Przejdź do treści
Źródło artykułu

Testowanie ELT - uzupełnienie

Nawiązując do artykułów „Co musisz wiedzieć o ELT” i „ELT - uzupełnienie” opublikowanych w „Przeglądzie lotniczym” nr 11/09 oraz nr 1/10, Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował:

Sygnał niebezpieczeństwa wysyłany na częstotliwości 406MHz trwa 0.5s i wysyłany jest co każde 50s, co nie daje pewności, że „pierwszy ważny sygnał alarmowy na częstotliwości 406MHz zostaje wysłany po ok. 50s”. Niemniej jednak może tak być w przypadku opisanych w artykule nadajników ELT: Artex ME 406 i Kannad 406 AF Compact, zgodnie z przytoczonymi zapisami instrukcji użytkownika certyfikowanego nadajnika ELT.

Jednocześnie, Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że instrukcje użytkownika nadajników ELT (nawet certyfikowanych) nie są dokumentami normatywnymi określającymi zasady prowadzenia testów nadajników ELT.

W Polsce dokumentem takim jest C/S G.007 „Handbook on distress alert messages for Rescue Coordination Centres (RCCs), Search and Rescue Points of Contact (SPOCs) and IMO Ship Security Competent Authorities” – zabraniający wykonywania testów nadajnika ELT w pozycji ON, może to spowodować nieuzasadnione uruchomienie akcji poszukiwawczo-ratowniczej, która spowoduje, że służba poszukiwania i ratownictwa lotniczego, zamiast udzielać pomocy osobom będącym w niebezpieczeństwie, będzie poszukiwała źródła fałszywego sygnału.

Dokument C/S G.007 dopuszcza testowanie nadajników ELT (przełączenie z pozycji ARM na ON), ale tylko po uzyskaniu zgody właściwego terytorialnie Centrum Kontroli Misji (MCC).

W Polsce wnioski o przeprowadzenie takich testów należy wysyłać do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Ograniczenia te nie dotyczą „starych-analogowych” nadajników ELT wysyłających sygnał niebezpieczeństwa na częstotliwości 121.5MHz.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony