Przejdź do treści
Przegląd Lotniczy 11/2010
Źródło artykułu

Listopadowy numer PLAR w salonach prasowych

Listopadowy numer PLAR jest już do nabycia w salonach prasowych, a w nim m. in.:

Impresje „chopinowskie”, czyli niezwykłe zdjęcia z Okęcia
W czasie wrześniowych remontowych weekendów na niebie nad Lotniskiem im. Fryderyka Chopina niektórzy widzieli paralotnię. To wcale nie było złudzenie – to Kacper Kowalski wykorzystał wyjątkową sposobność, by (legalnie!) zrobić fenomenalne zdjęcia, które zamieszczamy w najnowszym Przeglądzie Lotniczym. Oprócz niesamowitych efektów artystycznych, jest jeszcze jeden – dydaktyczny. Można się sprawdzić ze znajomości znaków lotniskowych.

Tecnam da się lubić
Niebawem minie rok od kiedy lata w Polsce pierwszy Tecnam P2006T. Ten nietypowy samolot, dzięki niskim kosztom eksploatacji i prostej obsłudze, otworzył w Polsce dwa nowe segmenty rynku – samolotów dwusilnikowych dla prywatnych właścicieli oraz taniego zdobywania i przedłużania uprawnień MEP(L). Z nowych możliwości w owym drugim obszarze skorzystał Krzysztof Krawcewicz, który w najnowszym PLAR podsumowuje swoje spostrzeżenia.

Oswajanie G1000
Instrukcja popularnego glass-cockpitu Garmin 1000 to opasły tom w języku angielskim prawie nie do przebrnięcia. Jego przestudiowanie przerasta na ogół nasze możliwości czasowe. Z Garminem zapoznajemy się najczęściej w postaci krótkiego instruktażu przed lotem. A potem już „jakoś idzie”. Żeby „jakoś” zamienić na „jakość”, specjalnie dla czytelników Przeglądu Lotniczego Jerzy Orkiszewski przygotował przystępne kompendium wiedzy na temat posługiwania się G1000, które pozwoli zdecydowanie szybciej rozpocząć korzystanie z zalet nowoczesnej awioniki, a także ułatwi... korzystanie z instrukcji i dalsze poznawanie systemu.

Twoje minima osobiste
Wraz ze wzrostem liczby pilotów oraz firm oferujących wynajem samolotu operujących poza strukturami Aeroklubu Polskiego, poważnym problemem stało się weryfikowanie minimów VFR pilota i odpowiadającego im realnego poziomu wyszkolenia.
Swój punkt widzenia na to ile jest warte minimum 5/500, z którym piloci PPL opuszczają ośrodki szkolenia, przedstawia Dominik Punda. Temat wyjątkowo aktualny w okresie jesienno-zimowym.

Felieton Piotra Długiewicza
Tym razem Piotr Długiewicz odpowiada na wątpliwości Andrzeja Rutkowskiego co do pomysłu ograniczenia korespondencji radiowej w przestrzeni klasy G.

Kurs na Bahamy
Czytelnicy PLAR wiedzą, że Ameryka to raj dla turystyki lotniczej: nie ma kłopotów z walidacją polskiej licencji, a koszt wynajmu samolotu jest niższy niż w Polsce, o standardzie usług nie wspominając. Tym razem (nie umniejszając zalet „sztampowej” wycieczki Cessną wzdłuż Florida Keys), proponujemy kierunek z Florydy na wschód, a i owszem, z małym skokiem przez ocean... Trasę na rajskie Bahamy odkrywa dla nas w grudniowym PLAR Marcin Piotrowski z pokładu Piper Cherokee.

Nowe oblicze AT-3
Jakiś czas temu pisaliśmy, że AT-3 jest konstrukcją dojrzałą. Myśleliście, że wiecie już wszystko na temat tego udanego samolotu? Mamy dla Was niespodziankę – AT-3 z certyfikowanym... glass kokpitem, do tego dopuszczony do lotów nocnych.

CRM, czyli umieć pracować w zespole
Postęp lotnictwa, wraz ze wzrostem jego skomplikowania prowadzi do jednego: nie ma już w nim miejsca dla osób, które w pracy nie potrafią pracować w zespole. Dotyczy to zarówno pilotów latających w załogach wieloosobowych, jak osób „po drugiej stronie radia” – w obu przypadkach brak porozumienia czy konflikty mogą bezpośrednio przełożyć się na spadek bezpieczeństwa operacji lotniczych. Najskuteczniejszym sposobem uniknięcia kłopotów jest CRM (Crew Resource Management), którego podstawy w kilku prostych słowach wyjaśnia kapitan Marian Rybczyński.

Własny „wiatrak”
Wiatrakowiec ma wiele zalet śmigłowców i jest od nich 10 razy tańszy, a przy tym steruje się nim jak samolotem. Same plusy! Może więc pora zrealizować marzenie o własnym wiatrakowcu? Swoją drogę do osobistego „wiatraka” i radość latania nim przedstawia w najnowszym PLAR Kamil Antkowiak.

Medale w Sywell
Start polskiej drużyny mikrolotowej w Mistrzostwach Europy zwieńczony został sukcesem. W klasie WL2 Przemysław i Dominika Jurkiewicz z Grupy Falco i Aeroklubu Pomorskiego zdobyli srebro. W klasie AL2 Darek Kędzierski i Anja Tatarczuk wywalczyli brąz. W grudniowym Przeglądzie relacja zawodniczki Dominiki Jurkiewicz.

PPG – wybór napędu
Zdarza się, że pilot, który zakupi niewygodny lub awaryjny napęd rezygnuje z latania po wykonaniu kilku lotów, a czasem po kilku nieudanych próbach startu myśląc, że tak właśnie powinno wyglądać latanie na PPG i że wcale nie jest to przyjemne i łatwe. Jak wybrać właściwy napęd, by uniknąć przykrej niespodzianki, radzi w drugim odcinku swego cyklu Krzysztof Romicki.

A także, jak co miesiąc, porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Naczelnego o przeciwlotniczych obietnicach kandydatów na samorządowców, najświeższe ogłoszenia lotnicze i świąteczna oferta naszego redakcyjnego sklepu.

Zapraszamy do lektury,
Redakcja PLAR
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony