Przejdź do treści
ULC
Źródło artykułu

Telekomunikacja lotnicza - zmiana prawa

Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania telekomunikacji lotniczej.

Projekt nowelizacji rozporządzenia ma na celu zwiększenie efektywności działania lotnictwa cywilnego w zakresie służby łączności stałej, poprzez uregulowanie w przepisach prawa kwestii oznaczenia lokalizacji stałej telekomunikacyjnej stacji lotniczej.

Zasady dotyczące formułowania i wyznaczania oznaczeń lokalizacji, które stanowią czteroliterową grupę kodową utworzoną zgodnie z przepisami Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) dla lokalizacji stałej stacji łączności lotniczej zawarte są w dokumencie ICAO Doc 7910 - Location Indicators (Oznaczenia lokalizacji). Z powyższego dokumentu wynika, że: „Oznaczenia lokalizacji są nadawane przez państwa i kontrolowane przez ICAO” („Location indicators are assigned by States and are checked by ICAO”). Także w tomie II Załącznika do Konwencji ICAO przy definicji „stacji AFTN” zawarte jest postanowienie statuujące – podobnie jak w Doc 7910 – o nadzorze państwa nad stacją AFTN.

Kompetencje w zakresie wyznaczania oznaczeń lokalizacji przysługujących państwu powinny być – w ocenie projektodawcy - przypisane Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Mieszczą się one, bowiem w ramach ogólnych kompetencji Prezesa ULC, sformułowanych w art. 21 ustawy – Prawo lotnicze. Z przepisu tego wynika, że: do kompetencji Prezesa Urzędu należą wszystkie sprawy związane z lotnictwem cywilnym niezastrzeżone w niniejszej ustawie, innych ustawach oraz umowach międzynarodowych na rzecz innych organów (ust. 1); wykonywanie funkcji organu administracji lotniczej i nadzoru lotniczego, określonych w ustawie, oraz funkcji władzy lotniczej w rozumieniu umów i przepisów międzynarodowych (ust. 2); sprawowanie funkcji państwowej władzy nadzorującej w zakresie realizacji zadań przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej (ust. 2 pkt 5); współpraca z ICAO (ust. 2 pkt 13). Przyznanie ww. organowi uprawnień w zakresie nadawania oraz informowania o tym ICAO jest więc zgodne z literą prawa, ale wymaga formalnego ustanowienia.

W obecnym stanie prawnym nie określono jaki podmiot odpowiedzialny jest za nadawanie oznaczeń lokalizacji oraz zawiadamianie o tym ICAO. Działania te – jak dotychczas – odbywają się przy udziale Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Podkreślenia wymaga jednak, iż nadawanie oznaczeń lokalizacji należy do uprawnień o charakterze decyzyjno – regulacyjnym, które sprawuje Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, natomiast zadania Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej koncentrują się wokół zapewnienia płynności w ruchu powietrznym, wobec czego nie jest celowe dalsze utrzymywanie rozwiązań aktualnie stosowanych.

Treść projektu

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony