Przejdź do treści
Źródło artykułu

Prezes PHZ "Baltona": otworzymy trzy tymczasowe lokale handlowe na Lotnisku Chopina

Pod koniec sierpnia br. PHZ "Baltona" uruchomi trzy tymczasowe lokale handlowe na terenie warszawskiego Lotniska Chopina - poinformował prezes spółki Piotr Kazimierski. Dodał, że do końca roku ma być uruchomione 13 na 14 punktów handlowych. Szacunkowy koszt inwestycji wyniesie ok. 30 mln zł.

Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego "Baltona" jest nowym operatorem powierzchni handlowych usytuowanych w różnych częściach terminala na Lotnisku Chopina. PHZ "Baltona" podpisała umowę z Przedsiębiorstwem Państwowym Porty Lotnicze (PPL), zarządzającym Lotniskiem Chopina, na dzierżawę 14 punków handlowych.

30 czerwca br. skończyła się umowa spółki Lagardere Travel Retail (LTR) z PPL na wynajem 15 punktów handlowych na terenie portu, w tym 14 w strefie non-Schengen.

"Pierwsze lokale będziemy otwierali już wkrótce, pod koniec tego miesiąca. Będą to lokale tymczasowe. Pierwsze prace budowlane de facto już się rozpoczęły. Prace w tej chwili prowadzimy w iście ekspresowym tempie" - powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej Kazimierski.

Jak wyjaśnił, prowadzenie prac budowlanych na lotnisku podlega restrykcjom ze względu na bezpieczeństwo. "To jest ten element, który wpływa na to, jak są te prace prowadzone" - powiedział.

Jak dodał, spółka planuje w sierpniu otworzyć dwa sklepy w strefie Schengen i jeden punkt handlowy w strefie non-Schengen.

"W sumie podpisaliśmy umowę na 14 lokali. Otwieramy 13 do końca tego roku. (...) Kolejne lokale będą oddawane sukcesywnie, po kilka lokali co miesiąc. Koszt inwestycji - nawiązując do tego, że chcemy zainwestować w nowoczesność, w technologię w tych sklepach, koszt będzie dość duży. Szacujemy go na 30 mln zł" - powiedział prezes PHZ "Baltona".

Kazimierski przekazał, że nowe sklepy mają być połączeniem nowoczesności z historią. W sklepach z odzieżą, mają być produkty polskich projektantów. Ma również powstać sklep regionalny "Spirit of Poland". Jak tłumaczył prezes, mają w nim być wyroby m.in. małych firm rodzinnych, jak np. słodycze z małych manufaktur. Baltona otworzy też wielobranżowe sklepy wolnocłowe i kioski z prasą, książkami.

Prezes PPL, dyrektor Lotniska Chopina, Mariusz Szpikowski przekazał, że aktualnie w strefie tranzytowej Lotniska Chopina do dyspozycji pasażerów jest łącznie 15 sklepów, które oferują m.in. produkty spożywcze, kosmetyki.

"Zmiany dokonywane na Lotnisku Chopina odbywają się przede wszystkim z korzyścią dla pasażera i z korzyścią dla państwa polskiego" - powiedział obecny na konferencji Szpikowski.

Jak wyjaśnił, dla pasażera wejście nowego najemcy przede wszystkim "złamie monopol jednego z podmiotów przez lata dominujących na lotnisku". Chodzi o spółkę Lagardere Travel Retail (LTR). Szpikowski przekazał, że do 30 czerwca br. LTR miała w dzierżawie 90 proc. powierzchni w strefie handlowej. Po wprowadzeniu zmian, LTR będzie miało 49 proc. powierzchni w strefie handlowej, nowy podmiot, czyli PHZ "Baltona" będzie dzierżawić 46 proc. powierzchni, Keraniss – 3 proc., a Kruk - 2 proc.

"Pasażer będzie miał coraz większą ofertę, większy asortyment. A przez wprowadzenie realnej konkurencji na lotnisku, spodziewamy się dotrzeć do większej liczby podróżnych i zaoferować im niższe ceny. Naszym celem jest, aby na Lotnisku Chopina były bardziej dostępne ceny dla pasażerów. Liczymy, że wprowadzenie realnej konkurencji pomoże nam taki cel osiągnąć" - powiedział Szpikowski. Dodał, że w roku 2016 co czwarty pasażer był tranzytowy, a w 2017 r. pasażerowie tranzytowi stanowili 30 proc. wszystkich podróżnych.

"PPL to podmiot państwowy, którego właścicielem jest Skarb Państwa. Również zabiegamy o to, aby uzyskiwał on jak największe przychody. Udało nam się uzyskać o ponad 120 mln zł wyższe przychody dla PPL z tytułu czynszu gwarantowanego w okresie najmu tej powierzchni. Co również przekłada się wprost na korzyści dla właściciela" - powiedział. Dodał, że jest to czynsz gwarantowany na 9 lat okresu najmu.

Wyjaśnił, że PPL zarówno LTR, jak i Baltonę pytał o okres najmu na 6 i 9 lat. "I każdy z tych podmiotów przedstawił ofertę na 6 i na 9 lat okresu najmu" - dodał.

Jak przekazał, LTR proponowano rozważenie przedłużenia umów o 3 lub 6 miesięcy. "Jednak Lagardere nie wyraził na to zgody, domagając się umów na 5 lub 9 lat. Przedłużenie umów skutkowałoby wejściem w okres adaptacyjny w okresie świąt Bożego Narodzenia, w późniejszym okresie ferii zimowych, świąt Wielkanocnych itd. Nie ma dobrego mementu na modernizację obiektu, z którego korzysta ponad 15 mln osób rocznie" - tłumaczył Szpikowski.

Z danych lotniska wynika, że powierzchnie gastronomiczne zajmują w warszawskim porcie ponad 4.200 m kw. Z tego: ok. 68 proc. znajduje się w dzierżawie LTR, ok. 19 proc. - Costa, a ok. 13 proc. – ZPR.

Lotnisko Chopina w Warszawie to największy port lotniczy w Polsce. W 2017 r. odprawiło 15,8 mln pasażerów – to o 23 proc. więcej niż rok wcześniej. Od początku roku br. do końca lipca port odprawił 9,9 mln osób - to o ponad 14,3 proc. więcej niż w tym samym okresie ub.r. W ruchu międzynarodowym podróżowało ok. 9 mln osób, a w krajowym ok. 1 mln osób. W sezonie lato 2018 port oferuje 123 połączenia regularne i 78 czarterowych. Lotniskiem zarządza Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze". (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ skr/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony