Przejdź do treści
Lotnictwo 4/2024
Źródło artykułu

Lotnictwo 4/2024 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 4/2024 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Wojna powietrzna nad Ukrainą – marzec 2024 r.
Marzec nie przyniósł znaczącego przełomu na polu walki, zwłaszcza jeśli chodzi o przebieg linii frontu. Rosjanie nadal zachowali inicjatywę strategiczną i atakowali ukraińskie pozycje na wszystkich istotnych kierunkach, lecz postępy ich wojsk były mniej niż umiarkowane, mimo dość intensywnego wsparcia ze strony lotnictwa taktycznego i wyraźnej przewadze w ogniu artylerii. W powietrzu nastąpiło gwałtowne ożywienie rosyjskiej kampanii uderzeń strategicznych na obiekty ukraińskiej infrastruktury energetycznej. Ukraińcy nie pozostali dłużni, atakując bezzałogowcami dalekiego zasięgu na coraz szerszą skalę rosyjski sektor paliwowy.

Suchoj Su-35UB – dwumiejscowy jedynak z Komsomolska
Dwumiejscowy myśliwiec wielozadaniowy Su-35UB, powstały jako jeszcze bardziej zaawansowana wersja pochodna samolotów bojowych rodziny Su-30MKK/MK2, z całą pewnością nie jest szeroko znany wśród licznej rodziny samolotów bazujących na myśliwcu przewagi powietrznej 4. generacji Su-27P (T10S). Pomimo, że zmaterializował się jedynie w formie jednego latającego egzemplarza oraz platformy badawczej, konstrukcja była na tyle zaawansowana i konkurencyjna wobec innych samolotów Suchoja, że warto przyjrzeć się bliżej zawiłym kulisom jej powstania.

Siły Powietrzne Argentyny
Argentyńskie lotnictwo wojskowe ma długą i bogatą historię, ale od kilku dekad Siły Powietrzne przeżywają kryzys spowodowany niedostatecznym poziomem finansowania. Znaczna część użytkowanych samolotów i śmigłowców ma już ponad 30 lub 40 lat, a niektóre nawet ponad 50. Mimo to zakupy nowego sprzętu są niewielkie i nie zaspokajają wszystkich potrzeb operacyjnych, co zmusza Siły Powietrzne do przywracania do służby maszyn, które zostały wcześniej wycofane z powodu wieku lub zużycia. Inne są stopniowo modernizowane, aby przedłużyć okres ich eksploatacji do czasu pozyskania nowoczesnych następców. Doskonałą ilustracją kryzysowej sytuacji są trwające już od kilkunastu lat nieudane próby zakupu nowych samolotów myśliwskich.

Niemcy odnowiły flotę samolotów VIP
W ostatnich latach flota samolotów VIP naszego zachodniego sąsiada uległa znaczącemu przeobrażeniu. Częściowo zmiany te zostały wymuszone kiepską kondycją flagowych maszyn, które coraz częściej zaczęły odmawiać posłuszeństwa. Na szczęście na nadciągający kryzys zareagowano dość szybko i już w tym roku Niemcy będą mogli cieszyć się w pełni skompletowaną, nowoczesną i bezpieczną flotą samolotów służących do przewozu najważniejszych osób w państwie.

Przypadkowe zestrzelenie B-52 nad Nowym Meksykiem
7 kwietnia 1961 roku, podczas rutynowych ćwiczeń na przechwycenie samolotu bombowego, doszło do przypadkowego zestrzelenia udającego cel samolotu B-52B Stratofortress przez amerykański myśliwiec F-100A Super Sabre.

MiG-21R w polskim lotnictwie. Cz. I
Opracowanie odmiany samolotu MiG-21 przystosowanej do prowadzenia rozpoznania fotograficznego i radioelektronicznego, a później telewizyjnego, umożliwiło wykorzystanie legendarnej konstrukcji w nowym spektrum zadań. W połowie lat 60. ubiegłego stulecia miały one szczególne znaczenie dla działań taktycznych i operacyjnych zarówno lotnictwa uderzeniowego, jak i wojsk lądowych. W polskim lotnictwie MiG-21R był pierwszym samolotem naddźwiękowym wyspecjalizowanym w wykonywaniu zadań rozpoznania fotograficznego i zwiadu elektronicznego. Odegrał znaczącą rolę w realizacji taktycznego rozpoznania na rzecz poszczególnych rodzajów sił zbrojnych i wojsk.

Kawasaki Ki-45 kai Toryū – monografia. Cz. II
Samoloty Ki-45 kai Toryū zadebiutowały w boju wiosną 1942 roku w Chinach. W odpowiedzi na zmieniającą się sytuację wojenną Ki-45 kai ewoluował od klasycznego dwusilnikowego myśliwca ciężkiego, poprzez maszynę szturmową do atakowania celów naziemnych, aż do niszczyciela bombowców i myśliwca nocnego. Toryū były wykorzystywane do końca wojny na wszystkich frontach, na których walczyło lotnictwo Japońskiej Armii Cesarskiej. W momencie kapitulacji Japonii w służbie pozostały już tylko 164 egz. Ki-45 kai różnych wersji. Samoloty były używane również w lotnictwie Mandżukuo, a po wojnie także w Chinach.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
•  Aktualności z kraju
•  Aktualności wojskowe
•  Aktualności cywilne
•  Włochy wycofały samoloty bojowe AMX Ghibli

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 4/2024 na stronie: magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony