Przejdź do treści
SkyBros (logo)
Źródło artykułu

Razem tworzymy SkyBros!

W Polsce co roku przybywa pilotów turystycznych za sprawą pojawienia się wielu, prywatnych ośrodków szkolenia lotniczego. Rozwój rynku General Aviation w Polsce diametralnie przyspieszył na przestrzeni ostatniej dekady, ale w porównaniu do reszty krajów Unii Europejskiej, Polska wciąż znajduje się na szarym końcu, przynajmniej jeśli chodzi o przybywanie nowych statków powietrznych z segmentu GA.

Otrzymanie upragnionej licencji turystycznej to dopiero początek lotniczej kariery, ale większość osób decyduje się zatrzymać na tym etapie zdając sobie sprawę, że w lotnictwie, tak jak w innych dziedzinach życia, tylko najlepsi będą mieli szczęście wspiąć się na najwyższy szczebel lotniczej kariery i usiąść za sterami wymarzonego liniowca. Z tego wynika, że mamy w kraju kilkanaście tysięcy pilotów, którzy latają prywatnie lub dla przyjemności. Tylko niewielki procent tych pilotów myśli poważnie o kupnie, własnego, używanego samolotu, gdyż z reguły jest to inwestycja całkowicie nieopłacalna. A gdyby można było kupić całkowicie nowy samolot w cenie średniej klasy samochodu?

Na rynku pojawiła się firma, dzięki której zakup fabrycznie nowego samolotu jest całkowicie realną i w pełni opłacalną inwestycją. SHARE BROS GROUP Sp. z o.o. „SkyBros” to spółka założona przez pilotów, która powstała z pasji do lotnictwa.

Firma oferuje cztery, różne programy:

  • Program SkyBROS – skierowany do osób chcących zakupić udział w fabrycznie nowych lub używanych statkach powietrznych nie starszych niż 5 lat i z ogólnym nalotem poniżej 500 motogodzin, które w zależności od dostępności danych statków powietrznych we flocie, podzielone są na 4 lub 8 udziałów.

  • Program ShareBROS – skierowany do właścicieli, którzy chcą sprzedać dowolny udział w swoim statku powietrznym i tym samym obniżyć jego koszty utrzymania. Jest to uproszczony program współwłasności, gdzie udziałowcy mogą korzystać jedynie ze statku powietrznego, w którym mają wykupiony udział.

  • Program TimeBROS – pierwszy, ogólnopolski system rezerwacji statków powietrznych, skierowany do wszystkich właścicieli, ośrodków szkolenia lotniczego, aeroklubów oraz firm lotniczych, które pragną sprawnie zarządzać swoją flotą. Więcej o programie można dowiedzieć się we wcześniejszym artykule na stronie dlapilota.pl: Nowy system rezerwacji statków powietrznych TimeBROS

  • Program FlyBROS - planowany w przyszłości program szkoleniowy dla właścicieli oraz udziałowców nie posiadających uprawnień lotniczych, którzy chcieliby zasiąść za sterami własnego samolotu.


Tajemniczy skrót BROS oznacza „Brokerage, Reservation and Operational Procedures”, czyli w tłumaczeniu na język polski: pośrednictwo, rezerwacje oraz operacje lotnicze.
Pora poważnie się zastanowić. Mając 135 000 zł można kupić 30-letnią Cessnę 150/152 z resursem poniżej 1000 motogodzin i ogólnym nalotem ponad 10 000 motogodzin. Prawie wszystkie Cessny 150/152, na których mieliśmy przyjemność stawiać swoje pierwsze, lotnicze kroki, służyły dzielnie przez kilkadziesiąt lat w amerykańskich ośrodkach szkolenia lotniczego. Zamiast trafić na zasłużoną emeryturę, zostały sprowadzone do Europy, aby pomóc wyszkolić kolejne pokolenia pilotów. Z reguły szkoły lotnicze w Polsce eksploatują Cessny do ostatnich granic wytrzymałości. Gdy koszty naprawy przekraczają przychody ze szkolenia, następuje doskonały moment, by pozbyć się samolotów na rynku wtórnym. Wtedy trafiają one do rąk prywatnych pilotów, którzy od początku swojej lotniczej kariery marzyli o własnym samolocie. Mało osób zdaje sobie sprawę, że przy nalocie na poziomie 100 godzin rocznie posiadanie własnej Cessny 152 jest całkowicie nieopłacalne. Dowód tego stwierdzenia przedstawia poniższe zestawienie kosztów:

  • koszt motogodziny: 150 zł (paliwo + olej)

  • hangarowanie: 700 PLN miesięcznie

  • CAMO: 500 PLN miesięcznie

  • ubezpieczenie: 6 000 PLN rocznie

  • obsługa techniczna: 10 000 PLN rocznie

  • serwisowanie: 10 000 PLN rocznie

Po zsumowaniu wszystkich kosztów, uzyskujemy kwotę rzędu 55 400 PLN rocznie. Z tego wynika, że przy nalocie 100 godzin rocznie, koszt motogodziny wynosi 554 PLN!!! Dla porównania koszt wypożyczenia podobnego samolotu wynosi 350 – 450 PLN za motogodzinę. Za tę samą kwotę można też mieć godzinę lotu fabrycznie nową Cessną 172 ze szklanym kokpitem w Programie SkyBROS.

Porównanie samolotu Cessna 152 z samolotem Cessna 172 dostępnego w programie SkyBROS.

SkyBROS to flagowy program, którego celem jest zakup fabrycznie nowych lub używanych statków powietrznych. Statki powietrzne sprzedawane są na 4 lub 8 udziałów. Umowa na zarządzanie z operatorem podpisywana jest na okres 4 lat. Po zakończeniu umowy statki powietrzne są sprzedawane, a przychód dzielony między współwłaścicieli. Oferowane samoloty to sprawdzone i niezawodne konstrukcje producentów, którzy dzięki silnej pozycji i doświadczeniu zdominowali rynek General Aviation na świecie.

Program SkyBROS zapewnia:

  • dostęp do całej floty statków powietrznych tego samego typu;

  • rejestrację oraz prowadzenie dokumentacji;

  • ubezpieczenie;

  • hangarowanie;

  • profesjonalne zarządzanie samolotami;

  • pełne zaplecze techniczne, serwisowe i administracyjne;

  • paliwo, wymianę oleju, przeglądy techniczne;

  • przygotowanie do lotu w wyznaczonym miejscu i czasie;

  • aktualizacje map oraz systemów pokładowych;

  • możliwość rezerwacji samolotu 24h na dobę;

  • nowoczesny zestaw słuchawek dla wszystkich pasażerów;

  • dyspozycyjność doświadczonych i wykwalifikowanych pilotów;

  • świadczenie dodatkowych usług na rzecz klienta (consierge);

  • gwarancję jakości i najwyższy poziom usług.

W cenie udziału zawarte są wszystkie dodatkowe koszty: sprowadzenia, ubezpieczenia i rejestracji w Polsce. Za równowartość starej Cessny 152 można stad się współwłaścicielem nowoczesnego samolotu nowej generacji z pakietem 75 godzin do wylatania w ciągu roku w ramach 1/8 udziału. Jeśli ilość godzin okaże się dla kogoś niewystarczająca to oczywiście istnieje możliwość wykupienia większej ilości udziałów. Oprócz oferty skierowanej typowo do pilotów, spółka przygotowała również ofertę dla klienta biznesowego. Na uwagę zasługują dwa samoloty, które są już dostępne i to na bardzo atrakcyjnych warunkach:

Cessna Grand Caravan VIP – największy, jednosilnikowy samolot na świecie z napędem turbośmigłowym, którego produkcja rozpoczęła się ponad 25 lat temu. Na uwagę zasługuje fakt, że jest to jedyna taka wersja samolotu w Europie Wschodniej. Luksusowe wnętrze samolotu w wersji Oasis gwarantuje najwyższy komfort podróżowania niczym odrzutowiec klasy biznes. Prędkość przelotowa wynosi 350 km/h. Z tą prędkością samolot może przelecieć prawie 2000 km. Stałe, mocne podwozie umożliwia lądowanie na każdym lotnisku lub lądowisku w Polsce, dzięki czemu samolotem można dotrzeć praktycznie wszędzie.

Samolot został podzielony na 4 udziały. Aby stad się współwłaścicielem tego pięknego samolotu, wystarczy mieć 1 500 000 PLN netto. Nie jest to zbyt wygórowana cena, zważywszy na to, że tyle samo kosztuje nowa Cessna 182. W ramach udziału jest aż 150 godzin do wylatania w ciągu roku, co sprawia, że jest to niezwykle korzystna oferta dla klientów biznesowych, którzy na co dzień potrzebują wygodnego, szybkiego środka transportu zdolnego przewieźć 8 osób.

Samolot posiada również radar pogodowy oraz niezwykle wydajną instalację przeciwoblodzeniową, która umożliwia 3-godzinny lot w warunkach znanego oblodzenia. Przy zakupie jednego udziału, miesięczny koszt utrzymania samolotu został ustalony na poziomie 5000 PLN netto.

Cessna 206 Turbo Stationair – 6-osobowy samolot, wyposażony w najnowszą awionikę Garmin G1000. Dzięki zastosowaniu turbodoładowanego silnika Lycoming TIO-540-AJ1A o mocy 310KM Cessna 206 Turbo Stationair może lecieć z maksymalną prędkością przelotową 330km/h. Przy zredukowaniu mocy do 75% prędkość ta jest wciąż imponująca i wynosi 303km/h. Lot z Poznania do Warszawy z 6 osobami na pokładzie trwa niecałą godzinę. Koszt na jednego pasażera (maksymalnie 5 pasażerów) wyniesie około 200 zł, czyli mniej, więcej tyle samo, co podróż pociągiem pierwszą klasą na tej samej trasie. Największą zaletą samolotu jest możliwość operowania ze wszystkich lotnisk w Polsce niezależnie od tego, czy jest to duże lotnisko komunikacyjne, czy małe, trawiaste lądowisko z krótkim pasem. Cessna 206 Stationair nie bez przyczyny nazywana jest podniebną ciężarówką. Po wyciągnięciu tylnych siedzeń otrzymujemy ogromną przestrzeń bagażową. Maksymalna masa użyteczna samolotu wynosi 623 kg. Samolot również został podzielony na 4 udziały, gdzie jeden kosztuje 490 000 PLN netto. W ramach udziału można wylatać 150 godzin rocznie, a przybliżony koszt utrzymania wynosi zaledwie 3 500 PLN miesięcznie.

Ciekawą propozycją jest zakup udziału w programie ShareBROS będącym uproszczonym programem współwłasności statku powietrznego, gdzie udziały nabywane są na czas nieokreślony.
Współudziałowcy mogą korzystać jedynie ze statku powietrznego, w którym mają wykupiony udział, a nie z całej floty, jak to ma miejsce w przypadku programu SkyBROS. Z tego powodu, statki powietrzne dzielone są maksymalnie na 4 udziały.

Program ShareBROS skierowany jest przede wszystkim do obecnych właścicieli statków powietrznych, którzy chcieliby sprzedać dowolny udział w swoim samolocie i tym samym obniżyć jego koszty utrzymania. Program został stworzony z myślą o sprzedaży udziałów w dowolnym statku powietrznym. Warunkiem jest podpisanie umowy na zarządzanie z operatorem na okres jednego roku z możliwością przedłużenia. Umowa ma chronić interesy wszystkich udziałowców poprzez optymalizację równego dostępu do statku powietrznego w ramach wykupionego udziału, na który przypada 150 godzin rocznie.

W ofercie programu ShareBROS znajduje obecnie samolot Columbia 350 z 2007 roku. Columbia 350 to czteromiejscowy samolot kompozytowy o niezwykłych osiągach. Prędkość przelotowa powyżej 350 km/h oraz ogromny zasięg samolotu pomagają dotrzeć nawet do najbardziej oddalonych zakątków Europy bez lądowania i tankowania po drodze. W 2007 roku Cessna przejęła Columbię i zaczęła produkcję tego samolotu pod nazwą Cessna Corvalis 350 jako odpowiedź na szybki rozwój Cirrusa na rynku małych samolotów tłokowych.

Columbia od początku kładła ogromny nacisk na wykonanie swoich samolotów. W środku kabiny poza skórzanymi fotelami, wszystko jest perfekcyjnie wykonane z wysokiej jakości materiałów niczym w luksusowym samochodzie. Dla kogoś, kto ceni sobie komfort, luksusowe wnętrze i prestiż, Columbia będzie najlepszym wyborem. Samolot wpasuje się w gusta nawet najbardziej wybrednego klienta. Dzięki programowi ShareBROS każdy może stad się współwłaścicielem tego pięknego samolotu. Kupując 25% udział mamy dostęp do jednego z najszybszych, tłokowych samolotów na świecie partycypując przy tym w miesięcznych kosztach utrzymania z innymi użytkownikami. Dzięki temu posiadanie własnego samolotu jest o wiele mniej odczuwalne.

Więcej informacji o programach i ofertach statków powietrznych w wyżej opisanych programach, znajdziecie na stronie www.skybros.pl. Serdecznie zapraszamy.

Zespół SkyBros

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony