Przejdź do treści
Źródło artykułu

Samorządy Jury: obsługa CPK od strony Krakowa – istniejącymi szlakami

Związek Gmin Jurajskich sprzeciwia się planom nowych linii kolejowych, które miałyby prowadzić do Centralnego Portu Komunikacyjnego przez tereny Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej. W ocenie Związku obsługa CPK od strony Krakowa powinna odbywać się z wykorzystaniem istniejących szlaków.

O uchwale zgromadzenia ogólnego Związku Gmin Jurajskich w sprawie budowy nowych tras kolejowych przez tereny Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej poinformował we wtorek częstochowski magistrat. Członkami Związku są m.in. samorządy Częstochowy, Dąbrowy Górniczej, Krakowa czy Zawiercia.

Jak zaznaczono w informacji biura prasowego Częstochowy, Związek Gmin Jurajskich wyraził swoje krytyczne zdanie o tych planach już po raz drugi, w związku z niedawnym rozpoczęciem kolejnego etapu konsultacji dotyczących budowy i obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego.

„Uwzględniając możliwy negatywny wpływ na niezwykle cenne zasoby przyrodnicze, krajobrazowe i kulturowe naszego obszaru oraz mając na uwadze potencjalne szkody materialne i społeczne dla mieszkańców jak również szkody w infrastrukturze inwestycji gminnych, przedstawiciele gmin należących do Związku Gmin Jurajskich wyrażają zdecydowany sprzeciw wobec planowania budowy linii kolejowych w zaproponowanych pierwotnie przez CPK przebiegach” – napisano w uchwale.

„Za celowe dla połączenia Krakowa z CPK uważamy wykorzystanie istniejących tras kolejowych” – zaakcentowali samorządowcy ze Związku Gmin Jurajskich.

Związek odniósł się przy tym do propozycji tras zawartych w „Strategicznym Studium Lokalizacyjnym Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego” wraz z „Prognozą oddziaływania na środowisko”.

Terenu Wyżyny Krakowsko–Częstochowskiej dotyczy część tzw. ciągu nr 7 CPK. Cały ten ciąg miałby stanowić połączenie CPK (i Warszawy) z południową częścią kraju i Czechami oraz Słowacją, a poprzez planowane linie dużych prędkości także z Austrią i Węgrami.

Zgodnie z opracowaniami na stronie CPK ciąg ten ma wykorzystywać istniejącą linię nr 4 (Centralna Magistrala Kolejowa) na odcinku Korytów – Zawiercie, a także m.in. nową linię nr 111, odcinek Biała Błotna – planowany Węzeł Małopolsko-Śląski (wraz z połączeniami w obrębie Węzła) oraz nową linia nr 113, odcinek Węzeł Małopolsko-Śląski – Kraków.

Podobne stanowisko wyrażały także w poprzednich miesiącach m.in. samorządy pobliskiego Zagłębia Dąbrowskiego. Samorządy miast Zagłębia popierają plany budowy szybkiej kolei w ramach inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, postulują jednak obszerne szczegółowe konsultacje i np. umieszczenie nowych linii w istniejących głównych korytarzach transportowych.

Związek Gmin Jurajskich jest dobrowolnym stowarzyszeniem gmin z woj. małopolskiego i śląskiego, leżących na Wyżynie Krakowsko–Częstochowskiej. Działa od końca 1991 r., obecnie należy do niego 35 gmin. Są to: Bolesław, Bukowno, Częstochowa, Dąbrowa Górnicza, Gołcza, Janów, Jerzmanowice-Przeginia, Lelów, Klucze, Koziegłowy, Kraków, Kroczyce, Łazy, Mstów, Myszków, Niegowa, Ogrodzieniec, Olsztyn, Pilica, Poraj, Poręba, Przyrów, Siewierz, Skała, Sławków, Sułoszowa, Trzebinia, Trzyciąż, Wielka Wieś, Włodowice, Zabierzów, Zawiercie, Zielonki, Żarki i Żarnowiec.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W jego ramach na ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ amac/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony