Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnisko w Pyrzowicach ma plan rozwoju do 2032 r.

8.1.Katowice (PAP) – Ok. 8 mln odprawionych pasażerów i obsługę 85 tys. ton ruchu cargo na katowickim lotnisku w Pyrzowicach prognozuje na 2032 r. przygotowany właśnie dla tego portu plan rozwoju. W ub. roku odprawiono tam ponad 2,4 mln pasażerów i 12,7 tys. ton cargo. Niektóre założenia odebranego w grudniu od wykonawców planu zaprezentował podczas czwartkowej konferencji prasowej w Katowicach prezes zarządzającego katowickim lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL) Artur Tomasik. Jego analizowane właśnie założenia nie zostały jeszcze przyjęte przez radę nadzorczą spółki. W pierwszym z trzech etapów rozwoju lotniska – latach 2008-2012 – plan przewiduje inwestycje w infrastrukturę liniową: budowę nowej drogi startowej i zamianę obecnej w drogę kołowania, budowę kolejnych płyt postojowych dla ok. 25 samolotów (130 tys. m kw.) oraz budowę terminala cargo wraz z infrastrukturą we wschodniej części lotniska. Najpilniejsze projekty, czyli nowa droga startowa, drogi kołowania i płyty postojowe, mają kosztować ok. 435 mln zł, z czego 89,8 mln zł zostało już zarezerwowane w Sektorowym Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko. Środki własne GTL pozyska z wypracowanego zysku, a także kredytów bankowych i podwyższenia kapitału. Plan nie przesądza o konieczności budowania przed 2012 r. nowego terminala (mówiono o nim w kontekście obsługi przez lotnisko meczy EURO 2012 w Chorzowie). Obecna przepustowość lotniska to 3,6 mln pasażerów rocznie. Jego przedstawiciele wskazują na możliwość postawienia na EURO 2012 prowizorycznego obiektu za ok. 10 mln zł. Prognozy ruchu wskazują, że docelowo – w objętej planem przyszłości – w Pyrzowicach należy dążyć do budowy infrastruktury zdolnej obsłużyć ok. 10 mln pasażerów rocznie. W 2018 r. zakładana jest obsługa 6 mln pasażerów rocznie i 60 tys. operacji lotniczych (z wyłączeniem ruchu cargo). Na liczby te składa się w dużej mierze obsługa czarterów. Już w ub. roku ruch czarterowy w Pyrzowicach (602 tys. pasażerów) wyniósł ok. 28 proc. całości w Polsce, w 2009 r. udział ten ma wzrosnąć do 35 proc. Ostatnia prognoza ogólnej liczby odprawionych pasażerów zakłada wzrost o ok. 10 proc. - z ponad 2,4 mln w ub. roku. do ok. 2,7 mln w tym roku. Plan rozwoju dla katowickiego lotniska przewiduje również szybki wzrost ruchu cargo. W całym okresie planu generalnego - pod warunkiem pozyskania dużego operatora, który ulokowałby tam swoją bazę – może on wzrosnąć nawet do 85 tys. ton rocznie. Skala takiego wzrostu będzie jednak wymagała znacznych inwestycji, również poza lotniskiem. W najbliższej przyszłości nie powinna być w Pyrzowicach potrzebna druga droga startowa. Przy dobrej organizacji jedna droga może obsłużyć w ciągu roku 120-130 tys. operacji lotniczych, czyli startów i lądowań. Katowickie lotnisko ma takie możliwości – operuje przez całą dobę, a liczba tzw. dni nielotnych jest jedną z najmniejszych w Polsce. W ostatnim roku Pyrzowice wzbogaciły się m.in. o płyty postojowe dla trzech samolotów (dwóch klasy airbusa 320 i jednego klasy boeinga 747), system wspomagania lądowania ILS, trzy zestawy do odśnieżania, oraz system łączności tetra. W grudniu zarząd GTL zatwierdził też nowy logotyp dla lotniska wraz z nową nazwą. Katowickie lotnisko ma odtąd nazywać się „Katowice Airport”. Jego logotyp opatrzono literą K w kolorach nawiązujących m.in. do barw woj. śląskiego (żółta i niebieska), oraz kolorów segmentów rynku przewozów lotniczych: biznesowego (niebieski), czarterowego (żółty) i niskokosztowego (zielony). Pionową kreskę litery K wieńczy lotnicze skrzydło.
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony