Przejdź do treści
Armia 9/2011
Źródło artykułu

Wrześniowy numer ARMI już w sprzedaży

W numerze na 150 stronach:

WYWIADY
Przemysł obronny to szansa cywilizacyjna dla polskiej gospodarki
O perspektywach rozwoju krajowego sektora obronnego dla gospodarki narodowej z wicepremierem, ministrem gospodarki Waldemarem Pawlakiem rozmawia Jakub Radecki

Koło zamachowe modernizacji
O odpowiedzialności za harmonijny rozwój potencjału bojowego z Szefem Inspektoratu Uzbrojenia gen. dyw. Andrzejem Duksem rozmawia Jakub Radecki

Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego już po raz dziewiętnasty
Rozmowa z Andrzejem Mochoniem, prezesem Targów Kielce S.A.

WIADOMOŚCI

MSPO 2011 – wizytówka obronności
Jakub Radecki

Grupa Bumar na MSPO 2011

OPINIE


Koncepcja cywilnej kontroli nad Siłami Zbrojnymi

Marian Moraczewski

Zaliczanie zobowiązań offsetowych na poczet wartości umowy offsetowej
Zbigniew Skrzyński

O Marynarce Wojennej
Kontradmirał Stanisław Zarychta Dowódca Centrum Operacji Morskich

NA LĄDZIE
PT-72U – w kierunku asymetrii
Mirosław Jackow

Izraelski NEGEV po radomsku

Jakub Radecki

TETRA – MST 11-IP

Grażyna Teterycz

Poligon dla nowych rozwiązań teleinformatycznych
mjr mgr inż. Bartosz Biernacik, Agnieszka Siemieniuk

Sala Tradycji Czarnej Dywizji
Waldemar Kotula

DANA-M1 CZ, czyli stare jak nowe

Paweł Krzykowski

Pojazdy pochodne BMP-3, część 4
Tomasz Szulc

Rozbicie 131. Brygady w Groznym 1994/1995, część 2
Marcin Gawęda

Nowy świt nad Eufratem
Robert Czulda

ARMIE ŚWIATA

Siły zbrojne Holandii, część 2
Robert Czulda

W POWIETRZU
44. Baza Lotnictwa Morskiego, część 2
Damian Figaj

Skrzydła Guardia Civil
Martin Scharenborg, Ramon Wenink

Madryt, czwarta nad ranem. Miasto wydaje się być pogrążone w głębokim śnie, jednak pozory mylą. W bazie sił powietrznych Torrejon na wschód od Madrytu, załoga śmigłowca Guardia Civil MBB BK-117 przygotowuje się do wyjątkowej misji. Punktualnie o godzinie piątej unosi się w powietrze i kieruje na pobliskie lotnisko Madrid-Barajas, gdzie w tym samym czasie ląduje samolot przewożący cenny ładunek. Po zbliżeniu się do terminalu, samolot zostaje natychmiast otoczony przez jednostki specjalne Guardia Civil – ‘Grupo Rural de Seguridad’ (GRS), które zabezpieczają i nadzorują rozładunek maszyny. Cenny ładunek: miliony Euro, przeznaczone dla Centralnego Banku Hiszpanii w Madrycie, przeniesiony zostaje do opancerzonych pojazdów i w ciągu kilku minut wyrusza do miejsca przeznaczenia w centrum Madrytu. Podczas gdy oddział GRS zabezpiecza transport ładunku na ziemi, załoga śmigłowca MBB

BK-117 obserwuje konwój i trasę jego przejazdu z powietrza przy użyciu systemu kamer termowizyjnych FLIR (Forward Looking Infra Red). Trzydzieści minut po lądowaniu, pieniądze bezpiecznie docierają do banku a BK-117 wraca do swej macierzystej bazy by oczekiwać na kolejne zadania. Czytaj dalej...

J-20 lata i intryguje
Tomasz Szulc

Chiński przemysł lotniczy dokonał w ciągu ostatnich kilkunastu lat ogromnego postępu. Jest to szczególnie widoczne w dziedzinie sprzętu wojskowego. O ile jeszcze w latach 80. szczytem chińskich osiągnięć były nieznaczne modernizacje radzieckich konstrukcji sprzed 25 i więcej lat, o tyle ostatnio powstają za Wielkim Murem konstrukcje, nawiązujące do najnowszych trendów światowych. Czytaj dalej...

NH 90 wielozadaniowy śmigłowiec bieżącej dekady
Krzysztof Melski

Opracowanie i wdrożenie do produkcji nowoczesnego statku powietrznego jest przedsięwzięciem skomplikowanym i niezwykle kosztownym, na którego samodzielną realizację z trudem mogą sobie pozwolić nieliczne największe koncerny. Szeroka kooperacja rodzi jednak wiele problemów organizacyjnych, technicznych, logistycznych a także politycznych prowadzących do znaczących opóźnień w realizacji programów, lawinowego wzrostu kosztów oraz niedopasowania produktu końcowego do wymagań poszczególnych klientów. Podręcznikowym wręcz przykładem tego typu problemów są programy budowy nowych europejskich samolotów: Eurofightera, A380, A400M czy śmigłowca NH90. Problemy tego ostatniego przyczyniły się do utrzymania wysokiej pozycji rynkowej konkurencyjnych śmigłowców Sikorskiego z rodziny S-70 Black Hawk oraz „nieśmiertelnego” Mila Mi-8/17. Czytaj dalej...

NA MORZU
Przeciwlotnicza rakieta 9M32M „Strzała-2M” (SA-N-5 „Grail”)
Jacek Krzewiński

HISTORIA
Zanim powstał Anders, część 3
Sławomir Abczyński

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony