Przejdź do treści
Przegląd samolotu B737 (fot. LOTAMS)
Źródło artykułu

Milion roboczogodzin przepracowanych przy Boeingach 737

2017 to rok przełomowy dla LOTAMS, jeśli chodzi o obsługę tego typu. Pracownicy spółki przez ponad 25 lat przepracowali łącznie milion roboczogodzin przy ciężkich przeglądach tego typu samolotu.

Samoloty Boeing 737 latają w barwach LOT od 1992 roku. W tym czasie były obsługiwane przez Bazę Techniczną LOTu, następnie przez LOTAMS, czyli przedsiębiorstwo powstałe z wydzielenia Bazy Technicznej LOT. Obsługa wykonywana przez obecny personel LOTAMS – dotyczyła zarówno wsparcia technicznego podczas lotów czarterowych, obsługi liniowej, przeglądów lekkich, jak i przeglądów ciężkich, w tym przeglądów kategorii „D”. Przegląd „D” to obsługa o największym zakresie – polega na pełnej inspekcji i sprawdzeniu wszystkich, nawet najmniejszych części samolotu. Samoloty użytkowane przez LOT po zakończeniu okresu leasingowego były poddawane przeglądom zdawczym (Redelivery). W przypadku latających do tej pory w barwach LOTu samolotów B737-400 (LLE, LLF, LLG) wykonano również modyfikację wyposażenia wnętrza oraz części wyposażenia awionicznego (tzw. „retrofit”), co pozwoliło na podniesienie standardu do poziomu oczekiwanego przez pasażerów w dzisiejszych czasach. Prace w zakresie zmian wnętrza samolotu są jednymi z bardziej wymagających pod względem kompetencji technicznych organizacji obsługowej. Przez 25 lat wykonano na 23 należących do LOT samolotów B737 (10x -500, 10x -400 i 3x -300) ogromną liczbę przeglądów. Tylko od roku 2001, a więc już po niemal 10 latach użytkowania samolotów, wykonano 115 przeglądów kategorii „C” oraz 18 przeglądów kategorii „D”. Natomiast od początku historii obsługi Boeing 737 w warszawskiej bazie technicznej – przeprowadzono 251 ciężkich przeglądów dla LOT oraz wielu innych klientów z całego świata. Wszystkich wizyt, na które wystawiono pakiety obsługowe (nie licząc obsług wykonywanych przez dziennik), było w tym czasie około 800.

Oprócz samolotów należących do LOT, LOTAMS wykonuje także obsługę innych przewoźników, w tym również samoloty B737 Next Generation. Duża liczba przeglądów dla przewoźników innych niż LOT wykonywana jest także w obsłudze liniowej.

O takim wyniku zadecydowało przede wszystkim doświadczenie i wysoko wykwalifikowany personel. Mechanicy lotniczy są szkoleni bezpośrednio przez wykładowców z Boeinga, który jako producent samolotu organizuje obszerne kursy, dzięki którym mechanicy i inżynierowie nabywają wymaganą przepisami lotniczymi wiedzę pod okiem profesjonalistów. Mechanicy szkoleni są zarówno w Polsce, jak i za granicą, w siedzibach producentów. Kolejnym czynnikiem składającym się na osiągnięty wynik jest posiadanie przez LOTAMS 4 hangarów (10 slotów) z wyposażeniem przystosowanym do obsługi tego modelu samolotu. Baza posiada m.in. odpowiednie podnośniki, doki technologiczne, wózki do silników czy sprzęt do badań nieniszczących.  Ponadto, lokalizacja LOTAMS tuż obok płyty Lotniska Chopina również wpływa pozytywnie na płynność wykonywanej obsługi.

W ostatnim czasie został zakończony przetarg na wybór samolotów dla przelotów najważniejszych osób w państwie. Do rejsów rządowych wybrano Boeinga Business Jet (BBJ2), czyli zmodyfikowaną wersji Boeing 737. Wysoka jakość i odpowiednie dostosowanie kabiny do potrzeb podróżujących łączy się z komfortem i bezpieczeństwem.

Posiadamy wieloletnie doświadczenie w zakresie obsługi samolotów Boeing 737, które zdobywaliśmy od początku lat 90-tych jako jedna z pierwszych w Europie firm. Nasi pracownicy przepracowali na tym typie ponad milion godzin. Nie ma w Polsce oraz w regionie bazy technicznej, która mogłaby się pochwalić takim doświadczeniem. Jednocześnie, cały czas staramy się dopasowywać do rynku, stale się doskonalić i poszerzać naszą ofertę. W bieżącym roku wprowadzamy do obsługi najnowszy typ Boeing 737 MAX – komentuje członek Zarządu – Rafał Momot.

LOT Aircraft Maintenance Services Sp. z o.o. jest dostawcą usług związanych z techniczną obsługą samolotów cywilnych, a także wojskowych. Działa nieprzerwanie od lat 30. XX w., czyli od otwarcia lotniska Warszawa-Okęcie. Spółka realizuje usługi w pełnym zakresie przeglądów bazowych i liniowych (wykonuje kilkaset przeglądów bazowych i kilkadziesiąt tysięcy przeglądów liniowych rocznie). Posiada 4 hangary, w tym 10 slotów. Obsługuje 4 z 10 największych na świecie linii lotniczych. Specjalizuje się również w usługach związanych z estetyką samolotów (m.in. malowanie i oklejanie kadłubów oraz skrzydeł, estetyka wnętrza, wymiana i serwis foteli lotniczych) oraz obsługą warsztatową komponentów lotniczych. Szeroki wachlarz oferowanych usług zapewnia kompleksową obsługę, zgodną z oczekiwaniami klientów. Spółka zatrudnia 800 pracowników, z czego większość stanowi Obszar Produkcji. 5 kwietnia 2012 roku Spółka uzyskała certyfikat EMBRAER AUTHORIZED SERVICE CENTER. Aktualnie LOTAMS jest jedynym Autoryzowanym Centrum Obsługowym dla samolotów firmy Embraer na terenie Centralnej oraz Wschodniej Europy. Spółka jako pierwsza w Europie przeprowadziła ciężki przegląd dla Boeinga 787 Dreamliner.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony