W Poznaniu ruszyło Europejskie Centrum Symulatorowe samolotów Cirrus
W Ośrodku Szkolenia Lotniczego AERO Poznań uruchomiono we wtorek Europejskie Centrum Symulatorowe samolotów Cirrus, wyposażone w symulator, który oddaje warunki identyczne z prawdziwym pilotowaniem samolotu To jedyne tego typu centrum w Europie.
Do dyspozycji pilotów oraz dla wszystkich entuzjastów lotnictwa oddano pierwszy w Europie symulator Full Motion Cirrusa, wyprodukowany w oparciu o rzeczywistą kabinę i kokpit samolotu Cirrus SR20 i SR22. Koszt takiego urządzenia to ok. 700 tys. dolarów.
Symulator oddaje wszystkie warunki, wrażenia wizualne, dźwiękowe, pilotażowe, a także fizyczne doznania, identyczne z prawdziwym pilotowaniem samolotu.
„Na tym urządzeniu można symulować wszystkie warunki lotu: zarówno sytuacje normalne, jak i nadzwyczajne, każde warunki pogodowe. Symulator jest zbudowany na sześciu siłownikach, które zapewniają autentyczne wrażenia z lotu. Dzięki temu trening wykonywany na tym symulatorze jest bardzo realistyczny” – powiedział we wtorek PAP prezes AERO Poznań Piotr Długiewicz.
Symulator Full Motion Cirrusa, oprócz możliwości przećwiczenia sytuacji, jakie mogą się zdarzyć w trakcie lotu, posiada również możliwość uruchomienia spadochronu ratunkowego dla całego samolotu, w który wyposażone są Cirrusy. W warunkach normalnego lotu, uruchomienie treningowe systemu nie byłoby możliwe.
Europejskie Centrum Symulatorowe Samolotów Cirrus w Poznaniu jest pierwszym centrum szkolenia symulatorowego utworzonym poza granicami USA – gdzie znajduje się sześć takich ośrodków.
Jak podkreślają przedstawiciele poznańskiego ośrodka, lokalizacja inwestycji w Wielkopolsce nie jest przypadkowa: AERO Poznań posiada, jako jedyny w Polsce i jeden z kilku w Europie, uprawnienia do prowadzenia szkoleń fabrycznych Cirrusa - zarówno według przepisów europejskich, jak i amerykańskich.
„Początkowo to centrum miało być zlokalizowane we Francji lub Wielkiej Brytanii. Bardzo ciężko pracowaliśmy, by przekonać naszych partnerów z Cirrus Aircraft, że w Polsce jesteśmy w stanie prowadzić szkolenia lotnicze na najwyższym światowym poziomie. Projekt jest współfinansowany ze środków unijnych; sami nie bylibyśmy w stanie udźwignąć takiego ciężaru finansowego” – wyjaśnił Piotr Długiewicz.
Projekt zrealizowano dzięki wykorzystaniu funduszy europejskich, w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego – Konkurencyjność Przedsiębiorstw.
Długiewicz dodał, że w przypadku szkoleń, które wymagają najwyższego poziomu certyfikacji dla tego typu samolotu ośrodek jest "w dość szczęśliwej sytuacji – na dwudziestu instruktorów, którzy są w Europie, dwóch jest w Polsce i obydwaj są w AERO Poznań”.
Ośrodek zdecydował się udostępnić symulator nie tylko profesjonalnym pilotom z Europy, ale także wszystkim fanom lotnictwa – w tym osobom bez licencji lotniczej.
Europejskie Centrum Symulatorowe mieści się w Terminalu Lotnictwa Ogólnego Poznań Ławica.
Aero Poznań FTO jest certyfikowanym ośrodkiem szkolenia lotniczego, będącym częścią Sky Share, operatora pierwszego polskiego programu współwłasności samolotów i należącym do grupy Air Ventures Polska.
Cirrus Aircraft to amerykańska firma, będąca liderem sprzedaży na rynku lekkich samolotów jednosilnikowych, jej udział rynkowy w tym segmencie przekracza 50 proc. Polskim przedstawicielem CA jest Cirrus Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu. (PAP)
rpo/ amac/ jra/
Czytaj również:
Cirrus: Nauka jest stylem życia...
Nowe centrum szkoleniowe Cirrusa w Poznaniu
Komentarze