Przejdź do treści
20. Mistrzostwa Świata w lataniu precyzyjnym, Brits, RPA 2011
Źródło artykułu

RPA podsumowanie - nieoficjalne wyniki

Druga trasa nawigacyjna.

Po pierwszym dniu mieliśmy bardzo dobrą pozycję, żeby spróbować powalczyć o podium. Trasa, tym razem została wyłożona już w trudniejszym rejonie. 8 odcinków biegnących przez rejony kopalniane, rezerwaty przyrody (czyli busz pod ochroną), oraz małe miasteczka, pokazały, kto radzi sobie najlepiej w terenie bez charakterystycznych punktów orientacyjnych. Największym problem na trasie była źle dobrana prędkość względem ziemi. Spowodowane to było różnicą w wietrze użytym do obliczeń nawigacyjnych, który bardzo różnił się od tego w trakcie lotu. Pierwsza grupa miała założony wiatr z kierunku 020 stopni o prędkości 12 węzłów. W rzeczywistości kierunek wiatru był prawie o 180 stopni odwrócony i na odcinkach z północy na południe trzeba było używać pełnej mocy, a z południa na północ hamować na klapach i lecieć na minimalnych prędkościach. To spowodowało bardzo duże niezadowolenie wśród zawodników. Po rozdaniu wyników, do późnego wieczora trwały wyjaśnienia i dyskusja czy unieważnić ostatni bok czy też nie. Wyniki przedstawiały się następująco:

1. Julien Cherioux Francja130
2. Petr Opat Czechy 155
3. Eric Daspet Francja 157
4. Michal Filip Czechy 169
5. Jiri Filip Czechy 179

8. Zbigniew Chrząszcz 271
9. Krzysztof Wieczorek 286
10. Michał Wieczorek 294
12. Krzysztof Skrętowicz 326
16. Bolesław Radomski 377
23. Michał Osowski 455

Ostatecznie podjęto decyzję o skasowaniu dwóch niejawnych punktów kontroli czasu z trzech występujących na ostatnim boku oraz o skasowaniu pomiaru czasu na mecie. Samoloty C150 z bardzo słabym silnikiem, nie dawały rady osiągnąć dużych prędkości w bardzo krótkim czasie. Właśnie taki przypadek spotkał polskich pilotów lecących w pierwszej grupie i uznanie przez sędziego racji zawodników, bardzo pomogło naszym reprezentantom w podskoczeniu o parę pozycji. Niemniej jednak to nie koniec było sporu o ostatni bok. Bolesław Radomski złożył protest, ponieważ częściowe skasowanie ostatniego odcinka nie było satysfakcjonujące. Latanie C150 ZS-NWP ochrzczonym przez uczestników jako „traktor” (ze względu na wydobywany dźwięk), sprawiało duże problemy w sytuacjach kiedy była potrzebna moc. Nie było możliwe dogonienie czasu na ostatnim boku, lecąc na pełnej mocy. To był główny argument protestu, który przekonał Jury i ostatecznie w piątek zapadła decyzja o skasowaniu trzeciego niejawnego punktu pomiaru czasu na ostatnim odcinku. W tabeli bardzo przetasowało się i klasyfikacja wyglądała następująco:

1. Julien Cherioux Francja 79
2. Michal Filip Czechy 94
3. Eric Daspet Francja 142
4. Petr Opat Czechy 155
5. Bolesław Radomski 164
6. Jiri Filip Czechy 167
7. Zbigniew Chrząszcz 181
10. Michał Wieczorek 192
11. Krzysztof Wieczorek 220
19. Krzysztof Skrętowicz 305
25. Michał Osowski 431

Krzysztof Skrętowicz miałby bardzo dobry wynik, lecz na początku na dwóch punktach kontroli czasu pomylił minuty i wleciał o kilkadziesiąt sekund za wcześnie. Kosztowało go to 200 punktów karnych. Michał Osowski również poleciał na wysokim poziomie, ale nie zrobiony zakręt proceduralny na pierwszym punkcie zwrotnym kosztował go 200 punktów karnych.

Po dwóch trasach walka o Mistrza Świata przedstawiała się następująco:

1. Jiri Filip Czechy 231
2. Bolesław Radomski 343
3. Michał Wieczorek 363
4. Eric Daspet Francja 379
5. Krzysztof Wieczorek 384
6. Michal Filip Czechy 400
7. Julien Cherioux Francja 405
8. Petr Opat Czechy 417
9. Krzysztof Skrętowicz 462
10. David le Gentil Francja 524
11. Zbigniew Chrząszcz 554

Piątek 28/10/2011

Lądowania.

Dla niektórych konkurencja lądowań jest zabawą dla innych bardzo stresująca. Ponownie mieliśmy do wykonania cztery lądowania:

1. Pierwsze tzw. normalne czyli można używać dowolnie mocy oraz klap.
2. Bez gazu z klapami – z wysokości 300m zmniejsza się obroty do minimum i do przyziemienia wykonuje się lot jak szybowcem z możliwością użycia klap.
3. Bez gazu bez klapami – zasada ta sama jak w poprzednim lądowaniu, tylko już bez możliwości użycia klap.
4. Znad bramki – 50m przed linią zerową, ustawiona jest przeszkoda o wysokości 2m. Można używać mocy i klap.

Tym razem wszystkie lądowania odbyły się na kierunku 02. Pogoda sprzyjała i wszystkie serie odbyły się bezpiecznie, choć nie zabrakło lądowań przed i za pasem, uderzeń ogonem, odbić, jak i lądowań na trzy punkty. Klasyfikacja lądowań:

1. Werner Unold Szwajcaria 16
2. Hans Schwebel RPA 32
3. Michał Wieczorek 38
4. Michal Filip Czechy 38
5. Michal Osowski 56
6. Krzysztof Skrętowicz 70
7. Bolesław Radomski 72
8. Damien Vadon Francja 74
9. Mike Cathro RPA 74
10. Julien Cherioux Francja 76
27. Krzysztof Wieczorek 216
30. Jiri Filip Czechy 220
31. Zbigniew Chrząszcz 228

Po raz kolejny wyniki z konkurencji przetasowały tabelę. Nieoficjalnie wyniki Mistrzostw:

1. Michał Wieczorek 401
2. Bolesław Radomski 415
3. Michal Filip Czechy 438
4. Jiri Filip Czechy 451
5. Julien Cherioux Francja 481
6. Eric Daspet Francja 509
7. Krzysztof Skrętowicz 532
8. Petr Opat Czechy 593
9. Krzysztof Wieczorek 600
10. Patrick Bats Francja 708
11. Zbigniew Chrząszcz 782

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony