Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 10/2022
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 10/2022 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 10/2022 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W październikowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Bombowiec strategiczny nowej generacji pozostaje priorytetem dla Federacji Rosyjskiej – Piotr Butowski
W maju 2022 r. do Internetu wyciekła, i po kilku dniach została usunięta, ciekawa tablica pokazująca plany produkcyjne rosyjskiej firmy Iljuszyn na lata 2022-2030. Sądząc z zawartych w niej liczb planowanej produkcji samolotów cywilnych, jest to tabela świeża, powstała już po rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Kompleks Lotniczy Iljuszyn ma własne biuro konstrukcyjne w Moskwie, a także, jako filie, biuro konstrukcyjne w Żukowskim i zakłady produkcyjne w Uljanowsku i Woroneżu. Iljuszyn jest także organem nadrzędnym dla firmy Beriew w Taganrogu, zajmującej się samolotami lotnictwa specjalnego.

XXX Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego: samoloty, śmigłowce i bezzałogowce – Jerzy Gruszczyński, Łukasz Pacholski
Kielecki salon obronny w bieżącym roku świętował 30-lecie. Wydarzenie było pod każdym względem rekordowe. Tegoroczny salon zgromadził 613 wystawców z 33 krajów świata, w tym 312 firm polskich. Targi odwiedziło 60 delegacji z 39 państw, w tym osiem szczebla ministerialnego. Na MSPO 2022 pojawiło się 25 tys. gości z całego świata, kolejne 10,5  tys. odwiedziło Dzień Otwarty. Oprócz gościa honorowego - Prezydenta RP Andrzeja Dudy, wydarzenie odwiedzili także premier Mateusz Morawiecki, wicepremier i minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak oraz Paweł Soloch Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Delegacji tureckiej, która w tym roku przygotowała Wystawę Narodową, przewodniczył minister obrony Hulusi Akar. W wydarzeniu wzięła udział również kadra dowódcza Wojska Polskiego.

Śmigłowce AW149, istotne wzmocnienie Wojska Polskiego – wywiad z Prezesem Zarządu PZL-Świdnik, Jackiem Libucha – Jerzy Gruszczyński, Łukasz Pacholski
PZL-Świdnik jest jedynym polskim producentem śmigłowców własnej konstrukcji z unikalną zdolnością projektowania, rozwoju i produkcji statków powietrznych tej klasy. Spośród wszystkich śmigłowców latających w Siłach Zbrojnych RP 60 proc. to maszyny pochodzące ze świdnickiego zakładu. W całej historii Wojska Polskiegon80 proc. śmigłowców kiedykolwiek dostarczonych to maszyny produkcji PZL-Świdnik. Kontrakt na dostawę 32 śmigłowców wielozadaniowych AW149 jest kolejnym dowodem na to, jak ważna jest krajowa produkcja, zaplecze techniczne i baza logistyczna oraz na to jak wysoko oceniane są śmigłowce ze Świdnika w polskiej armii.

Eurofighter Typhoon. Europejski samolot przewagi powietrznej – wywiad z przedstawicielami Leonardo, podczas MSPO 2022 – Jerzy Gruszczyński, Andrzej Kiński, Łukasz Pacholski
Polskie Siły Powietrzne nie posiadają obecnie zdolności jakie daje samolot przewagi powietrznej, nie są więc w stanie skutecznie przeciwdziałać potencjalnym zagrożeniom takim jak myśliwce Su-35 i bombowce Su-34 uzbrojone w broń typu stand-off (odpal i pozostań z daleka), operujące poza fizycznym zasięgiem samolotów wielozadaniowych, które są niezdolne do nawiązania równorzędnej walki z dedykowanymi samolotami przewagi powietrznej. Z uwagi na położenie geograficzne Polski, jej obecność w NATO oraz ryzyko pełnoskalowego konfliktu z przeciwnikiem posiadającym różne typy zaawansowanych samolotów bojowych, w tym przewagi powietrznej, staje się nieodzowne pozyskanie przez polskie Siły Powietrzne ww. zdolności.

FA-50 dla Polski. Żaden pilot nie będzie zawiedziony – wywiad z Prezesem i Dyrektorem Generalnym Korea Aerospace Industries, Kang, Goo-Young – Jerzy Gruszczyński
16 września w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim w Obecności Prezydenta RP, Andrzeja Dudy, wicepremier, minister Obrony Narodowej, Mariusz Błaszczak, podpisał umowę na dostawę dla Sił Zbrojnych RP 48 koreańskich lekkich wielozadaniowych samolotów bojowych FA-50. Z tej okazji szef MON m.in. powiedział, że "48 samolotów bojowych FA-50 będzie znacznym wzmocnieniem Fił Powietrznych". Pierwsze FA-50 mają przybyć do Polski już w przyszłym roku i zostać rozmieszczone w Mińsku Mazowieckim. 

Długotrwałe prognozy rynku transportu lotniczego – Jerzy Liwiński
Producenci samolotów komunikacyjnych opublikowali kolejne edycje długoterminowych prognoz rynku transportu lotniczego. Szacują w nich, że w najbliższym dwudziestoleciu 2022-2041 przewozy wzrosną 2,3-krotnie, a linie lotnicze zakupią: wegług Boeinga - 41,2 tys. samolotów (za 7,2 bln USD), a według Airbusa - 39,5 tys. Europejski producent w swoich prognozach zajmuje się maszynami powyżej 100 miejsc, natomiast amerykański także mniejszymi odrzutowcami. Embraer potrzeby samolotów regionalnych szacuje na 10,9 tys. szt., a ATR maszyn turbośmigłowych na 2,4 tys. szt. Analitycy Boeinga prognozują, że ze strony przewoźników będzie istniało zapotrzebowanie na 2111 tys. osób personelu lotniczego, w tym: 602 tys. pilotów, 899 tys. personelu pokładowego i 610 tys. mechaników.

Koniec MiG-ów-29 w słowackim lotnictwie – Matej Janák, Michal J. Stolár Przetłumaczył: Andrzej Kiński
Samoloty myśliwskie MiG-29 od roku 1989 były niekwestionowanymi gwiazdami na niebie Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej, Czechosłowackiej Republiki Federacyjnej/Czeskiej i Słowackiej Republiki Federacyjnej, wreszcie niezależnych państw czeskiego - Republiki Czeskiej, i słowackiego - Republiki Słowackiej. Czas płynie jednak nieubłaganie i po ponad 30latach eksploatacji, ostatnie spośród tych maszyn zostały niedawno wycofane ze służby w Siłach Powietrznych Sił Zbrojnych Republiki Słowackiej.

Kindżał uderza w Ukrainie i straszy nad Bałtykiem – Piotr Butowski
Najbardziej zaskakujące w historii systemu uderzeniowego Kindżał jest to, że zostaliśmy zaskoczeni jego pojawieniem się, chociaż jest to połączenie myśliwca przechwytującego MiG-31, będącego w służbie od 1983 r., oraz pocisku balistycznego "ziemia-ziemia" Iskander, będącego w służbie od 2006 r.

EC-130H i EC-130J w US Air Force. Samoloty Hercules specjalnego przeznaczenia – Paweł Henski
Samoloty transportowe typu Lockheed C-130 Hercules wykorzystywane były przez siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF) w charakterze platform zwiadu elektronicznego, walki elektronicznej, latających centrów dowodzenia i kontroli pola walki oraz wojny psychologicznej, praktycznie od samego początku wdrożenia ich do eksploatacji. W ciągu kilku najbliższych lat USAF planują wycofanie ze służby ostatnich, wysłużonych samolotów walki elektronicznej typu EC-130H Compass Call. Zastąpione one zostaną przez odrzutowce Gulfstream EC-37B. W służbie dalej pozostaną samoloty wojny psychologicznej i specjalnego przeznaczenia typu EC-130J Commando Solo III oraz EC-130J Super J.

Co piszczy w Układzie Słonecznym? – Waldemar Zwierzchlejski
Dwa i pół roku temu, w artykule pod identycznym tytułem, zamieszczono zestawienie i krótki opis misji wszystkich sond kosmicznych, które funkcjonowały na i w pobliżu planet i innych ciał naszego układu na początku 2020 r. Sondy podzielono w zależności od celu, który miały, bądź mają zbadać. Dodatkowo w zestawieniu umieszczono też plany badań Układu Słonecznego in situ na najbliższe lata. Pora zatem na przedstawienie zmian, jakie zaszły w tym okresie oraz weryfikację zamierzeń.

Supermarine Spitfire. Wersje z silnikami Rolls-Royce Griffon (3) – Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Zanim Spitfire trafiły do linii, były pod koniec 1942 r. testowane przez Supermarine Experimental Flight Test w High Post pod Salisbury, gdzie znajdował się oddział prób w locie firmy Supermarine. Co ciekawe, do prób nowej odmiany Spitfire XII RAF wydelegował dwóch polskich pilotów, kpt. Władysława Potockiego i kpt. Henryka Pietrzaka. Próby zaokńczono w styczniu 1943 r. Pierwszymi i jedynymi dywizjonami wyposażonymi w Spitfire XII był 41. Dywizjon (kod EB) oraz 91. Dywizjon (kod DL), miało to miejsce wiosną 1943 r.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Stanisław Kutnik
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Nowości programu Suchoj Su-35 – Piotr Butowski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem październikowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony