Przejdź do treści
B734 lądujący na warszawskim Okęciu
Źródło artykułu

Zamknięcie jednego z pasów zagroziłoby bezpieczeństwu ruchu lotniczego na Okęciu

W związku z dzisiejszą konferencją prasową posłów PiS Andrzeja Adamczyka oraz Adama Kwiatkowskiego Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej informuje, że:

Tezy przedstawione na konferencji są oparte na nieprecyzyjnych informacjach i wprowadzają opinię publiczną w błąd, mają charakter działań dezinformujących społeczeństwo w związku z nadchodzącym referendum w Warszawie.


ZAMKNIĘCIE JEDNEGO Z PASÓW STARTOWYCH NA OKĘCIU ZAGROZIŁOBY BEZPIECZEŃSTWU RUCHU LOTNICZEGO NA TYM LOTNISKU

Z mapy akustycznej wynika, że na wszystkich kierunkach podejścia poziom uciążliwości akustycznych jest rozłożony równomiernie. Absurdalny pomysł zamknięcia jakiegokolwiek kierunku drogi startowej (w tym w kierunku na Ursynów) nie znajduje uzasadnienia prawnego i operacyjnego oraz spowodowałoby wzrost uciążliwości akustycznej na pozostałych kierunkach startu i lądowania a także zmniejszenie przepustowości lotniska Chopina. Zamknięcie na stałe jednego pasa może wpłynąć na bezpieczeństwo wykonywania podejść z bardzo silnym wiatrem lub w ogóle uniemożliwić lądowanie na lotnisku Chopina. Starty z pasa 33 przy zamknięciu drogi startowej 29 spowodują wzrost uciążliwości hałasowej na dzielnicę Włochy i Bemowo. W przypadku zamknięcia jednej drogi startowej na lotnisku Chopina lub jakiejkolwiek sytuacji zablokowania tegoż pasa lub konieczności odśnieżenia pasa uniemożliwi to lądowanie na lotnisku Chopina.

Lotnisko Chopina posiada dwie drogi startowe na kierunkach 15/33 i 11/29. Układ dróg startowych nie zmienił się od wpisania lotniska do rejestru lotnisk w 1972 r. Rozbudowa infrastruktury miejskiej na terenach wokół lotniska nastąpiła w późniejszych latach. Na krótszej drodze startowej na kierunkach 11/29 położonej na osi Ursynów-Ursus odbywa się aktualnie niewielka liczba operacji lotniczych na lotnisku Chopina. Tymczasowy wzmożony ruch statków powietrznych z krótszej drogi startowej, z którym mieliśmy do czynienia od kwietnia do sierpnia br. spowodowany był zamknięciem dłuższej drogi startowej, związanym z koniecznością przeprowadzenia jej niezbędnego remontu przez zarządzającego lotniskiem. W pierwszym etapie wyremontowano skrzyżowanie tych dróg. Drugi etap obejmował naprawę drogi startowej 11/29. Trzecim etapem (ostatnim) był remont drogi startowej 15/33. Celem modernizacji była wymiana nawierzchni dróg startowych oraz dostosowanie spadków podłużnych i poprzecznych do wymogów Załącznika 14 ICAO. Podczas procesu certyfikacji lotniska w 2010 r. inspektorzy ULC byli informowani o planach Zarządzającego lotniskiem dotyczących przeprowadzenia ww. remontów. Rozpoczęcie remontu drogi startowej RWY 15/33 rozpoczęło się w dniu 22.04.2013 r. i zakończyło 15.08.2013 r.

Celem przeprowadzonych remontów miało być poprawienie współczynnika tarcia nawierzchni, zwiększenie wskaźnika nośności nawierzchni (PCN) oraz dostosowanie niwelety do wymogów ICAO, co w konsekwencji skutkuje podniesieniem poziomu bezpieczeństwa wykonywanych operacji lotniczych na lotnisku. Szczepność nawierzchni badana jest każdego dnia i wszystkie wyniki utrzymywane są w normie. Nie ma powodów do jakichkolwiek obaw o bezpieczeństwo lotów. Nie ma również mowy o konieczności ponownego zamykania Drogi Startowej nr 3 i jej ponownego remontu. Resort Transportu zwraca się do posłów opozycji, by w swoich działaniach nie kierowali się wyłącznie interesem partyjnym i poprzez manipulacje faktami nie wprowadzali w błąd opinii publicznej, szkodząc tym samym lotnisku Chopina w Warszawie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony