Przejdź do treści
Kabina samolotu GA w czasie lotu, fot. POPP
Źródło artykułu

Piloci bagatelizują wpływ stresu na bezpieczeństwo lotów

Nowe badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Aberdeen w Szkocji wykazały, że piloci lotnictwa ogólnego nie uważają stresu za równie duże zagrożenie dla bezpieczeństwa lotu, jak inne czynniki, takie jak np. pogoda. Zdaniem naukowców jest to sprzeczne z wytycznymi organów zajmujących się bezpieczeństwem lotów, które twierdzą, że stan stresu może zagrozić ich przebiegowi.

Zespół naukowców uniwersyteckiej grupy Applied Psychology and Human Factors (APHF), postanowił zbadać postrzeganie ryzyka przez pilotów GA i jego wpływ na decyzje podejmowanie w odniesieniu do startu - w szczególności czy start może być poprawnie przeprowadzony i bezpieczny.

Badanie, opublikowane w czasopiśmie Aviation Psychology and Applied Human Factors, wykazało, że piloci GA byli bardziej skłonni do startu w scenariuszach obejmujących lot pod wpływem stresu lub z brakującym wyposażeniem, takim jak lista kontrolna lub okulary przeciwsłoneczne. Jednak rzadziej występowały w scenariuszach przedstawiających pilota, który był chory lub samolot posiadał wadliwy wskaźnik prędkości, czy też uszkodzony pas bezpieczeństwa.

Jeden z naukowców, który pracował nad projektem, wyjaśnił: „Ideą badania było ustalenie, czy piloci GA postrzegali wszystkie różne kategorie ryzyka jako równie ryzykowne, czy też istnieje większe prawdopodobieństwo, że niektóre rodzaje ryzyka będą ignorowane celem podjęcia decyzji o wykonaniu startu”. „Jeśli chodzi o podejmowanie decyzji, piloci GA stoją przed zupełnie innymi wyzwaniami niż ich komercyjni odpowiednicy. Aby sprostać specyficznym wyzwaniom GA, takie badania są konieczne, abyśmy mogli lepiej zrozumieć potencjalne obszary zainteresowania w przyszłych programach bezpieczeństwa i szkoleniowych”.

Zespół przedstawił 101 pilotom serię 12 scenariuszy wykonania lotu w ramach czterech warunków: związanych ze zdrowiem (zestresowany, zmęczony lub chory pilot), zagrożeniami środowiskowymi (burza, lód, wiatr), wadliwym osprzętem (silnik, hałas, ASI) lub brakującymi elementami na pokładzie (lista kontrolna, okulary przeciwsłoneczne, pasy). Następnie zapytano pilotów, jak będą postępować w każdym scenariuszu z prośbą o uzasadnienie.

„Rozumowanie pilotów dla ich decyzji sugeruje, że chociaż zdawali sobie sprawę z ryzyka związanego z lataniem, gdy byli chorzy lub zmęczeni, to uważali lot za czynność łagodzącą stres, więc rzadziej odwoływali lot z tego powodu. Dzieje się tak pomimo wskazówek od organów regulacyjnych lotnictwa, takich jak FAA, wskazujących, że stres może potencjalnie zagrozić bezpiecznemu przeprowadzeniu lotu.

Piloci lotnictwa ogólnego są ogólnie świadomi bezpieczeństwa, ale nie wszystkie ryzyka uważają za równe, dlatego ważne jest, aby podkreślić potencjalny wpływ stresu na bezpieczeństwo lotu w przyszłości, aby zachęcić pilotów do rozważenia ryzyka z tym związanego", podkreślali naukowcy.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony