Przejdź do treści
Biuletyn Bezpieczeństwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Nr 1(25)-2024

Nowy numer Biuletynu Bezpieczeństwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaprasza do lektury kolejnego numeru magazynu Safe Sky nr 1(25)/2024.

Safe Sky to kwartalnik przygotowywany przez Biuro Bezpieczeństwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Materiały w nim zawarte tworzą specjaliści PAŻP oraz autorzy zewnętrzni. Celem Safe Sky jest promocja bezpieczeństwa w ruchu lotniczym oraz najnowocześniejszych rozwiązań w dziedzinie ATM.

W dwudziestym piątym numerze biuletynu Safe Sky artykuł Klaudiusza Dybowskiego pt. "Jak nie spełniać marzeń techników". O tym, że błędy w lotnictwie zazwyczaj kończą się marnie wiemy nie od dzisiaj – wystarczy otworzyć przeglądarkę internetową, wejść na przykład na stronę aviation-safety.net i przejrzeć dostępne tam materiały. W wielu raportach przyczyną okazuje się być tak zwana „siła wyższa” – na przykład pogoda, czy zmęczenie materiału. Są jednak i takie, w których główną rolę grały typowe ludzkie niedopatrzenia – tak po stronie załogi, jak i personelu ATC. Do takich należą na przykład historie dwóch ATR-ów, które rozbiły się – jeden z powodu gadulstwa załogi (spóźnienie na lot i w konsekwencji start z wyłączoną centralą żyroskopową), a drugi gdyż kapitan poszukiwał na podłodze zapalonego papierosa, który wypadł mu z ręki. W zdecydowanej większości do nieoczekiwanych sytuacji dochodzi podczas lotu, ale – jak wskazuje opisana przez autora historia – może do nich dojść także i na ziemi.

Kolejny autor, Mariusz Krzyżanowski, w artykule pt. "Zasady monitorowania wskaźników bezpieczeństwa SPI (Safety Performance Indicators) – poziomy alarmowe", przedstawia wycinek codziennej pracy PAŻP na liczbach - „wskaźnikach” z perspektywy systemu SMS. W bieżącym artykule autor przypomina i przybliża zagadnienie podziału wskaźników bezpieczeństwa oraz zasady
wyznaczania poziomów alarmowych dla wskaźników opóźnionych. Wyjaśnia, w jaki sposób dane o poszczególnych zdarzeniach są zbierane i przetwarzane, oraz jak buduje się a także analizuje wskaźniki dające informacje o poziomie bezpieczeństwa w naszym FIR.

Kontakt z lotnikami podczas spotkań w procesie przeglądów bezpieczeństwa, jako jedno ze źródeł informacji dotyczącej bezpieczeństwa w ANSP oraz postępowanie z zaleceniami przybliża trzeci autor, Piotr Ostaszewski w artykule pt. "Zalecenia bezpieczeństwa jako element przeglądu bezpieczeństwa". W tym zakresie przewidziane są zmiany, dlatego też PAŻP liczy na uwagi do modyfikowanych procedur, co z pewnością zaowocuje formułowaniem skutecznych zaleceń bezpieczeństwa.

Zapraszamy do lektury!

Do pobrania:
Biuletyn Bezpieczeństwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Nr 1(25)/2024

Wszystkie numery magazynu Safe Sky w wersji elektronicznej dostępne są pod adresem: pansa.pl/safe-sky

FacebookTwitterWykop

Nasze strony