Przejdź do treści
Przegląd Lotniczy 04/2010
Źródło artykułu

Kwietniowy Przegląd Lotniczy już w salonach prasowych

Kwietniowy Przegląd Lotniczy już w salonach prasowych, a w nim m. in.:

Okolice Warszawy bezpieczniej i wygodniej
6 maja wchodzą w życie rewolucyjne zmiany w przestrzeni powietrznej,

związane z nowym kształtem CTR i TMA Okęcia oraz ATZ Babic. Warto je szczegółowo przeanalizować, tym bardziej, że intencją ich wprowadzenia jest podniesienie bezpieczeństwa i ułatwienie latania pilotom General Aviation. Jak zwykle w Przeglądzie Lotniczym, najważniejsze informacje mamy z pierwszej ręki – przedstawia je Magdalena Rekść z PAŻP.

Liberty XL2 – oryginał w każdym calu
Liberty XL2 to samolot zupełnie w Polsce nieznany i jak się okazuje – pełen nietypowych rozwiązań konstrukcyjnych. Jednak to właśnie te samoloty staną się podstawowymi maszynami szkolnymi studentów pilotażu na Politechnice Rzeszowskiej. Czy to właściwy wybór? To oczywiście zweryfikuje eksploatacja. W kwietniowym numerze PLAR tę nieszablonową konstrukcję przedstawia Michał Setlak.

Dziś prawdziwym lotnikiem być trudno
Coraz większe tempo, którego nabiera świat i poszukiwanie oszczędności nie ominęły lotnictwa komunikacyjnego, przez co kariera pilota liniowego to już nie to samo, co kilkanaście, czy nawet kilka lat temu. Jakie perspektywy mają dziś przed sobą piloci marzący o zawodowym lataniu lub właśnie rozpoczynający pracę w liniach? W najnowszym PLAR zastanawia się nad tym kapitan Mirek Zalewski.

Eclipse 500 – odrzutowiec z USB
Eclipse 500 to prekursor kategorii VLJ (Very Light Jet). Pisaliśmy o nim niejednokrotnie kibicując jego powstawaniu. Pora na relację z lotu tą nowoczesną konstrukcją. W kwietniowym Przeglądzie Lotniczym swoje wrażenia z lotu osobistym odrzutowcem opisuje Cyprian Estemberg.

Airmanship NOTECHs, czyli wiedza nietechniczna

Gdy dwóch pilotów chwyta za stery, może to mieć różne skutki... Druga część rozpoczętego miesiąc temu wykładu Jacka Mainki o tym, czym jest dobry airmanship, poświęcona jest zagadnieniom lotniczej psychologii, która na bezpieczeństwo latania ma wpływ może nawet większy od poprawnego pilotażu – i, jeśli nad nią pomyśleć, wcale nie jest nudna.

Rady mechanika – mechanik mądry po szkodzie
Dobrego mechanika poznaje się po tym, jak dba o samolot – często jednak w swej pasji zapomina zadbać o siebie. Nie w sensie fizycznym, a o swoją zawodową karierę. Na podstawie doświadczeń własnych i swoich kolegów o tym, jak ważne jest dokumentowanie własnych osiągnięć, pisze Kamil Iwankiewicz.

Sytuacje niebezpieczne a szkolenie PPL
Jak to jest, że korkociąg budzi również dziś tak wiele emocji? Czy coś jest nie tak z programami szkolenia do licencji turystycznej, czy z ich realizacją? Nad jakością i przestrzeganiem standardów szkolenia lotniczego zastanawia się w kwietniowym numerze PLAR Dariusz Bartczak z Zespołu Latajmy Bezpiecznie.

AT-3 – od warsztatu do fabryki

Samoloty AT-3 obecne są na polskim niebie od ponad dekady, od kilku lat stacjonują też na coraz liczniejszych lotniskach całego świata. W kwietniowym PLAR Michał Setlak opowiada, jak marzenie zapaleńców przekształciło się w dojrzały produkt, a mała spółka – w największego polskiego producenta certyfikowanych samolotów.

Spokojnie, to tylko awaria
Współczesny pilot liniowy musi umieć sprostać wszystkim sytuacjom awaryjnym, dlatego tak ważne są regularne szkolenia na symulatorach. W najnowszym Przeglądzie Lotniczym znajdziesz relację Krzysztofa Krawcewicza, który towarzyszył pilotom PLL LOT w ćwiczeniach na najnowocześniejszym symulatorze Embraera 170 w Helsinkach i sam wykonał lot wirtualnym liniowcem.

Lekko nie będzie

Ostatni rok to dramatyczna zapaść na rynku usług lotniczych. Turyści rezygnowali z podróży samolotami, biznesmeni przesiedli się z klasy biznes na inne środki transportu, europejskie linie lotnicze ogłaszały bankructwa, azjatyckie ratowały się państwowym dofinansowaniem. Według ekspertów, kolejne miesiące mogą być lepsze, choć... Przeczytaj, co na ten temat pisze Jacek P. Krawczyk.

Zimą da się latać
Zima wymaga od mechaników i pilotów określonej wiedzy i odpowiedniego przygotowania samolotu przed startem. Jednak nawet gdy temperatura spada poniżej minus 26 stopni, można się wybrać Wilgą z wizytą za zachodnią granicę, tak jak to zrobił Leszek Guderski, który na łamach najnowszego PLAR opisuje swą „ekstremalną” przygodę.

Zawody zimowe numer 44
Tegoroczne 44 Zimowe Zawody Samolotowe w Świdniku były wyjątkowe – rozegrano je bowiem... dopiero po ich uroczystym zamknięciu. Dlaczego? O tym przeczytasz w relacji Kamila Klizy.

Napędowa Paragiełda
Paragiełda, jedyne paralotniowe targi w Polsce to miejsce, gdzie każdy paralotniarz ma podaną na przysłowiowej tacy pełną ofertę sprzętu i szkoleń. W kolejnych edycjach tej imprezy widać coraz większe zaawansowanie technologiczne, do paralotniarstwa silnikowego wkraczają rozwiązania znane z samolotów. Co nowego w „tekstylnym” lotnictwie, przeczytasz w relacji Romana Peczki.

Oprócz tego, rzecz jasna, wstępniak Naczelnego, zachęcający z początkiem sezonu do latania... bezpiecznie, a w nim „jeszcze ciepła” historia udanego lądowania awaryjnego. Nie, nie tego na jeziorze w Tallinie, a na swojskim polu. Oczywiście z morałem. A na koniec felieton Piotra Długiewicza: czy odejście z własnej woli na drugi krąg jest ujmą dla pilota?

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony