Przejdź do treści
Przegląd Lotniczy 11/2012
Źródło artykułu

Ukazał się listopadowy numer Przeglądu Lotniczego

Listopadowy Przegląd Lotniczy już w salonach prasowych, a w nim m.in.:

Wprowadzić ULC do Europy
15 października 2012 stanowisko Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego objął Piotr Ołowski. Czy możemy się spodziewać rewolucji? Tego dowiecie się z rozmowy Krzysztofa Krawcewicza z nowym Prezesem ULC w PLAR 11/2012.

Skok spod gwiazd
Nigdy dotąd w historii lotnictwa żadne przedsięwzięcie nie skupiło na sobie takiej uwagi ludzkości, jak stratosferyczny skok Feliksa Baumgartnera. Na czym jednak tak naprawdę polegała niezwykłość tego przedsięwzięcia? Misję Red Bull Stratos, w elegancki sposób łączącą cele naukowe, sportowe i komercyjne, opisuje Michał Setlak

Port Lublin – zmiany w przestrzeni powietrznej
We wschodniej Polsce powstaje nowy port lotniczy Lublin-Świdnik. Lotnicy General Aviation wiedzą, że pociąga to za sobą spore konsekwencje, jeśli chodzi o swobodę latania w tym rejonie. Czy faktycznie jest się czego obawiać? Przeczytajcie w listopadowym Przeglądzie Lotniczym.

Airvan do każdej roboty
Wystarczy spojrzeć na Airvana, by widzieć, do czego został zaprojektowany – duża, 8-osobowa kabina, obszerne drzwi załadunkowe, proste, wytrzymałe podwozie. Ten samolot ma ciężko pracować i mało wymagać od infrastruktury lotniskowej i uprawnień pilota. By zarabiać nim pieniądze, wcale nie potrzeba uprawnień na wielosilniki czy turbinę – wystarczy „goły” SEP(L). Zapraszamy na pierwszy w Polsce lot tym prawie zupełnie u nas nieznanym australijskim samolotem użytkowym.

Plan lotu – nowe zasady
Od 15 listopada 2012 obowiązują nowe zasady wypełniania planu lotu. Czy wprowadzone zmiany niosą ze sobą problemy dla lotników General Aviation? Na pytania PLAR odpowiada Klaudiusz Dybowski, wykładowca Ośrodka Szkolenia Lotniczego PAŻP.

„Metal szlachetny” – niezwykły P-51 Mustang
Precious Metal: potężny silnik, dwa przeciwbieżne śmigła – czy to jeszcze Mustang, czy już kompletnie inny samolot? Liczne modyfikacje mają jeden cel: prędkość. Pod żadnym innym względem samolot nie jest godny polecenia. Jest niewygodny, kapryśny, trudny w pilotażu. Czy zatem jest po co siadać za sterami? Jasne, że tak! Latanie taką wyścigówką wokół pylonów, zwłaszcza w klasie Unlimited, to największa frajda. W najnowszym numerze PLAR tę najbardziej niezwykłą mutację słynnego P-51 przedstawia jego pilot.

Modernizacja awioniki – czyli jak odmłodzić samolot

Obserwując ewolucję jakiegokolwiek typu samolotu produkowanego od 30 lat zauważymy, że zmienia się w nim głównie wyposażenie. Jednak gdy stary płatowiec jest jeszcze dobry, nic nie stoi na przeszkodzie, by latać nim korzystając jednocześnie z zalet współczesnej awioniki. Nowoczesna radiostacja, transponder, system antykolizyjny, zintegrowany wyświetlacz wielofunkcyjny – żeby to mieć, nie musisz kupować nowego samolotu; wystarczy modernizacja awioniki. Szerzej na ten temat w listopadowym PLAR.

Na przekór pogodzie
Jak na złość, prognozy meteorologów sprawdziły się i sobota 2 września, pierwszy dzień organizowanego już po raz dziewiąty Międzynarodowego Pikniku Lotniczego Euroregionu Beskidy, powitała gości całkowitym zachmurzeniem i deszczem. Mimo to impreza była udana, zapewniając widzom solidną dawkę lotniczych wrażeń – pisze na łamach PLAR Krzysztof Cieślawski.

Władza lotnicza w Polsce – kolejowe korzenie ULC

Obchodzący dziesięciolecie istnienia Urząd Lotnictwa Cywilnego kontynuuje funkcje władzy lotniczej, zapoczątkowanej w Polsce 93 lata temu. Z tej okazji jej historię – dziś wydającą się być momentami humorystyczną – przypomina na łamach Przeglądu Jerzy Liwiński.

Latać LAK-iem
Ilu szybowników, tyle opinii na temat coraz bardziej popularnych w Polsce szybowców LAK. Jednak ilu pilotów miało okazję przelecieć się tą litewską konstrukcją? Posłuchajmy Pawła Frąckowiaka, który na LAK-ach wylatał wiele godzin i można zaryzykować, że wie o nich wszystko.

Urlop z rodziną – najlepiej na zawodach!
Zawody szybowcowe nie muszą oznaczać rozłąki z rodziną. Co więcej, to doskonała okazja do wzmocnienia więzi rodzinnych oraz motywacja do lepszego oraz bezpieczniejszego latania – pisze w listopadowym PLAR Bartłomiej Neroj, a my proponujemy uwzględnić to w planowaniu przyszłorocznego sezonu.

A ponadto comiesięczna porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Krzysztofa Krawcewicza o mediach, lotnikach i ekspertach oraz felieton Piotra Długiewicza o interpretowaniu statystyk bezpieczeństwa.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony