Przejdź do treści
KAMA Hydro
Źródło artykułu

Wodnosamolot z Polski

Firma z grupy Kama-eko S.A. prowadzona przez Adama Kloske od 1980 roku zajmowała się między innymi produkcją jachtów, pracami wykończeniowymi żaglowców oraz automatyką dla przemysłu obronnego. Jednak od zawsze, marzeniem właściciela były wodnosamoloty. Po nabraniu doświadczeń lotniczych, Pan Adam stwierdził że zajmie się produkcją samolotu amfibii z kadłubem łodziowym i chowanym podwoziem.

W 2003 roku, napisał program szkolenia na uprawnienie "wodnosamoloty", który został zatwierdzony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Kolejnym krokiem było znalezienie partnera technologicznego. Okazało się że największe doświadczenia w zakresie konstrukcji wodnosamolotów w Europie posiadają Włosi. Wybór padł na  samolot, skonstruowany w 1988 r przez Fabrizio Pissaniego (Echo) w którym w 1995 roku, inż.  Umberto Girrda zmodyfikował konstrukcję skrzydła.

Od trzech lat trwają przygotowania  do uruchomienia seryjnej produkcji w klasie UL  i JAR VLA (obecnie jest przygotowywany do certyfikatu JAR VLA). Samolot bedzie produkowany  we Włoszech i Polsce. W kraju będzie sprzedawany pod nazwą KAMA-HYDRO w cenie około 50 000 Euro (netto) z silnikiem Simonini lub Rotax w wersji 80 lub 100 koni.

Prototyp samolotu wykonał już pierwsze loty. Lądował i startował na  powierzchni morza Środziemmnego przy fali o wyskości 1m (dopuszczalna w/g instrukcji 35cm!). Była to ostatnia póba przed uruchomieniem produkcji wzorca klasy JAR VlA.

Obecnie, firma przyjmuje zamówienia na samolot w klasie Ul i Spec.

Dane samolotu:
Dwuosobowa amfibia w układzie zastrzałowego górnopłata konstrukcji kompozytowej z chowanym podwoziem
Rozpiętość 9,22m
Długość 6,30m
Szerokość kadłuba 1,70m kabiny 120cm
Prędkość przelotowa 150km/h
Prędkość dopuszczlna Vno 210km/h
Prędkość mininmalna 60km/h
Zasięg 600km
Długość startu: z lądu 130m, wody 160m, śniegu 180m
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony