Przejdź do treści
Lotnictwo 12/2009
Źródło artykułu

Grudniowy numer Lotnictwa już w salonach prasowych

W najnowszym, grudniowym numerze Lotnictwa znajdziecie Państwo następujące tematy:

Jerzy Liwiński
Airbus - czterdzieści lat innowacji
Czterdzieści lat temu został podjęty program budowy pierwszego na świecie dwusilnikowego szerokokadłubowego samolotu A300. Historia prac jest ściśle związana z jego producentem, gdyż do jego budowy powołano konsorcjum Airbus Industrie. Program A300 zapoczątkował udaną europejską współpracę, stopniowo przełamującą hegemonię amerykańskiego Boeinga. Flota Airbusa liczy prawie 5900 samolotów, które do chwili obecnej wykonały 65 mln rejsów, w czasie 139 mln godzin.

Łukasz Pacholski
Panavia Tornado IDS - monografia
Wielozadaniowy samolot bojowy Panavia Tornado stanowi przykład udanej kooperacji europejskiego przemysłu obronnego. Opracowany w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku doczekał się budowy blisko tysiąca egzemplarzy, wykorzystywanych przez siły powietrzne czterech państw świata. Obecnie, wraz z dostawami samolotów Eurofighter Typhoon, zbliża się koniec dla myśliwskich wariantów, zmodernizowane odmiany myśliwsko-bombowe, przełamania obrony przeciwlotniczej i rozpoznawcze mają posłużyć jeszcze przez kilkanaście lat.

Erwan de Cherisey
Siły Powietrzne Albanii
Kwintesencją nowej polityki obronnej Albanii jest samodzielne zapewnienie sobie bezpieczeństwa, a także aktywny udział w przywracaniu pokoju w rejonach konfliktów zbrojnych. Jej istotą jest zwiększenie współpracy w skali międzynarodowej w zapewnieniu bezpieczeństwa, przy zachowaniu samodzielnych zdolności obronnych, jednakże ze stopniowym przygotowaniem kraju do wejścia w kolektywny system obrony. Albania chce współpracy w międzynarodowym bezpieczeństwie oraz sama wnosić wkład w jego umacnianie, a wyrazem tego są albańskie siły zbrojne w misjach stabilizacyjnych w Iraku, Afganistanie i w Czadzie.

Waldemar Zwierzchlejski
Co w Układzie Słonecznym piszczy?
Kilka tygodni temu minęło pięćdziesiąt lat od chwili, gdy człowiek po raz pierwszy ujrzał to, co miało być dla jego oczu zakryte na zawsze – odwróconą od Ziemi półkulę Księżyca. Udało się to wykonać za pomocą kamer radzieckiej sondy Łuna-3. Od ponad pół wieku w stronę Srebrnego Globu i innych ciał Układu Słonecznego wysłano blisko dwieście sond. Połowa z nich nigdy nie dotarła do celu, lecz wiele innych dostarczyło nam informacji o obiektach, na których stopa ludzka jeszcze długo – z powodu kosztów i trudności – bądź nawet nigdy – ze względów fizycznych – nie stanie.

Szymon Tetera
Heinkel He 219 Uhu (cz. I) - monografia
Wraz z rozszerzeniem skierowanej przeciwko niemieckim miastom nocnej ofensywy bombowej brytyjskiego Bomber Command, Luftwaffe próbowała dostosować do roli nocnego myśliwca nie tylko niemal każdy dwusilnikowy samolot, jaki znajdował się w służbie, ale także wiele samolotów znajdujących się dopiero w budowie. Od początku jako nocny myśliwiec był projektowany jednak tylko jeden samolot – Heinkel He 219 Uhu. Został on zbudowany w śladowej jak na warunki wojny totalnej ilości, pomimo że powszechnie jest uważany za jedną z najbardziej udanych tego typu konstrukcji, jakie powstały w latach drugiej wojny światowej. Dlaczego tak się stało i czy rzeczywiście budowa większej liczby He 219 mogła zatrzymać ofensywę bombową Bomber Command?

Marian Mikołajczuk
Śmigłowce Mi-1/SM-1/SM-2 w polskim lotnictwie wojskowym (cz. II)
W 1957 r., gdy na dobre ruszyła produkcja seryjna śmigłowców SM-1, świdniccy konstruktorzy opracowali swoją koncepcję ich głębokiej modernizacji. Pomysł dotyczył lepszego wykorzystania miejsca w kadłubie. Koncepcję tę – w postaci śmigłowca SM-2 – zrealizowano w Wydziale Projektów Prototypowych WSK PZL-Świdnik, pod kierunkiem mgr. inż. Jerzego Tyrchy. Śmigłowiec SM-2 jest dobrym przykładem opracowania łączącego własną myśl konstruktorską, z osiągnięciami zagranicznymi. Zdobyte doświadczenia pozwoliły na stopniowe przejście do samodzielnego opracowania śmigłowców w Świdniku, czego ukoronowaniem są dzisiejsze, W-3 i SW-4.

Andrzej Pamuła
Iskrą do Farnborough
Trzydzieści trzy lata temu odrzutowy samolot szkolny TS-11 Iskra, należący do sił zbrojnych Układu Warszawskiego, a skonstruowany przez prof. Tadeusza Sołtyka, wybitnego polskiego konstruktora, poleciał do Wielkiej Brytanii, na wystawę lotniczą w Farnborough.

Ponadto w numerze:

Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
Hradec Kralove 2009
Zagrożenia portów lotniczych
Zarządzanie procesami i obszarami portu lotniczego
Salon LAVEX 2009
Ćwiczenia „Green Shield 2009”
Grecki „Top Gun”
Nowa koncepcja amerykańskiej obrony przeciwrakietowej
Amerykańskie programy przeciwrakietowe
Franciszek Omylak (1907–1944)
W 65. rocznicę operacji „Market Garden”
Poster: Panavia Tornado ECR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony