Przejdź do treści
Michał Skakuj, dr. ABC wiedzy o ptakach i lotnictwie
Źródło artykułu

Rozmowa z dr Michałem Skakujem o ptakach i lotnictwie

Ptaki pojawiły się na ziemi na długo przed człowiekiem rozumnym, który zaledwie dopiero nieco ponad 100 lat temu, posiadł umiejętność latania. Gorąco zapraszamy do wysłuchania podcastu o tym jaki wpływ na lotnictwo mają ptaki i jak zrozumieć ich zachowania aby, wspólne niebo stało się bezpieczniejsze dla jednych i drugich. W tej rozmowie, zapytaliśmy między innymi o:

  • Czy i jaki sens ma komunikat w ATIS: „Birds activity…” na Okęciu, skoro jest ono tam zawsze lub prawie zawsze?
  • Jednym zdaniem: O czym powinien pamiętać każdy pilot w trakcie każdego lotu w kontekście potencjalnego zderzenia z ptakiem/ptakami? Czy np. latać z włączonym światłami lądowania w dzień na małych wysokościach?
  • Tak szczerze, czy zna Pan pilotów którzy zaglądają w AIP (ENR 5.6)?
  • Mówi się, że konsekwencje związane z nagłymi manewrami dla uniknięcia kolizji z ptakami w ostatniej fazie lądowania mogą być dużo poważniejsze niż samo zderzenie z ptakiem. Jak zatem uciekają ptaki przed bezpośrednim zagrożeniem? Czy zawsze do dołu?
  • Mały ptak pewnie nie jest w stanie wyrządzić istotnych szkód. Może nawet przelecieć przez silnik nazwijmy to „niezauważony”. Czy konstruktorzy silników i płatowców konsultują się z ornitologami?
  • Przeważająca ilość kolizji statków powietrznych z ptakami występuję na niższych wysokościach lotu (pułapach), czyli w promieniu kilku kilometrów od lotniska. Które miejsca (obszary) są najbardziej niebezpieczne z punktu widzenia potencjalnego zderzenia z ptakami?
  • Znane są charakterystyczne dobowe zachowania ptaków, poranne przeloty na żerowisko czy też ich wieczorny powrót. Czym kierują się ptaki decydując o rozpoczęciu „powrotu na noc”? Jakiego zegara używają i czy w związku z tym możemy określić porę doby w której szanse na ich spotkanie w trakcie lotu jest większe?
  • Czy istnieją statystyki zderzeń z ptakami w czasie wykonywania akrobacji lotniczych?
  • Jakiego ptaka najbardziej powinien bać się pilot w FIR EPWW?
  • Słyszymy, że gęsi bernikle kanadyjskie zaczęły pojawiać się w północnej Polsce. Czy jest to dla nas zagrożenie?
  • Najbardziej spektakularny wypadek czy incydent, o którym Pan słyszał, a który wydarzył się na wysokości przelotowej lotnictwa komunikacyjnego? Czyli jak wysoko możemy spotkać ptaki?
  • Na ile procentowo rozwiązuje problem kolizji z ptakami lotniskowy sokolnik?
  • Prawo lotnicze zabrania budowania urządzeń zwiększających możliwość, żerowania ptaków w rejonach lotnisk, lecz w niektórych miejscach one po prostu już są (wysypiska np. w okolicach lotniska Bemowo czy też Łodzi). Czy bytujące tam ptaki dostosowały swoje zwyczaje do lotniczej rzeczywistości?
  • Dlaczego niektóre ptaki atakują drony a dla innych drony są obojętne?

Zapraszamy do słuchowiska!


Podcast Line Up & Listen możecie wysłuchać, na: https://redcircle.com/shows/line-up-and-listen

Na platformie Spotify, wpisując „Line Up & Listen

 

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony