Przejdź do treści
Lot demonstratora A310 MRTT z zainstalowanym Auto'Mate z naprowadzanym bezzałogowcem (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Autonomiczne naprowadzanie i sterowanie przez latającą cysternę bezzałogowym statkiem powietrznym

Inżynierowie Airbus Defence and Space i spółki zależnej Airbus UpNext odnotowali 21 marca kolejny sukces w automatyzacji działań powietrznych: autonomiczne naprowadzanie i sterowanie dronami z pokładu latającej cysterny A310 MRTT. To pierwszy krok w kierunku autonomicznych lotów formacji różnych samolotów oraz autonomicznych zdolności do tankowania w locie (A4R). Technologie doskonalone przez pracowników Airbusa stanowią istotny przełom, przybliżający lotnictwo wojskowe do przyszłych akcji z udziałem maszyn załogowych i bezzałogowych.

Najnowsze rozwiązania „Made in Europe" mogą ograniczyć zmęczenie i potencjalne błędy ludzi, a także zminimalizować koszty szkolenia załóg i zapewnić większą efektywność operacji w powietrzu.

„Sukces pierwszej serii prób toruje drogę do opracowania autonomicznych i bezzałogowych technologii tankowania w powietrzu", powiedział Jean Brice Dumont, szef wojskowych systemów lotniczych w firmie Airbus Defence and Space. „Choć jesteśmy na wczesnym etapie pracy, osiągnęliśmy go w ciągu zaledwie roku i jesteśmy na właściwym kursie do tworzenia zespołów załogowych i bezzałogowych oraz przyszłych operacji COMAO, w których myśliwce i samoloty specjalistyczne będą współdziałać z rojami dronów".

Technologie autonomiczne nazwane zbiorczo Auto'Mate zostały zainstalowane w latającym demonstratorze A310 MRTT, operującym z lotniska Getafe, oraz na kilku dronach-celach DT-25, działających jako samoloty-biorcy i startujących z Arenosillo Test Center (CEDEA) w Huelvie w Hiszpanii. Nad Zatoką Kadyksu sterowanie dronami było przekazywane ze stacji naziemnej na pokład A310 MRTT, który autonomicznie kierował DT-25 na pozycję tankowania w locie. Podczas niemal sześciu godzin prób w powietrzu cztery kolejno wystrzeliwane drony-biorcy były sterowane i naprowadzane na pozycję za tankowcem dzięki sztucznej inteligencji i współpracującym algorytmom sterowania, bez udziału człowieka. Bezzałogowce były po kolei doprowadzane do minimalnej odległości 150 stóp (około 45 m) od samolotu A310 MRTT.

Lot demonstratora A310 MRTT z zainstalowanym Auto'Mate z naprowadzanym bezzałogowcem (fot. Airbus)3

Technologia demonstratora Auto'Mate obejmuje trzy obszary:

  • precyzyjnej nawigacji względnej w celu dokładnego ustalenia pozycji, prędkości i położenia tankowca względem samolotu-biorcy paliwa;
  • komunikacji Intra-Flight (między platformami) umożliwiającej wymianę danych pomiędzy różnymi zasobami lotnictwa, zwiększającej autonomię systemu systemów;
  • współpracujących algorytmów kontrolnych zapewniających naprowadzanie, koordynację/uzgadnianie parametrów lotu oraz funkcje unikania kolizji tankowca z odbiorcami paliwa.

Nowatorskie technologie, opracowane przez zespół specjalistów z Hiszpanii, Niemiec i Francji, zwiększą przewagę produktów Airbusa nad ofertą konkurentów, a także zostaną wykorzystywane w kluczowych projektach technologicznych, takich jak Future Combat Air System (FCAS).

Przed końcem 2023 r. odbędzie się druga seria prób w powietrzu, badająca użycie sensorów nawigacyjnych opartych na sztucznej inteligencji i ulepszonych algorytmów kierowania autonomicznym lotem formacji różnych statków powietrznych. W towarzystwie A310 MRTT będą wtedy latać dwa drony, symulując autonomiczne operacje kilku biorców paliwa i działanie algorytmów unikania kolizji dla większej formacji lotniczej.

Lot demonstratora A310 MRTT z zainstalowanym Auto'Mate z naprowadzanym bezzałogowcem (fot. Airbus)2
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony