Przejdź do treści
Źródło artykułu

Ruszyły prace polsko-brytyjskiej grupy roboczej do spraw CPK

Wspólne działania w ramach inwestycji lotniskowych i kolejowych były tematem inauguracyjnego spotkania polsko-brytyjskiej grupy roboczej do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformowała w czwartek spółka CPK.

Jak podkreślono, celem działania grupy jest „wymiana informacji i bieżąca współpraca na poziomie ministerstw, agencji rządowych i biznesu”. Według CPK, Brytyjczycy deklarują udostępnienie inwestorowi CPK doświadczeń zdobytych podczas inwestycji w różnych regionach świata, np. na lotniskach Incheon w Seulu, Changi w Singapurze, Daxing w Pekinie i İGA w Stambule.

Podczas spotkania, które odbyło się w formie zdalnej, powołane zostały podgrupy robocze, m.in. ds. inwestycji kolejowych oraz nawigacji i żeglugi powietrznej. Przedstawiciele CPK przedstawili aktualny stan prac nad projektem i planowane kolejne działania.

„Naszym zadaniem jest sprawić, by transport lotniczy był znowu jak najbardziej efektywny, bezpieczny, niezawodny i konkurencyjny” – stwierdził wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Jak zaznaczył, „naszym celem powinny być działania w celu jak najszybszego przywrócenia rynku lotniczego do stanu sprzed pandemii COVID-19 i uczynienie go odpornym na kryzysy w przyszłości”. „Jestem pewien, że razem pokonamy przeszkody, przed którymi stoi branża transportowa” – dodał Horała.

„Zamierzamy wesprzeć naszym doświadczeniem i wiedzą polski rząd w procesie budowy Portu Solidarność, czyli nowego ważnego węzła, który zwiększy dostępność transportową regionu” – oświadczył minister handlu międzynarodowego Wielkiej Brytanii Graham Stuart. Jak przypomniał, Wielka Brytania jest siódmym największym eksporterem usług transportowych na świecie. „Jest rzeczą naturalną, że wykorzystujemy nasze zasoby i doświadczenie, aby wspierać rozwój infrastruktury w Polsce i przyspieszyć ożywienie gospodarcze po pandemii” – dodał.

Z polskiej strony w spotkaniu grupy roboczej wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK), Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP), Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) i PKP Polskich Linii Kolejowych (PKP PLK).

Ze strony brytyjskiej obecni byli reprezentanci Ministerstwa Eksportu i Handlu Międzynarodowego (DIT), Ministerstwa Transportu (DT), Ambasady Wielkiej Brytanii w Polsce, a także British Aviation Group (BAG), która zrzesza firmy z branży lotniskowej, National Air Traffic Control Services (NATS), czyli zarządcy przestrzeni powietrznej na Wyspach oraz Civil Aviation Authority (CAA), czyli brytyjskiego lotniczego urzędu regulacyjnego.

Zdaniem prezesa spółki CPK Mikołaja Wilda, Wielka Brytania jako jedna z pierwszych dostrzegła potencjał CPK, dzięki czemu projekt stał się powodem ożywionej współpracy gospodarczej. „Warto inwestować w sektor lotniczy, koleje i zagospodarowanie przestrzenne. Połączenie tych dziedzin w ramach Programu CPK stwarza unikalne szanse zarówno dla inwestorów, jak również dla wykonawców” – stwierdził Wild.

„Naszym celem jest zaangażowanie przedstawicieli brytyjskiego rządu i przemysłu w ramach udostępnienia specjalistycznej wiedzy i doświadczenia do projektów związanych z transportem w Polsce” - oświadczył Radca–Minister ds. Ekonomicznych w Ambasadzie Wielkiej Brytanii James Hughes. Jak dodał, brytyjska branża infrastrukturalna jest otwarta na współpracę, a zespoły w DIT i Ambasadzie Brytyjskiej gotowe do tego, żeby wspierać polskich partnerów.

Porozumienie o polsko-brytyjskiej współpracy dotyczącej CPK zostało podpisane w maju 2020 r. Brytyjski sektor lotniczy i kolejowy zaoferował w nim wiedzę i doświadczenie w zakresie planowania, projektowania i budowy dużych projektów infrastrukturalnych, takich jak Port Solidarność oraz prawie 1800 km nowych linii kolejowych dużych prędkości.(PAP)

wkr/ je/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony