Przejdź do treści
An-124 na lotnisku w Krzesinach, fot. Wojsko Polskie
Źródło artykułu

Lądowanie samolotu transportowego Antonow AN-124 w 31 BLT

29 kwietnia na lotnisku 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego wylądował jeden z największych samolotów transportowych - Antonow AN-124, użytkowany przez Polskę w ramach inicjatywy SALIS, który użyty został do przerzutu ciężkiego sprzętu obsługowego samolotów F-16 na rozpoczybnające się w Portugalii ćwiczenie NATO Tiger Meet

Jak podaje nato.int, wielonarodowe konsorcjum dziewięciu państw takich jak: Belgia, Republika Czeska, Francja, Niemcy, Węgry, Norwegia, Polska, Słowacja i Słowenia, czarteruje samoloty Antonov AN-124-100 jako Strategic Airlift International Solution (SALIS). SALIS zapewnia dostęp do maksymalnie pięciu samolotów AN-124-100 (gotowych w przypadku kryzysu do misji w ciągu kilku dni) w ramach wsparcia operacji krajowych, NATO i Unii Europejskiej (UE).

Kraje członkowskie NATO łączą swoje zasoby, aby wyczarterować specjalne samoloty, które dają Sojuszowi możliwość transportu wojsk, sprzętu i zaopatrzenia na całym świecie. Solidne możliwości strategicznego transportu lotniczego są niezbędne, aby zapewnić państwom NATO szybkie rozmieszczenie swoich sił i sprzętu wszędzie tam, gdzie są one potrzebne.

W grudniu 2018 roku Agencja Wsparcia i Zamówień NATO (NSPA) podpisała umowę z Antonov Logistics Salis, firmą z siedzibą w Niemczech. Oprócz samolotów AN-124, obecny kontrakt zapewnia również pojemność ładunkową na innych dużych samolotach towarowych, a mianowicie AN-225, AN-22 i IL-76 (ICAO rozdział IV), w zależności od dostępności.


Na mocy tej umowy państwa uczestniczące w projekcie SALIS mają zapewniony dostęp do zdolności strategicznego transportu lotniczego ładunków ponadgabarytowych w oparciu o uzgodniony kontyngent godzin lotu rocznie. Obecna umowa obowiązuje do roku 2021 z opcją przedłużenia o kolejne pięć lat.

Fot. Arkadiusz Biały

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony