a ze względu na ich intensywne użytkowanie odpowiadają za prawie połowę światowych emisji lotniczych”.

Według agencji, testy projektowe i technologiczne demonstratora TTBW mogą pomóc przemysłowi lotniczemu w podjęciu decyzji o projekcie samolotu nowej generacji, który potencjalnie miałby wejść do służby w 2030 r.

Według NASA celem programu jest przetestowanie technologii zastosowanych w samolocie, a „w połączeniu z innymi postępami w układach napędowych, materiałach i architekturze systemów, skutkowałoby to zmniejszeniem zużycia paliwa i emisji nawet o 30% w stosunku do najwydajniejszych obecnie samolotów wąskokadłubowych”.

Demonstrator TTBW wykorzystuje nietypową ultracienką konstrukcję skrzydeł o większej rozpiętości i wyższych współczynnikach kształtu.

Konstrukcja skrzydła „może ostatecznie pomieścić zaawansowane układy napędowe, które są ograniczone przez brak miejsca pod skrzydłem w dzisiejszych konfiguracjach dolnopłatów” – napisał Boeing w specjalnym oświadczeniu.

„Program SFD może wnieść istotny wkład w zrównoważoną przyszłość” – powiedział Greg Hyslop, główny inżynier i wiceprezes ds. inżynierii, testów i technologii w firmie Boeing.

„To okazja do zaprojektowania, zbudowania i latania eksperymentalnym samolotem w pełnej skali, przy jednoczesnym rozwiązywaniu nowatorskich problemów technicznych” – dodał Hyslop.

Bill Nelson, Administrator NASA, trzyma model samolotu ze skrzydłem wzmocnionym (fot. NASA, Joel Kowsky)

Bill Nelson, Administrator NASA, trzyma model samolotu ze skrzydłem wzmocnionym (fot. NASA, Joel Kowsky)

Administrator NASA Bill Nelson dodał, że agencja „odważyła się pójść dalej, szybciej, wyżej. W ten sposób NASA uczyniła lotnictwo bardziej zrównoważonym i niezawodnym. To jest w naszym DNA”.

„Naszym celem jest, aby partnerstwo NASA z Boeingiem w celu wyprodukowania i przetestowania pełnowymiarowego demonstratora pomogło w stworzeniu przyszłych komercyjnych samolotów pasażerskich, które będą bardziej wydajne pod względem zużycia paliwa, z korzyścią dla środowiska, przemysłu lotniczego i pasażerów na całym świecie. Jeśli nam się powiedzie, możemy zobaczyć te technologie w samolotach, które wzniosą się w przestworza w latach 30-tych” – kontynuował Nelson.

Obecna koncepcja TTBW jest wynikiem ponad dziesięcioletniej pracy wspieranej przez Boeinga, NASA oraz inwestycji branżowych.

Według producenta „przeprowadzono szeroko zakrojone testy w tunelu aerodynamicznym i modelowanie cyfrowe mające ulepszyć projekt TTBW”.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony