Nowe centrum szkoleniowe Cirrusa w Poznaniu
13 kwietnia na konferencji prasowej we Friedrichshafen Cirrus Aircraft ogłosił, że w Poznaniu na lotnisku Ławica powstanie centrum serwisowo-szkoleniowe Cirrusa. Polskie przedstawicielstwo konkurowało z Cirrus France. Takie centra symulatorowe istnieją póki co jedynie w USA. Przedstawicie Cirrusa z Duluth już teraz na targach AERO prowadzą promocję poznańskiego projektu.
- Ukończenie budowy infrastruktury serwisowo-szkoleniowej dla Cirrusa w Polsce jest to plan, który konsekwentnie realizujemy i mamy zamiar sfinalizować jeszcze w tym roku. – mówi nam o planach na 2011 rok Piotr Długiewicz, przedstawiciel Cirrus Aircraft na Polskę podczas targów AERO.
Hangar na Ławicy przechodzi już teraz gruntowne przeobrażenie. Tam właśnie zlokalizowane będzie wspomniane centrum Cirrusa.
- Chcemy, by usługi towarzyszące marce Cirrus, czy to szkoleniowe, czy serwisowe, były na poziomie odpowiadającym pozycji marki na świecie, bez pomostowych, prowizorycznych rozwiązań – tłumaczy Piotr Długiewicz.
Centrum wyposażone będzie w symulator lotów certyfikowany według FAA i JAA, ponieważ szkolenia w Poznaniu będą prowadzić instruktorzy zarówno z uprawnieniami FAA jak i JAA. Będzie to symulator produkcji amerykańskiej Fidelity Flight Simulation, model Motus 622i, który już certyfikowany według FAA dotrze do Polski. Certyfikacji JAA będzie dokonywał polski urząd.
Centrum jest projektem pan-europejskim. Dla samego rynku polskiego ten projekt nie byłby realizowany, aczkolwiek polscy piloci będą mieli do niego po prostu najbliżej.
Sam symulator będzie dość unikatowy w takim szkoleniu, z którego korzystają polscy piloci, dlatego, że będzie to symulator „full-motion” (w pełni ruchomy). Zwykła kabina treningowa jest trenażerem procedur bardziej niż symulatorem, bo wszystkie zjawiska związane z wrażeniami lotu i zaburzeniami tych wrażeń w IFRze są niemożliwe do osiągnięcia w stacjonarnej kabinie. - A to urządzenie – jak tłumaczy Piotr Długiewicz - posiada takie unikatowe funkcje, które wywołują w sposób kontrolowany dezorientację przestrzenną pilota i uczą zwalczania tego.
Dodaje też, że: - Ten symulator będzie konfigurowalny na poziomie flight modelu, bo fizycznie będzie to rzeczywista kabina Cirrusa modelów SR20, SR22 i SR22T z awioniką Cirrus Perspective by Garmin i w 100% realnym kokpitem wraz z możliwością pociągnięcia za spadochron ratunkowy i symulacją użycia CAPS'a (Cirrus Airframe Parachute System) w Cirrusie. Dzięki tym funkcjom wszystkie najbardziej krytyczne scenariusze są w takim symulatorze do przetrenowania. - zapewnia
Symulator będzie posiadał ogólnoświatową bazę nawigacyjną, ale też trójwymiarowe realistyczne odwzorowanie trzech lotnisk: Okecia (EPWA), Babic (EPBC) i Ławicy (EPPO).
Komentarze