Przejdź do treści
Port Lotniczy w Zielonej Górze
Źródło artykułu

Lubuskie: lotnisko w Babimoście jest potrzebne naszemu regionowi

W nawiązaniu do artykułu red. Kamila Kromskiego „Drogi odlot”, który 29 marca br. ukazał się w „Gazecie Regionalnej”, uważam że mieszkańcom województwa lubuskiego należą się wyjaśnienia. Lotnisko w Babimoście jest potrzebne naszemu regionowi. Jest niezbędnym elementem wsparcia lubuskiego biznesu i dodatkowym argumentem dla pozyskania nowych inwestorów.

Lotnisko posiada wiele atutów i duży potencjał operacyjny:

- korzystne uwarunkowania środowiskowe, które pozwalają działać lotnisku 24 godziny na dobę,

- bardzo dobrą lokalizację względem naziemnych i powietrznych szlaków komunikacyjnych autostrad (A2 i A18) i drogi ekspresowej (S3);

- parametry techniczne lotniska umożliwiają przyjmowanie największych samolotów świata.

Ponadto w trakcie realizacji jest system ILS/DME budowany przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (zakończenie prac przewidziano w 2013 r.)

W roku 2012 zrealizowano umowę ze SprintAir na kwotę 6.707.410,00 zł. Zaznaczam, że kwota dofinansowania ze strony miasta Zielona Góra, w wysokości 2 mln zł, pomniejsza obciążenie województwa lubuskiego do 4 707 410,00 zł. Dodam także, że liczenie średniej „dopłaty” za jeden bilet jest bezprzedmiotowe, ponieważ zadanie dotyczy działalności promocyjnej na rzecz województwa lubuskiego i miasta Zielona Góra.

Na trasie Zielona Góra–Warszawa-Zielona Góra wykorzystywany jest samolot pasażerski Saab340A, który zabiera na pokład maksymalnie 33 pasażerów. Średnie obłożenie pokładu w roku 2012 wyniosło 61,84%. W każdym rejsie, przewieziono średnio  20,41 pasażerów. Tym samym dziennie podróżowało (do i z Warszawy) około 41 pasażerów.

Redaktor Kamil Kromski w swoim artykule powołuje się na dane Urzędu Lotnictwa Cywilnego, z których wynika, że Babimost z 12.290 pasażerów był w kategorii liczby obsłużonych pasażerów oraz wykonanych operacji w ruchu regularnym i czarterowym w polskich portach lotniczych na przedostatnim, 11. miejscu w Polsce. Autor nie dodał jednak, że tabela opublikowana przez ULC wymienia 13 polskich portów lotniczych.

W ramach środków Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego realizowane są w Porcie Lotniczym ZG/B inwestycje, które mają posłużyć poprawieniu poziomu bezpieczeństwa w ruchu lotniczym oraz zwiększeniu „przepustowości” w odprawie pasażerów. Celem jest uzyskanie wymaganych standardów, które umożliwią zwiększenie liczby połączeń, umożliwią wykorzystanie PL ZG/B do połączeń czarterowych oraz cargo. Szacunkowa wartość planowanych i realizowanych już przez Województwo Lubuskie inwestycji w latach 2012 – 2016 wynosi 12.788.068,00 zł. Środki te w 85% pochodzić będą z budżetu Unii Europejskiej (LRPO). Dodatkowo zostaną zrealizowane inwestycje  sfinansowane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP) i Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL). Sam ILS, budowany w PL ZG/B przez PAŻP to inwestycja warta ok. 4 mln. zł.

Koszty utrzymania Portu Lotniczego ZG/B (w tym pracowników) ponosi wyłącznie PPL, a nie województwo lubuskie. Oprócz lotów rejsowych, PL ZG/B obsługuje także inne operacje lotnicze w tym sanitarne, biznesowe, czarterowe, państwowe i międzynarodowe (nieregularne). Wydatki w 2013 roku będą uzależnione od ilości wykonanych operacji lotniczych, jednak kwota wydatków nie może być większa niż 7.176.000,00 zł.,  ale faktycznie powinna utrzymać się na poziomie roku 2012.

Reasumując, lotnisko w Babimoście jest potrzebne naszemu regionowi. Ma potencjał ludnościowy i możliwości rozwoju gospodarczego. 

Wicemarszałek Województwa Lubuskiego
Jacek Hoffmann 
      

Źródło: lubuskie.pl 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony