Przejdź do treści
Lotnictwo 1/2023
Źródło artykułu

Lotnictwo 1/2023 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 1/2023 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Wojna powietrzna nad Ukrainą 24 listopada – 23 grudnia 2022
Grudzień zasadniczo minął Rosjanom na próbach odzyskania utraconej jesienią inicjatywy, ale atakującym w rejonie Donbasu siłom postawiono tak mało ambitne cele, że ciężko mówić o jakiejkolwiek przewadze, choćby w wymiarze taktycznym. Prowadzone na odcinku od Sołedaru do Bachmutu intensywne działania bojowe wydawały się mieć na celu bardziej związanie i wyczerpanie sił ukraińskich niż konkretne zyski terenowe. Ukraińcy zostali więc zmuszeni do zaangażowania z trudem budowanych rezerw sprzętowych i osobowych, przeznaczonych do planowanych akcji ofensywnych na innych kierunkach. W trakcie tych walk nad linią frontu intensywnie operowało lotnictwo taktyczne obu stron. Rosyjskie lotnictwo strategiczne kontynuowało rozpoczętą w październiku kampanię przeciwko systemowi energetycznemu, usiłując złamać wolę ukraińskiego społeczeństwa, zakłócić pracę gospodarki i przemysłu oraz wyczerpać środki walki pozostające w dyspozycji obrony przeciwlotniczej. Ukraina starała się temu przeciwdziałać uderzając w rosyjskie bazy lotnicze.

Siły Powietrzne Republiki Korei Cz. I
Siły Powietrzne Republiki Korei (ROKAF) zostały utworzone w 1949 roku. Od tamtej pory stoją na straży bezpieczeństwa kraju, formalnie wciąż będącego w stanie wojny z sąsiednią Koreą Północną. Napięta sytuacja na Półwyspie Koreańskim sprawia, że około 60 proc. statków powietrznych ROKAF to samoloty bojowe. Co ciekawe, są wśród nich zarówno najnowsze wielozadaniowe samoloty bojowe piątej generacji, jak i kończące powoli służbę starsze maszyny trzeciej i czwartej generacji. W pierwszej części artykułu przedstawiono zadania, historię i obecną strukturę organizacyjną ROKAF.

Samolot szturmowy Suchoj Su-25. Cz. III
Jednomiejscowy samolot szturmowy Su-25 należy do klasy nielicznych powojennych odrzutowych samolotów szturmowych przeznaczonych do bliskiego wsparcia lotniczego. W czasach ZSRR był eksportowany do krajów zaprzyjaźnionych, a po rozpadzie ZSRR wiele maszyn z drugiej ręki trafiło do sił zbrojnych mniejszych państw. W kilku państwach byłego ZSRR podjęto programy modernizacyjne tych maszyn, które doprowadziły do powstania nowych wersji.

Polskie lotnictwo myśliwskie w walce z Armią Czerwoną. 17 września 1939 r.
W wydanej w 1983 roku w Londynie książce pt. Wojna polsko-sowiecka 1939 Ryszard Szawłowski (autor napisał ją pod pseudonimem Karol Liszewski) opisał stoczoną 17 września 1939 roku walkę samotnego polskiego myśliwca, który miał zaatakować trzy sowieckie dwusilnikowe bombowce, z których dwa miał zestrzelić, a trzeciego uszkodzić. Świadkami starcia byli policjanci z Nadwórnej, którzy mieli zawieźć do szpitala dwóch rannych lotników. Jeden z nich miał później spotkać polskiego lotnika w więzieniu w Kijowie. Podobno zestrzelił on sowieckie bombowce w czasie przelotu do Rumunii, ale musiał przymusowo lądować. Od końca lat 80. XX wieku autorzy zaczęli opisywać ten epizod wojny obronnej, w tym walkę samotnego PZL P.11 pilotowanego przez anonimowego pilota z trzema sowieckimi Tupolewami SB. Dopiero pod koniec lat 90. dr Jerzy Pawlak jako pierwszy podał, że mógł to być ppor. pil. Tadeusz Kawalecki, sugerując się tym, że na wniosku odznaczeniowym tego lotnika za 1939 rok ktoś dopisał, że miał strącić dwa samoloty. W swojej książce pt. Lwowski III/6 Dywizjon Myśliwski (Vesper 2011) próbowałem rozwikłać tę zagadkę, co udało się tylko częściowo. Jak faktycznie wyglądał epizod walk polskich myśliwców oraz inne potyczki z sowieckim lotnictwem przedstawia niniejszy artykuł.

Aero A-300
Aero A-300 był najnowocześniejszym samolotem bombowym skonstruowanym w Czechosłowacji w dwudziestoleciu międzywojennym. Niestety pojawił się zbyt późno, aby zdążyć wejść do wyposażenia czechosłowackiego lotnictwa wojskowego przed rozpadem kraju i zajęciem Czech i Moraw przez Niemcy w marcu 1939 roku. Do tego czasu zbudowano, oblatano i przetestowano tylko jeden prototyp. Planowana produkcja pierwszej partii 10–15 egz. seryjnych nie doszła do skutku.

Działania lotnicze w bitwie nad Chałchyn-Goł. Cz. II
W trakcie trwającej w połowie lipca przerwy w walkach obie strony rozbudowały własne siły lotnicze. Sprawiło to, że po wznowieniu starć ponownie doszło do ciężkich walk w powietrzu. Początkowo japońscy lotnicy byli w stanie rozstrzygać na swoją korzyść większość pojedynków. Lotnictwo sowieckie, uzyskawszy sporą przewagę liczebną, zaczęło jednak operować w dużych, trudnych do zwalczania formacjach, a po przejściu własnych wojsk lądowych do natarcia szybko zdobyło przewagę w powietrzu i zepchnęło przeciwnika do defensywy, zadając mu przy tym ciężkie straty.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
•  Aktualności z kraju
•  Aktualności wojskowe
•  Aktualności cywilne
•  Północnokoreańskie drony nad Seulem

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 1/2023 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony